• Anonym (Vaccinerad)

Svullen efter vaccin

Igår vaccinerade jag mig mot pneumokocker. I morse när jag vaknade var hela överarmen svullen. Det är den fortfarande. Det spänner, gör ont och "kliar" i armen och man ser tydligt att armen är svullen och var svullnaden börjar (strax ovanför armbågen).

Jag har tidigare blivit svullen precis vid stickstället, men aldrig att hela armen svullnat så här.

Har någon annan varit med om det? Är det en normal reaktion?

• Svar på tråden Svullen efter vaccin
  • Anonym (biologen)

Det låter inte som en normal reaktion. Jag fick själv en extrem svullnad av en stelkrampsspruta i mellanstadiet och fick då order av läkare att inte ta den igen om inte behovet var akut.

Du kan- och bör- själv rapportera detta som biverkning på läkemedelsverkets hemsida.

Läkare gör det nämligen inte alltid fast de får rapport av patienten.

www.lakemedelsverket.se/sv/rapportera-biverkningar

• Anonym (Vaccinerad)

Jag lydde rådet och ringde 1177 och fick visa foton på armen. Det var, enligt sköterskan, en inte helt ovanlig (men inte heller jättevanlig) biverkning av vaccinet. I värsta fall kan det hålla i sig en vecka. Hej och hå.

• Anonym (S)

Ta allergitabletter i dubbel dos - 1 på morgonen och 1 på kvällen i några dagar.
    Om inte 1177 sa det?

• Anonym (Vaccinerad)
    Anonym (S) skrev 2025-02-06 19:20:09 följande:

Ta allergitabletter i dubbel dos - 1 på morgonen och 1 på kvällen i några dagar.
    Om inte 1177 sa det?

Nej, jag frågade om det och hon sa nej. Det är tydligen ingen allergisk reaktion. Jag tänkte nog testa till natten ändå. 
Svar på tråden Svullen efter vaccin