• Anonym (Anonym)

Egen brunn

Hej! 

Jag och min kille bor i en bostadsrätt nu och funderar på att köpa hus någon gång. 

Vi är båda uppvuxna på landet. Jag kommer ihåg som liten att vi tex inte fick använda så mycket vatten, för vattnet kunde ta slut. Det var även mycket krångel med det. Inte att vattnet tog slut men hela vattensystemet liksom. Pappa var hypernervös över detta hela tiden. Det gör mig orolig över om det verkligen är så, eller om han var lite överdrivet rädd. Min killes föräldrar däremot verkar inte ha haft några problem med detta. 

Behöver man vara rädd för att vattnet tar slut om man har egen brunn? Nu menar jag främst om man anvnda mycket vatten. Där vi bor nu med kommunalt vatten kan vi ju tex tvätta fyra maskiner på en dag och diska i maskinen två gånger samt under rinnande vatten plus duscha varje dag. Vi båda gillar ju dessutom att duscha relativt länge. Går det att göra likadant ute på landet eller är det helt otänkbart? Hur gör ni? Nu menar jag inte att man varje dag ska tvätta fyra maskiner tvätt utan jag syftar på om man kan göra det på en dag, en gång i veckan, tex. Eller hur funkar det v Förstår också om det inte går att svara på exakt för det beror väl på vart brunnen är och hur nära vatten den är. Men vad är era erfarenheter? 

• Svar på tråden Egen brunn
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (H) skrev 2025-02-08 09:29:01 följande:
    Ingen människa kan säga hur vattentillgången är i alla brunnar.  Vissa är helt problefria, andra begränsade och några har otjänligt vatten.  
    Det skrev jag med i tråden från början. Men du kanske missade det? Jag vill höra folks erfarenheter 
  • Anonym (H)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-08 11:21:12 följande:
    Det skrev jag med i tråden från början. Men du kanske missade det? Jag vill höra folks erfarenheter 
    Mina erfarenherer
    1 Inga problem, tillräckligt och bra vatten
    2 Bra med vatten men till och från missfärgat och smakar dåligt . Ersattes med komunalt vatten till hög kostnad
    3 Alltid ok kvalitet men sinar ibland
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (H) skrev 2025-02-08 11:25:06 följande:
    Mina erfarenherer
    1 Inga problem, tillräckligt och bra vatten
    2 Bra med vatten men till och från missfärgat och smakar dåligt . Ersattes med komunalt vatten till hög kostnad
    3 Alltid ok kvalitet men sinar ibland
    Hur mycket kostade det och hur långt ut på landet bor ni? Har man ett hus som ligger 5-10 km från närmsta by så är det kanske svårt att få till kommunalt vatten. 
  • Anonym (H)

En sak att tänka på är att egen brunn är eget ansvar. Pump, el, frost, kvalitet, förbrukning, eventuella servitut

• Anonym (Anonym)
    Anonym (H) skrev 2025-02-08 11:26:41 följande:

En sak att tänka på är att egen brunn är eget ansvar. Pump, el, frost, kvalitet, förbrukning, eventuella servitut

Ja absolut. Men vill man bo på landet så får man ju ta det 
  • Anonym (Anonym)

Och på landet menar jag att ha en egen gård. 

• Anonym (Anonym)

Jag tycker det är synd att skippa drömmen om en gård pga rädsla över sådana här saker. Därför ville jag fråga om hur era erfarenheter är här.

• Anonym (Kicki)

Vi hade egen brunn, och dessutom så hade två grannar servitut på vattnet. Men de tog ingen hänsyn, och deras barn kom dit och tvättade sina bilar under torra sommarmånader. Jag var så frustrerad eftersom vi själva var försiktiga med vattnet.

Men under 30 års tid gick allting bra. Men vi satte in ett filter efter att ha lämnat in ett vattenprov.

• MammaTillDansband
    Poison82 skrev 2025-02-08 10:51:53 följande:

Sen är det en sak att komma ihåg att kommunerna vill inte att folk ska ha egna brunnar så där kommer ny bestämmelser vid jämna mellanrum och det kan vara kostsamt. Strax innan vi flytta blev vi tvungna att punga ut med närmare 150 tusen på ett helt nytt godkänt system. Jag kommer iaf aldrig mer sätta mig i ett boende med egen brunn igen

Du menar "avlopp" va? Det är enskilda avlopp kommunerna jagar när de är på det humöret. Men jag skulle tro att de flesta kommuner redan kört sitt avlopps-race vid det här laget, så inte TS behöver fundera på det.

Men visst, egen brunn hänger ofta ihop med eget avlopp.

Det är två situationer som kan bli dyra:
    1) kommunen kommer med föreläggande om att anlägga nytt avlopp (inte så vanligt längre, de flesta är redan åtgärdade)
    2) kommunen ska tvångsansluta till kommunalt VA (alltså vatten&avlopp, gäller enbart fastigheter som ligger på rimligt grävavstånd från ett befintligt VA-nät, och då kan det kosta flera hundra tusen som måste betalas)

Så med andra ord: kolla så att avloppet är godkänt. Om fastigheten ligger nära en tätort med kommunalt VA, kolla så att kommunen inte har några planer på att ansluta fastigheten. Kommunerna brukar ha en "verksamhetsplan för VA" eller liknande på sina hemsidor, där står om vad de tänker göra framöver.
  • Anonym (Inga problem)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-08 09:18:14 följande:
    Vad bra!! Är det grävd brunn eller djupborrad brunn? 
    Vet inte faktiskt, men förmodligen djupborrad (42 meter).
  • Tecum
    Anonym (Inga problem) skrev 2025-02-08 12:07:09 följande:
    Vet inte faktiskt, men förmodligen djupborrad (42 meter).
    Definitivt djupborrad.
  • Anonym (Inga problem)
    Tecum skrev 2025-02-08 13:23:15 följande:
    Definitivt djupborrad.
    Ok tack för info 🙂
  • Anonym (Torrboll)

Vi borrade en brunn men fick salt i vattnet. Nu har man gjutit igen hålet så att det blev grundare och vi blev av med saltet men då är tillflödet väldigt lågt.

Sen konkar borrfirman och man står med ett borrhål ingen vill fotsätta att jobba med.

Så helt problemfritt bara borra och få bra kvalitativt vatten är inte alla förunnat.

• Anonym (Gopp)

Egen grävd brunn kontra borrhål. En egen grävd brunn kan ju som sommaren -18 dräneras ganska omfattande.
    Har man ett borrhål ned till 50m så är man ändå hyfsat säker en sommar som -18.

Vattenkvaliteten i en traditionell grävd brunn kan ju variera med årstid och nederbörd. Tex kan ytvattnet rinna in vilket medför att kvaliteten försämras. 

I ett borrhål tar sig inte ytvattnet in men här finns bra och dåliga halter av bergarter. Oftast renas det enkelt med ett kolfilter på ledningen innan det når kranen.

• Anonym (H2O)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-08 11:28:05 följande:

Jag tycker det är synd att skippa drömmen om en gård pga rädsla över sådana här saker. Därför ville jag fråga om hur era erfarenheter är här.

Fungerar vattnet för säljaren är det inte en fråga.
  • Anonym (micke)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-08 11:28:05 följande:

Jag äger ett äldre torp som ursprungligen hade en grävd brunn.
    Den kunde sina under torrperioder MEN det tog bara 2-3 timmar så fanns det
    vatten igen så den fylldes på bra.

Vi borrade ändå ny brunn på 40 meter och vi har nu oändligt med vatten.
    Går inte att pumpa den torr. 
    Kostnad: 90.000 kr

Vi har enskilt avloppsystem. ( trekammarbrunn)

Kommunalt kan vi glömma, säkert 3-4 mil till närmsta kommunala ledning
Svar på tråden Egen brunn