• Anonym (Rådvill)

Hur gör man slut med någon man inte är tillsammans med?

Lång story kort: vi träffades och bestämde att vi inte klickade 100, men vi kunde ändå umgås. Klassiker med att jag till slut insåg att jag kände lite mer än bara vänskap och sa det till honom. 
    Han nappade inte alls på det. 

Han har ändå varit den drivande om att vi ska ses, men vi har inget gjort utan mest bara umgåtts som vänner. Jag har försökt dra mig undan och slutat driva att vi ska ses osv. men har haft svårt att säga nej när han har velat komma till mig - inget sexande!
    Ibland har han bara stått innanför dörren oanmäld till och med.

Jag har nu tröttnat rejält då jag anser att han hindrar mig i mitt liv (dejting/kärlek) då han inte har något att erbjuda mig känslomässigt och jag har återigen tagit upp den tidigare händelsen där han total dissade mig och kan väl säga som så att jag lämnade öppet mål för honom att säga att han har känslor för mig och vill vara med mig, men uppenbarligen har han inte det för det enda han klämde ur sig var att han saknar mig när jag drar mig undan och så vill han att vi ska ägna oss åt ett gemensamt intresse längre fram i vår.
    Ändå fortsätter han att ligga på om att vi ska ses. 

Vad har jag för skyldigheter? Vi är uppenbarligen inget par, måste jag verkligen åka och "göra slut" på något som inte finns för att han ska förstå?
  • Svar på tråden Hur gör man slut med någon man inte är tillsammans med?
  • Anonym (Emma)

Han kanske känner sig uppskattad och gillar att veta att du har känslor för honom. Ett sätt att höja självförtroendet.

Det är dock inte friskt att vägra sluta en vänskap med en person som inte vill. Om du vill göra det på ett skonsamt sätt säg att det beror på dina känslor, att du måste tänka på dig själv främst. Det kan han inte neka till, och då är det upp till honom att avgöra om han känner mer än vänskap.

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-02-06 13:57:52 följande:
    Så varför går ni på gemensamma fester? Sluta umgås med honom och sätt ner foten om att du vill att han lämnar dig ifred om ni ändå råkar ses.

Grejen är att överenskommelsen i från början var vänner med förmåner och det var jag som sedan gjorde fel när jag fick lite känslor.
    Jag trodde väl ändå i den vevan när jag berättade det att han skulle känna något han med, men så var det inte. 
    Jag borde självklart satt ned foten då, men eftersom han fortsatte höra av sig och vilja träffas - fast vi slutade att ha sex, så var det svårt att säga nej även om jag gjort det en del gånger. 
    Jag har varit ganska ego eftersom alternativet till att bryta helt även har inneburit att jag blir helt ensam. Det är ändå trevligare med sällskap när man äter/ser på tv än att alltid vara ensam. 

Det hände dock en sak för ett par veckor sedan där jag förklarade att jag kände mig dissad sedan i somras och att det är hans beslut om han vill ha en relation eller inte. På det fick jag svaret att han saknar mig och att vi har kul ihop , men inget mer om att han har känslor för mig eller så. 
    Ändå fortsätter han att höra av sig och vilja umgås, planera framtida gemensamma saker osv. precis som om vi vore ett par. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (Rådvill) skrev 2025-02-06 15:48:48 följande:

Grejen är att överenskommelsen i från början var vänner med förmåner och det var jag som sedan gjorde fel när jag fick lite känslor.
    Jag trodde väl ändå i den vevan när jag berättade det att han skulle känna något han med, men så var det inte. 
    Jag borde självklart satt ned foten då, men eftersom han fortsatte höra av sig och vilja träffas - fast vi slutade att ha sex, så var det svårt att säga nej även om jag gjort det en del gånger. 
    Jag har varit ganska ego eftersom alternativet till att bryta helt även har inneburit att jag blir helt ensam. Det är ändå trevligare med sällskap när man äter/ser på tv än att alltid vara ensam. 

Det hände dock en sak för ett par veckor sedan där jag förklarade att jag kände mig dissad sedan i somras och att det är hans beslut om han vill ha en relation eller inte. På det fick jag svaret att han saknar mig och att vi har kul ihop , men inget mer om att han har känslor för mig eller så. 
    Ändå fortsätter han att höra av sig och vilja umgås, planera framtida gemensamma saker osv. precis som om vi vore ett par. 

Med all respekt men du måste nog börja ta ansvar för hur DU vill ha det och agera utifrån det innan du blir sur på honom för hur han inte agerar.

Klart han fortsätter planera saker med dig om du fortsätter att umgås som ett par med honom. Hur ska han fatta att du inte vill om du samtidigt ger honom dubbla signaler om att du har känslor och hoppas på att han ska besvara det?

Hur vill du egentligen ha det?  
  • Anonym (Linda)

Med all respekt men du måste nog börja ta ansvar för hur DU vill ha det och agera utifrån det innan du blir sur på honom för hur han inte agerar.

Klart han fortsätter planera saker med dig om du fortsätter att umgås som ett par med honom. Hur ska han fatta att du inte vill om du samtidigt ger honom dubbla signaler om att du har känslor och hoppas på att han ska besvara det?

• Anonym (Rådvill)
    Anonym (Linda) skrev 2025-02-06 16:04:40 följande:

Jag är färdig, jag vill inte mera.
  • Bagar Bengtsson

Han har definitivt nån form av känslor för dig!

Du har fått många goda råd här. Jag såg nu att du var färdig med honom, är det sant verkligen? Om det vore så enkelt hade du väl bara kunnat säga att du inte vill ses mer?

Om du ändå tror och hoppas lite att det ska bli ni två så är skillnaden inte så stor vad du ska göra istället. Ni kan fortsätta att ses men att du nu ofta får "förhinder" då du just träffat en man som du nu dejtar och att ni därför inte kan ses lika ofta.

Han kommer bli svartsjuk och kanske då erkänna att det finns mer än bara en vänskapsrelation- Om inte så har du ändå löst problemet  genom att ni inte kommer att ses.

• Anonym (Enkelt)

Så det är alltså helt och hållet ditt eget fel som skickar dubbla signaler.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Rådvill) skrev 2025-02-06 16:11:50 följande:
    Jag är färdig, jag vill inte mera.
    Då måste du kunna stå för det och sluta umgås med honom . 

• Anonym (Rådvill)
    Bagar Bengtsson skrev 2025-02-06 16:26:33 följande:

Han har definitivt nån form av känslor för dig!

Du har fått många goda råd här. Jag såg nu att du var färdig med honom, är det sant verkligen? Om det vore så enkelt hade du väl bara kunnat säga att du inte vill ses mer?

Om du ändå tror och hoppas lite att det ska bli ni två så är skillnaden inte så stor vad du ska göra istället. Ni kan fortsätta att ses men att du nu ofta får "förhinder" då du just träffat en man som du nu dejtar och att ni därför inte kan ses lika ofta.

Han kommer bli svartsjuk och kanske då erkänna att det finns mer än bara en vänskapsrelation- Om inte så har du ändå löst problemet  genom att ni inte kommer att ses.

Problemet är att jag delvis är galet ego. Men vet att jag inte kan "stanna" pga "yttre saker" då det är de sakerna som lockar mer än mannen i sig, men det är han som kan erbjuda det...
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Rådvill) skrev 2025-02-07 08:11:10 följande:
    Problemet är att jag delvis är galet ego. Men vet att jag inte kan "stanna" pga "yttre saker" då det är de sakerna som lockar mer än mannen i sig, men det är han som kan erbjuda det...
    Är det inte dags att inse att det är du själv som hindrar dig från att gå vidare? 
    Andra människor kan enkelt ge dig både vänskap, kärlek  och sällskap men du kan ju inte hitta nån annan så länge du envisas med att släpa runt på denna kille. 
  • Anonym (Rådvill)
    Anonym (Linda) skrev 2025-02-07 10:32:24 följande:
    Är det inte dags att inse att det är du själv som hindrar dig från att gå vidare? 
    Andra människor kan enkelt ge dig både vänskap, kärlek  och sällskap men du kan ju inte hitta nån annan så länge du envisas med att släpa runt på denna kille. 

Jag är väl medveten om detta, men min fundering är måste jag verkligen ta ett allvarligt snack med honom om att jag "gör slut" då vi inte är ett par?
    Är jag skyldig att göra det?

• Anonym (Emma)
    Anonym (Rådvill) skrev 2025-02-07 10:46:32 följande:

Jag är väl medveten om detta, men min fundering är måste jag verkligen ta ett allvarligt snack med honom om att jag "gör slut" då vi inte är ett par?

Du behöver inte säga att det är slut. Räcker med att säga att du inte orkar/klarar av att träffa honom mer eftersom du känner mer än vänskap. Det blir för jobbigt för dig.

Då kan han ju inte säga att han vägrar gå med på det. Om han inte är en IQ-befriad buffel.

• Anonym (suck)

Gör som du själv vill.
  • Anonym (Linda)

Du är skyldig att förklara hur du vill ha det om han ska kunna respektera din önskan. Annars kommer du aldrig bli av med honom. 

Och welll...ni umgås ju som ett par så ja.  Du behöver göra slut med honom 
  • Anonym (Boss)

Du vill väl att han inte står oanmäld på din trapp. Tänk om du har ett annat ragg hemma. Berätta bara att du inte vill ses något mer.
Svar på tråden Hur gör man slut med någon man inte är tillsammans med?