• Anonym (Anonym)

Lämna eller stanna?

Hej! Jag behöver input utifrån då jag är förtvivlad och försöker leta svar.. Lever i ett förhållande med barn, vi har varit tillsammans i +10 år. 

Jag går i tankarna att lämna förhållandet då jag känner mig framförallt kvävd och inte har tillåtelse att växa. Allting blir en diskussion om det är något jag vill göra, en sån sak som att färga håret blir en hel diskussio. Allting har egentligen varit bra från början, förutom känslan att bli kontrollerad om beslut som tillhör mig själv. Han är ingen dålig människa, han har bara fasta principer och det gör att varje sak ofta blir ett bråk eller diskussion och jag känner mig kontrollerad. Jag fick bråka mig till ett arbete för några år sedan och hoppade på en utbildning som han sen försökte få mig att hoppa av. Han ansåg jag var ego och ja, det var jag för det var enbart för min skull. 

Fick sen fast arbete, och sen dess har han tjatat om att jag ska säga upp mig för att vi ska kunna arbeta med företag hemifrån. Sagt och gjort, fast jag älskar mitt jobb (på gott och ont) så sa jag upp mig för att gå över på timmar fast jag egentligen inte vill och det ångrar jag nu delvis. Jag känner behovet av att utforska livet mer och jag känner behov av förändring längst in i hjärtat men jag är rädd att göra fel. Jag kommer krossa han och barnen om jag lämnar, men jag känner själv att jag kommer döda mig om jag stannar. Jag litar inte på mig själv, då jag dessutom gick in i väggen pga allt ansvar hemma och arbetet och hamnade på sluten psykriatrin. Han är trygg, stabil, vi har bra gemensam ekonomi och jag vet alltid var jag har honom, men för varje sak jag vill göra måste jag argumentera och kämpa. Bara att skaffa ett gymkort är liksom en process, eller vad som än inte faller i linje med hans tankar. Har försökt prata med honom om det, att om jag vill så vill jag, att det inte förändrar mig men han anser att om man ex förskönar sitt utseende är det för man söker en partner, eller om man tränar för att se bra ut så är det också för att man söker en partner. 

Jag har tröttnat men pga utmattningsdepressionen och alla mediciner som tillkommit vet jag inte om jag överhuvudtaget är rimligt i mina känslor eller tankar? Är det såhär för alla? Är jag konstig som överväger att lämna ett +10 års förhållande för att jag känner mig kvävd? Han anser arbetet gjorde att jag hamnade på psyk inlagd, men faktum är att även hemma har jag brutit ett stort ansvar och gjort nästan allt då jag oftast kommit hem tidigare osv, så det har också  varit en stor bidragande faktor då vi bor på en gård och har många djur. 

Snälla hjälp mig sortera i vad jag känner, jag har ingen att prata med förutom honom och det försvårar hela situationen. 

• Svar på tråden Lämna eller stanna?
  • målvakten

Detta är inte hållbart.  Det ringer varningsklockor på allt.
    Kontakta kvinnojour.

Du behöver lämna denna man tyvärr.
    Så fungerar inte ett normalt eller stabilt förhållande.

Inget av det har säger eller gör ser jag som man att man ska göra eller bete sig.
    Jag vet att det låter elakt att säga så, men hans ovilja till att ändra på sig eller kompromissa på någonting får mig att känna oro.

If I offended you, you needed it.
  • Anonym (Anonym)
    målvakten skrev 2025-02-11 15:16:22 följande:

Detta är inte hållbart.  Det ringer varningsklockor på allt.
    Kontakta kvinnojour.

Du behöver lämna denna man tyvärr.
    Så fungerar inte ett normalt eller stabilt förhållande.

Inget av det har säger eller gör ser jag som man att man ska göra eller bete sig.
    Jag vet att det låter elakt att säga så, men hans ovilja till att ändra på sig eller kompromissa på någonting får mig att känna oro.

Jag får nog göra det, kontakta dom och be om hjälp och råd. Har aldrig pratat om detta med någon om detta förrens nu? Han är som en hök på mig nu hela tiden och låter mig knappt vara ifred sen jag var inlagd. Håller på och bli tokig 
  • Lynx123
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-11 14:41:54 följande:
    Ja det är möjligt det är så, därför försöker jag få andra åsikter . Tack för input. Jag funderar oftast om det är mig det är fel på, om jag bara ser det negativa. Klart vi alla har negativa sidor och andra positiva men det finns kanske grader i helvetet också?
    Du behöver absolut kontakta en Kvinnojour NU! Detta ska du inte behöva stå ut med en sekund till. Förstår att det känns jobbigt men det här är fullständigt oacceptabelt.
  • målvakten

Gör det.

De kan de dig rätt råd och hjälp, för det beteende du beskriver är inte normalt.

Det är skillnad med att vara en hök på någon för man vill deras bäsa och att vara en hök på någon för man vill kontrollera dem.

Som du beskriver det låter det mer som kontroll än något annat tyvärr.

• Anonym (Anonym)
    Lynx123 skrev 2025-02-11 15:25:24 följande:
    Du behöver absolut kontakta en Kvinnojour NU! Detta ska du inte behöva stå ut med en sekund till. Förstår att det känns jobbigt men det här är fullständigt oacceptabelt.
    Dum fråga kanske men hur kommer man i kontakt med en kvinnojour? Han misshandlar inte mig fysiskt och när jag googlade verkar det vara främst dom personerna dom hjälper..
  • Anonym (Anonym)
    målvakten skrev 2025-02-11 15:26:37 följande:

Gör det.

De kan de dig rätt råd och hjälp, för det beteende du beskriver är inte normalt.

Det är skillnad med att vara en hök på någon för man vill deras bäsa och att vara en hök på någon för man vill kontrollera dem.

Som du beskriver det låter det mer som kontroll än något annat tyvärr.

Ja just nu ligger fokus just på att han inte vill jag inte ska gå tillbaka till jobb efter min sjukskrivning , vilket jag vill? Ush fan asså vad är det jag lyckats sätta mig i.. 
  • målvakten

Dom hjälper utsatta kvinnor.  inte bara när det gäller våld.  Finns många olika typer av våld.  Kolla på kommunens hemsida om det finns något kontaktnummer där till en kvinnojour.

googla fram och ring till dem och prata med dom. Om just den inte kan borde de känna till vart du ska vända dig.

• målvakten

Finns det någon möjlighet för dig att bo hos morföräldrar ett tag?  hos någon vän?

Det finns barn i bilden som påverkas av detta.
    Kvinnojour.

Skulle han tvinga mer eller kontrollera och hota så är det polisen man kan ringa till. Även om de just nu inte kan göra något så kan det vara bra att det finns dokumenterat vi separationen osv.

• Anonym (Anonym)
    målvakten skrev 2025-02-11 17:14:39 följande:

Finns det någon möjlighet för dig att bo hos morföräldrar ett tag?  hos någon vän?

Kvinnojour.

Skulle han tvinga mer eller kontrollera och hota så är det polisen man kan ringa till. Även om de just nu inte kan göra något så kan det vara bra att det finns dokumenterat vi separationen osv.

Min ena förälder lever tyvärr i en relation med fysisk. misshandel, den andra bor lång bort. Har ett syskon jag nog hade kunnat bo hos ett tag. Problemet ligger mer hos alla djuren jag har samlat på dig som jag inte kan ta med?
  • Anonym (Anonym)
    målvakten skrev 2025-02-11 17:14:39 följande:

Kvinnojour.

Tack snälla för du/ ni orkar svara. Min lösning var tyvärr att avsluta mitt eget liv, men jag ska försöka kämpa istället för att ordna detta skitet. Ville mest ha bekräftelse att det inte är jag som på något sätt överdriver det jag upplever..
  • målvakten

Det finns alltid hjälp att få.  Ibland kan det vara svårt att veta vart man ska vända sig.
    Är man mitt inne i det ser man inte ljuset.

Skulle det behövas kan du alltid skriva medlande till mig här på FL.

Stöd är lika viktigt som hjälpen man kan få.

Kämpa på! Du är värd ett bra liv!

• Anonym (Kämpa!!)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-11 17:51:11 följande:
    Tack snälla för du/ ni orkar svara. Min lösning var tyvärr att avsluta mitt eget liv, men jag ska försöka kämpa istället för att ordna detta skitet. Ville mest ha bekräftelse att det inte är jag som på något sätt överdriver det jag upplever..
    Kämpa, kämpa!! Ge inte upp. Du KOMMER lyckas ta dig ur detta. Avsluta aldrig ditt liv!! Du är aldrig ensam, finns tyvärr många i liknande situationer :( Du är så stark och det kommer vara så värt det när du lämnat honom och löst resten med hjälp av kontakter som kvinnojouren. Lita ALLTID på dig själv!! Hjärta
  • Anonym (Hej)

Hej TS.
    Ja han verkar definitivt ha fina sidor som gjort att du blev kär från början.
    Men hans åsikter kring vissa saker speglar ju den kontroll du upplever att han har över dig.

Jag kan förstå att man som tonåring kan resonera svartsjukt eller liknande.
    Men i vuxen ålder finns det gränser.
    Min man kan visa svartsjuka tendenser på ett mjukt och gulligt sätt, så att man vet att han bryr sig , men han skulle aldrig bestämma vad jag får och inte får göra.
    Det hade jag aldrig gått med på.
    Min man gillar tex inte att jag går ut på klubbar då och då, men jag gör det ändå eftersom jag vbestämmer över mitt eget liv.

• beli

TS, ring Kvinnofrislinjen.

020-50 50 50

Hämta mobilen, knappa in siffrorna och RING.

• beli
    beli skrev 2025-02-12 08:56:38 följande:

TS, ring Kvinnofrislinjen.

020-50 50 50

Hämta mobilen, knappa in siffrorna och RING.

Kvinnofridslinjen*
  • Anonym (Anonym)
    beli skrev 2025-02-12 08:57:03 följande:
    Kvinnofridslinjen*
    Tack jag ska försöka komma undan och göra det idag.♥️
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kämpa!!) skrev 2025-02-11 18:06:48 följande:
    Kämpa, kämpa!! Ge inte upp. Du KOMMER lyckas ta dig ur detta. Avsluta aldrig ditt liv!! Du är aldrig ensam, finns tyvärr många i liknande situationer :( Du är så stark och det kommer vara så värt det när du lämnat honom och löst resten med hjälp av kontakter som kvinnojouren. Lita ALLTID på dig själv!! Hjärta
    Tack♥️ jag ska verkligen försöka♥️
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hej) skrev 2025-02-11 18:20:42 följande:

Hej TS.
    Ja han verkar definitivt ha fina sidor som gjort att du blev kär från början.
    Men hans åsikter kring vissa saker speglar ju den kontroll du upplever att han har över dig.

Jag kan förstå att man som tonåring kan resonera svartsjukt eller liknande.
    Men i vuxen ålder finns det gränser.
    Min man kan visa svartsjuka tendenser på ett mjukt och gulligt sätt, så att man vet att han bryr sig , men han skulle aldrig bestämma vad jag får och inte får göra.
    Det hade jag aldrig gått med på.
    Min man gillar tex inte att jag går ut på klubbar då och då, men jag gör det ändå eftersom jag vbestämmer över mitt eget liv.

Jag inser ju det nu, att det gått för långt och jag har accepterat mer än vad jag borde någonsin gjort. Jag hoppas jag kan ta mig ur detta, det äter fan upp
    mig..
  • Anonym (Anonym)
    målvakten skrev 2025-02-11 17:57:44 följande:

Det finns alltid hjälp att få.  Ibland kan det vara svårt att veta vart man ska vända sig.
    Är man mitt inne i det ser man inte ljuset.

Skulle det behövas kan du alltid skriva medlande till mig här på FL.

Stöd är lika viktigt som hjälpen man kan få.

Kämpa på! Du är värd ett bra liv!

Tack♥️ Kan inte säga mer än tack. Jag ska verkligen försöka♥️
Svar på tråden Lämna eller stanna?