• Anonym (Idun)

Hur stor frånvaro ska en elev ha för att skolan ska göra en orosanmälan?

Som rubriken lyder, hur hög frånvaro ska en elev ha för att skolan ska göra en orosanmälan till socialtjänsten? 

är det olika utifrån barnets ålder?  En mamma har blivit anmäld av skolan då hennes 9-åring kommit försent 4 gånger. min dotter, 12 år -  kommer dock sent varje dag, allt från 5 minuter till 3 timmar, och skolkar även från lektioner. (Hon bor hos sin pappa) och jag får inte lägga mig i skolan för honom. Men jag tycker ändå det är märkligt att ingen orosanmälan görs. Borde inte skolan ha samma rutiner gällande frånvaro och orosanmälan, även fasr det är olika åldrar på barnen? 

9-åringen omvh min dotter går på samma skola. 

• Svar på tråden Hur stor frånvaro ska en elev ha för att skolan ska göra en orosanmälan?
  • Anonym (tror)
    Anonym (Idun) skrev 2025-02-09 23:06:46 följande:
    För att han att han sagt ?att så länge du gör orosanmälningar på honom så kommer vår dotter aldrig vilja träffa dig?,  antecknat i socialtjänstens journal även. Att han sagt det alltså. Det finns en våldshistorik som han även är dömd för, och det låter tämligen fegt, men jag vågar inte anmäla honom just nu. Dels för att avståndet mellan mig och vårt barn blir ännu större, samt att jag vet vad han är kapabel till när han blir arg och motsagd. 
    Hur kan det komma sig att en våldsdömd pappa har boendet med barnet och inte du? 
  • Anonym (Idun)

de la ner anmälan gällande de våld han utsatt mig för pga brist av bevis, och han anmälde mig istället. De la ner den också. De andra våldsgärningar som han numera är dömd för,  är på sin f.d sambo och på en polis. Därav anser socialtjänsten och familjerätten att dessa händelser INTE påverkar hans föräldraförmåga, då han inte är dömd för våld mot mig, och att vår dotter inte bevittnade förgripelsen på polisen. Därav anser de att han är fullt duglig som boendeförälder. 

• Anonym (Idun)

Ja, det kan så vara att jag inte fått hela bilden om varför de anmält, men av det jag fått ta del av så är det frånvaron / att flickan kommit försent 4 dagar i rad. Jag ville bara veta om skolan har samma anmälningsplikt, oberoende ålder.

• Anonym (tror)
    Anonym (Idun) skrev 2025-02-10 15:32:33 följande:

Ja, det kan så vara att jag inte fått hela bilden om varför de anmält, men av det jag fått ta del av så är det frånvaron / att flickan kommit försent 4 dagar i rad. Jag ville bara veta om skolan har samma anmälningsplikt, oberoende ålder.

Nej och nej.

Det blir inte en orosanmälan av sen ankomst 4 dagar i rad. 
    Och nej, skolan har inte samma rutiner för orosanmälan, utan det bestäms för varje fall. Oberoende av ålder.
  • Anonym (123)

Det finns ingen specifik anmälningsplikt kopplat till just frånvaro/sen ankomst utan det är en bedömning som görs. 

Sedan har många kommuner och skolor principer kring hur de ska göra.

Men mitt barn tex har haft över 50% frånvaro i 4 år utan att vi fått någon anmälan då just min skola inte anmäler frånvaro så länge man har ett bra samarbete och vet att föräldrarna har kontakt med vården mm. Andra blir anmälda i tid och otid för att skolan har satt en specifik gräns. 
  • Anonym (tror)

Du kanske ska fokusera mer på vad du kan göra för att förbättra ditt barns situation, än att gå och hoppas på en orosanmälan från skolan som kanske aldrig kommer att göras. 

Om du inte vågar göra en så kan du ju prova att vara anonym. Eller så vågar du för att du gör det för ditt barns bästa. 
  • hmm77
    Anonym (M) skrev 2025-02-09 22:33:42 följande:

Kan finnas mer bakom än vara att komma för sent. Du har ingen inblick i varför de anmält det andra barnet. 

Varför anmäler du inte själv pappan?

så hon ska anmäla pappan utan att du vet att det är han?
  • Anonym (tror)
    hmm77 skrev 2025-02-10 16:06:13 följande:
    så hon ska anmäla pappan utan att du vet att det är han?
    Om mamman är orolig för att hennes barn far illa hos pappan så kan hon göra en anmäla avseende honom till socialtjänsten, ja. 
  • hmm77

Det är väl inte det tråden handlar om

• Anonym (Idun)

När det kommit in anmälan blir han arg, och hävdar att det det är för att jag är psykiskt sjuk, (enligt honom själv), att jag bara vill förstöra för honom, att jag är en stalker, svartsjuk, samt att jag vill barnbidraget. När det kommit in anonymt blir det exakt samma. Och vem tror ni att han i sin tur tar ut sin ilska över? Jo vårt barn. 

tro mig, hade det varit så enkelt att bara anmäla hade jag gjort det. Därför önskar jag att skolan gjorde en anmälan, för då kan han åtminstone inte bli arg på vårt barn eller mig. Eller kan, kan han ju. Men han hyser mer respekt till skolan än mig. 

• Anonym (tror)
    Anonym (Idun) skrev 2025-02-10 16:22:38 följande:

När det kommit in anmälan blir han arg, och hävdar att det det är för att jag är psykiskt sjuk, (enligt honom själv), att jag bara vill förstöra för honom, att jag är en stalker, svartsjuk, samt att jag vill barnbidraget. När det kommit in anonymt blir det exakt samma. Och vem tror ni att han i sin tur tar ut sin ilska över? Jo vårt barn. 

tro mig, hade det varit så enkelt att bara anmäla hade jag gjort det. Därför önskar jag att skolan gjorde en anmälan, för då kan han åtminstone inte bli arg på vårt barn eller mig. Eller kan, kan han ju. Men han hyser mer respekt till skolan än mig. 

Du kan ju berätta om din oro för någon på skolan, tex kuratorn eller mentorn, som då kan anmäla oro för att barnet far illa. 

Men att hoppas på att de ska anmäla pga frånvaro eller sena ankomster, det kan du nog glömma. 
  • Anonym (tror)
    hmm77 skrev 2025-02-10 16:16:44 följande:

Det är väl inte det tråden handlar om

Vad är det tråden handlar om?
  • hmm77
    Anonym (Idun) skrev 2025-02-10 16:22:38 följande:

Hur kommer det sig att han har barnet på heltid? Varför har socialtjänsten sagt att du inte får ens VV?
Svar på tråden Hur stor frånvaro ska en elev ha för att skolan ska göra en orosanmälan?