• Anonym (Nisse)

Kan meditation användas för att sänka sexlusten?

Hej,

Jag undrar om man kan använda sig av meditation för att sänka/ta bort sexlusten? Har försökt hitta info, men hittar bara diskussioner om att höja sexlusten istället.

• Svar på tråden Kan meditation användas för att sänka sexlusten?
  • Anonym (L)

Testa, det kostar ju inget. 

• Anonym (Nisse)
    Anonym (L) skrev 2025-02-09 18:36:17 följande:

Testa, det kostar ju inget. 

Får väl göra det. Hade bara blivit tokigt om det fick motsatt effekt för mig.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nisse)
    Anonym (sebbe) skrev 2025-02-09 19:23:30 följande:

ännu en trolltråd ifrån dig

Jag har inte skrivit inlägg här på över ett år, så ge fan i falska anklagelser tack.
  • Anonym (Less)

Hur skulle man isf gå till väga?
    Provar allt!

• Anonym (Nisse)
    Anonym (Less) skrev 2025-02-09 19:33:22 följande:

Hur skulle man isf gå till väga?
    Provar allt!

Ja, jag tänker att man på något sätt kan koppla bort sextankar/sexlust. Men jag är väldig nybörjare på meditation, därför jag ville veta mer.
  • Anonym (Arnold)

Även buddhistiska munkar har kvar sin normala sexlust trots åratal av yoga,  bön och mindfulness ..skillnaden är att dom lärt sig att inte agera på känslan och helt enkelt skjuter undan den långt ner på listan. Det finns trots allt munkar som efter 20-30 år lämnar munklivet och  gifter sig och skaffar barn med ett fullt aktivt sexliv. 

Yoga en gång i veckan i ditt normala liv skulle inte göra nån skillnad mer än att du förlorar pengar och troligen blir mer frustrerad .

Du skulle behöva fundera på varför det är viktigt att bli av med lusten för att kunna lösa problemet den vägen. 

• Anonym (Nisse)
    Anonym (Arnold) skrev 2025-02-09 19:42:46 följande:

Även buddhistiska munkar har kvar sin normala sexlust trots åratal av yoga,  bön och mindfulness ..skillnaden är att dom lärt sig att inte agera på känslan och helt enkelt skjuter undan den långt ner på listan. Det finns trots allt munkar som efter 20-30 år lämnar munklivet och  gifter sig och skaffar barn med ett fullt aktivt sexliv. 

Yoga en gång i veckan i ditt normala liv skulle inte göra nån skillnad mer än att du förlorar pengar och troligen blir mer frustrerad .

Du skulle behöva fundera på varför det är viktigt att bli av med lusten för att kunna lösa problemet den vägen. 

Vad synd, mitt back-up alternativ har varit att börja med anti-depp, har hört att det ska sänka lusten. Vill dock undvika medicinering.

Dock är väl inte yoga en gång i veckan samma sak som meditation varje dag?
  • Anonym (Arnold)
    Anonym (Nisse) skrev 2025-02-09 19:46:36 följande:
    Vad synd, mitt back-up alternativ har varit att börja med anti-depp, har hört att det ska sänka lusten. Vill dock undvika medicinering.

Dock är väl inte yoga en gång i veckan samma sak som meditation varje dag?
    Meditation eller yoga tar inte bort sexlusten , du får bara något annat att tänka på en timma om dagen.  Du kan ju fortfarande vakna mitt i natten av sexuella drömmar och vilja komma även om du så mediterar 4 timmar. Det funkar liksom inte så. 

Snarare så är det så att ju mer du fokuserar på din sexlust ju större kommer den bli.  Du behöver bryta dina tankar så att sexlusten blir lika tråkig som att klia foten. Och det uppnås inte varken genom mediciner eller meditera.  
  • Anonym (buddhist)

Jag har varit buddhist i närmare 20 år nu och har aldrig känt någon sorts lust sedan jag började med mina meditationspass. Min fru är inte så nöjd med detta eftersom hon vill ha barn men jag kan knappast ge upp på mitt uppdrag att nå nirvana för att ta del av kroppsliga behov. I och med det har hon börjat att träffa andra män bakom min rygg men detta har jag förutsett genom meditationen och läst i hennes tanker med min telepati som jag uppnått genom mina studier av gammal Nepalesisk skriften. Det är heller inget jag bryr mig om på grund av relationers ytliga natur då jag nu enbart bryr mig om min upplysning som trolig kommer inom ett fåtal år och vid det laget så kommer ett fåtal saker att påverka mig.

Men nu kan vi överse problemen som omgett min meditation och jag ser framemot att ha en till broder inom den svenska buddhism sekten att nå nirvana tillsammans med! Lycka till Nisse!

• Anonym (Less)
    Anonym (buddhist) skrev 2025-02-09 20:31:39 följande:

Jag har varit buddhist i närmare 20 år nu och har aldrig känt någon sorts lust sedan jag började med mina meditationspass. Min fru är inte så nöjd med detta eftersom hon vill ha barn men jag kan knappast ge upp på mitt uppdrag att nå nirvana för att ta del av kroppsliga behov. I och med det har hon börjat att träffa andra män bakom min rygg men detta har jag förutsett genom meditationen och läst i hennes tanker med min telepati som jag uppnått genom mina studier av gammal Nepalesisk skriften. Det är heller inget jag bryr mig om på grund av relationers ytliga natur då jag nu enbart bryr mig om min upplysning som trolig kommer inom ett fåtal år och vid det laget så kommer ett fåtal saker att påverka mig.

Men nu kan vi överse problemen som omgett min meditation och jag ser framemot att ha en till broder inom den svenska buddhism sekten att nå nirvana tillsammans med! Lycka till Nisse!

Tror hon inte att du skulle bli misstänksam om hon blev gravid?😂
  • Anonym (buddhist)
    Anonym (Less) skrev 2025-02-09 20:37:56 följande:
    Tror hon inte att du skulle bli misstänksam om hon blev gravid?😂
    Om jag fick gissa skulle jag säga att hon nu gett upp helt på tvinga ett barn ur mig då hon vet mycket väl hur hängiven jag är till buddhismen. Dessutom så har hon och jag diskuterat min tro många gånger om så hon vet vart jag står på detta och att jag inte bryr mig så mycket att hon träffar andra. 
  • Anonym (Nisse)
    Anonym (buddhist) skrev 2025-02-09 20:31:39 följande:

Okej, lite olika bud alltså. Jag får väl helt enkelt testa meditation, sen kan jag alltid avbryta om det inte är för mig.
  • Anonym (Nördar är bättre buddister)
    Anonym (Arnold) skrev 2025-02-09 19:42:46 följande:

Även buddhistiska munkar har kvar sin normala sexlust trots åratal av yoga,  bön och mindfulness ..skillnaden är att dom lärt sig att inte agera på känslan och helt enkelt skjuter undan den långt ner på listan.

Varför ha dödstråkigt med yoga när samma effekt kan uppnås genom att spela WOW? Cool
  • Anonym (Itz)

Hej!
    Bör min fru tappade sexlusten för mig så gjorde jag annat. Gick till gymmet, tog promenad, spela dataspel mm. Efter 2 månader var lusten till initiativ till sex borta. Jippe..

Svar på tråden Kan meditation användas för att sänka sexlusten?