• Anonym (Sociala medier)

Förmedlar du dina känslor på sociala medier

Tecken på bekräftelse, uppmärksamhet, dåligt mående?
    Förmedlar du känslor i öppen kanal på sociala medier?
    Jag har tillbringat många år nu med en människa som har svårt för att på riktigt prata om sina känslor. Människan har inga riktiga vänner och inga intressen mer än våra barn och mobiltelefonen.
    Gjorde för min nyfikenhet en studie. Sökte på sambons namn på fb och klickade på inlägg. Jag blev paff av hur många inlägg som gjorts genom åren. Inläggen kan tex handla om en fråga till kollegan om denna är intresserad av att äta lunch ute imorgon. Det kan handla om ett tack till våra vänner för att dom bjöd på middag lördagen för två veckor sedan. Ett inlägg som jag verkligen reagerade på handlade om en kärleksförklaring till sin syster, en lång text.
    Jag är retro och totalt ointresserad av sociala medier och vill därför fråga bättre vetande.
  • Svar på tråden Förmedlar du dina känslor på sociala medier
  • Anonym (Syster)

Det du beskriver är helt normalt och om det är bekräftelsesökande eller inte gäller i så fall de flesta online, varken mer eller mindre. Skulle väl inte heller kalla det att dela med sig av känslor heller direkt.

Om du vill att hon berättar mer för dig om vad hon tänker och känner så får du själv dra igång sådana samtal och även föregå med gott exempel.

• Anonym (Mimmi)

Eftersom ni båda låter så ovana vid sociala media så kanske hon inte ens är medveten om att hennes wall är öppen för allmänheten att läsa?

Jag har för mig att det inte var så från början men sen gjorde de någon ändring ett antal år tillbaka så allas wall blev öppen, och man fick fort som f-n ändra inställningarna tillbaka till att bara de som faktiskt är mina valda kontakter kan läsa min kommunikation.

Idag utgår jag från att folk som har sin wall öppen antingen är psykiskt sjuka, tekniska analfabeter eller 70+, annars låter man inte hela världen ha tillgång till ens profil, ens kontaktlista eller det man skriver.

Det finns så många dårar därute...

Anonym (Syster) skrev 2025-02-10 07:07:44 följande:

Det du beskriver är helt normalt och om det är bekräftelsesökande eller inte gäller i så fall de flesta online, varken mer eller mindre. Skulle väl inte heller kalla det att dela med sig av känslor heller direkt.

Om du vill att hon berättar mer för dig om vad hon tänker och känner så får du själv dra igång sådana samtal och även föregå med gott exempel.

Tack för svaret!
    Om det inte är att dela med sig av sina känslor, vad skulle du kalla det?

Novis undrar? varför gör man det öppet för världen?
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Sociala medier) skrev 2025-02-10 07:29:34 följande:
    Tack för svaret!
    Om det inte är att dela med sig av sina känslor, vad skulle du kalla det?

Novis undrar? varför gör man det öppet för världen?
    Det du beskriver är en blandning av egna tankar och sedan socialt samspel. Inlägget om systern är så klart en blandning av tankar och känslor, men man skulle behöva veta hur merparten av inläggen ser ut innan man skulle göra en bedömning av vad hon delar mest.

Jag skulle gissa att hon inte vet att alla i hela världen kan se detta. Du borde informera henne eftersom hon riskerar att dela känslig information, antingen om er, om andra eller sånt som kan bli rent farligt, t ex om personer som äger villa ska på långsemester så vet "alla" att huset är tomt på folk och lugnt att bryta sig in i.
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-02-10 07:27:27 följande:

Eftersom ni båda låter så ovana vid sociala media så kanske hon inte ens är medveten om att hennes wall är öppen för allmänheten att läsa?

Jag har för mig att det inte var så från början men sen gjorde de någon ändring ett antal år tillbaka så allas wall blev öppen, och man fick fort som f-n ändra inställningarna tillbaka till att bara de som faktiskt är mina valda kontakter kan läsa min kommunikation.

Idag utgår jag från att folk som har sin wall öppen antingen är psykiskt sjuka, tekniska analfabeter eller 70+, annars låter man inte hela världen ha tillgång till ens profil, ens kontaktlista eller det man skriver.

Det finns så många dårar därute...

Ja Mimmi, vi tänker lite lika du och jag. Skulle inte klassificera henne som teknisk analfabet haha och heller inte 70+. Jag har en magkänsla och förstår den.
    Hon är skicklig på socialt media, hon tar sig tiden och förstår vad hon gör. Hon hjälper mig och mitt företag med pr, därför vet jag att hon är tillräckligt duktig för att veta när och vad gör.
    På insta/fb kan hon tex lägga ut en bild på oss när vi är ute och åker skidor och skriva Min själsfrände och min trygga punkt i livet. Tyvärr ser jag bara det här i skrift.

En magkänsla 

Anonym (Syster) skrev 2025-02-10 08:07:46 följande:
    Det du beskriver är en blandning av egna tankar och sedan socialt samspel. Inlägget om systern är så klart en blandning av tankar och känslor, men man skulle behöva veta hur merparten av inläggen ser ut innan man skulle göra en bedömning av vad hon delar mest.

Jag skulle gissa att hon inte vet att alla i hela världen kan se detta. Du borde informera henne eftersom hon riskerar att dela känslig information, antingen om er, om andra eller sånt som kan bli rent farligt, t ex om personer som äger villa ska på långsemester så vet "alla" att huset är tomt på folk och lugnt att bryta sig in i.
    En magkänsla som säger att hon vill visa världen något som hon saknar. Känns falskt på ngt vis.
    Om vi pratar så framkommer inget.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Sociala medier) skrev 2025-02-10 08:52:33 följande:
    En magkänsla som säger att hon vill visa världen något som hon saknar. Känns falskt på ngt vis.
    Om vi pratar så framkommer inget.
    Eller så är det så att du bara inte är medveten om dessa sidor hos henne?
  • Mayjel

Räknas forum som Familjeliv och Flashback som sociala medier?

Jag är medlem på båda forum, i egenskap av anonymitet. Jag förmedlar gärna känslor och tankar online men känner inte att jag behöver göra detta med namn och bild.

Det räcker gott med ens egna ord och mer bekräftelse än så tror jag inte är nödvändigt. Man behöver inte blottlägga precis allt. Balans är bra för att ens egen bekräftelsetörst inte ska gå överstyr. 

• Anonym (p)

Vissa har lättare att förmedla sånt i skrift än i samtal. Det behöver inte vara falskt för det.

Mayjel skrev 2025-02-10 13:32:33 följande:

Räknas forum som Familjeliv och Flashback som sociala medier?

Jag är medlem på båda forum, i egenskap av anonymitet. Jag förmedlar gärna känslor och tankar online men känner inte att jag behöver göra detta med namn och bild.

Det räcker gott med ens egna ord och mer bekräftelse än så tror jag inte är nödvändigt. Man behöver inte blottlägga precis allt. Balans är bra för att ens egen bekräftelsetörst inte ska gå överstyr. 

Med sociala medier menar jag är där du kan hitta en fysisk person med namn och ibland med bild.
    Anonym (p) skrev 2025-02-10 15:14:53 följande:

Vissa har lättare att förmedla sånt i skrift än i samtal. Det behöver inte vara falskt för det.

Falskt blir det i mina ögon när jag ser en bild på oss två kopplad till en text som ger sken av ett underbart liv tillsammans med en underbar man.
    Jag varken hör eller ser något av det underbara livet om jag inte skulle läsa hennes inlägg.

För mig är livet underbart tillsammans med henne och det förmedlar jag verbalt öga mot öga.
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Sociala medier) skrev 2025-02-10 18:59:52 följande:
    Falskt blir det i mina ögon när jag ser en bild på oss två kopplad till en text som ger sken av ett underbart liv tillsammans med en underbar man.
    Jag varken hör eller ser något av det underbara livet om jag inte skulle läsa hennes inlägg.

För mig är livet underbart tillsammans med henne och det förmedlar jag verbalt öga mot öga.
    Så du tror inte att hon älskar dig, eller vadå? Du tror inte på att hon är lycklig? Du är inte så van vid sociala medier, men det är exakt så där det går till. Det som förmedlas är de allra bästa bitarna, förutom vissa uppmärksamhetssökande personer som vill få empati förstås.
    Anonym (Syster) skrev 2025-02-10 20:06:41 följande:
    Så du tror inte att hon älskar dig, eller vadå? Du tror inte på att hon är lycklig? Du är inte så van vid sociala medier, men det är exakt så där det går till. Det som förmedlas är de allra bästa bitarna, förutom vissa uppmärksamhetssökande personer som vill få empati förstås.
    Förstår. Andra tider. Synd att ett par i 45-50 års åldern ska förmedla sin kärlek till varandra över nätet :))
  • Anonym (Syster)
    Anonym (Sociala medier) skrev 2025-02-10 21:01:55 följande:
    Förstår. Andra tider. Synd att ett par i 45-50 års åldern ska förmedla sin kärlek till varandra över nätet :))
    Njao, fast det där är inte riktat till dig utan för att hålla vänner mm uppdaterade om vad som händer i livet. Men synd som sagt om hon inte kan uttrycka det öga mot öga.
Svar på tråden Förmedlar du dina känslor på sociala medier