Anonym (Uppgiven) skrev 2025-02-09 08:01:50 följande:
Orosanmälan För att göra en lång historia kort. Jag och mitt ex gick isär för två år sen, vi har två gemensamma barn ihop. jag var den som valde att lämna förhållandet då jag utsattes för psykisk misshandel. Vi har barnen varannan vecka men jag har på senare tid sett att han börjat behandla vår ena dotter precis som han behandla mig.ska även tillägga att min dotter mår dåligt och vill inte vara hos honom. Vi har varit på möten hos barnhälsan och kvinnan där rekommenderade oss att ta kontakt med familjerätten. Jag ringde dit och lämnade en intresseanmälan för att få komma på samarbetssamtal, mitt ex ringde aldrig dit och familjerätten kan ju inte tvinga någon dit. det känns som att jag har försökt med allt (har självklart försökt att prata med honom, men det gick absolut inte). Min dotter mår så dåligt över det här så jag valde nu att göra en orosanmälan. Vad händer nu? Hur lång tid brukar det ta innan exet får veta att han fåttt en anmälan på sig?
Jag tror att socialtjänsten har två veckor på sig att bestämma om de ska inleda en utredning eller inte. De kan ta kontakter och samla in information under den tiden. Så egentligen närsomhelst.
Och heja dig som står upp för din dotter och ser till att hon ska ha det så bra som möjligt. Och med den nya lagen som trädde i kraft i år så tas barnens perspektiv på mycket större allvar, så förälderns rätt till barnet beaktas mindre än barnets rätt att tex slippa föräldern.
Här är länk till den. Det står mycket om familjehem kontra biologisk familj, men gäller även en förälder gentemot en annan med skilda föräldrar.
Citat ur länken.
Regeringen föreslår vidare att det ska slås fast att barnets bästa går före rätten till umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med. Därigenom klargörs att det finns situationer där barnet som utgångspunkt inte ska ha något umgänge, t.ex. när en förälder har utsatt barnet för allvarligt våld. Umgänge med en förälder får inte riskera att skada barnet, varken fysiskt eller på något annat sätt.
Tryggare hem för barn - Regeringen.se