-
Jag behöver lite perspektiv från andra, för jag känner att jag blir utmålad som den onda, även när jag försöker hjälpa till.I morse höll vi på att göra oss i ordning med vår 5-åring och vår 7 månader gamla bebis. Jag gick upp först och fixade frukost, som planerat. Min fru skulle ta vår äldsta till förskolan. Men när hon matade bebisen sa hon att hon var väldigt trött.Så jag sa: ?Ingen fara, jag tar hand om allt ? klär på vår 5-åring, ge bebis frukost, borstar tänderna osv? så kan du vila en stund och lämna honom efteråt.?Men hon ville inte att jag skulle mata bebisen eftersom hon var rädd att jag skulle spilla mat på bebisens tröja, trots att bebisen hade haklapp. Så hon fick aldrig sin vila.Sedan bad hon mig att köra vår 5-åring till förskolan för att hon var utmattad. Jag sa ja, men att jag då skulle vänta en timme innan jag åkte eftersom det passade med min arbetstid. Hon blev irriterad och sa att det är viktigt att lämna honom i tid för att skapa rutin inför skolstarten. Jag svarade att jag inte ville köra fram och tillbaka i onödan.Hon blev riktigt arg och sa att jag inte hjälper henne eller respekterar schemat. Jag känner att varje gång jag erbjuder hjälp, så slutar det ändå med att jag är boven.Dessutom har hon tendens att göra det fullständigt dramatiskt så barnen behöver absorbera allt detta, trots hur mycket hon vet att jag avskyr när barnen blandas in. Jag vill ha lugnt vuxet snack, men hon skriker och går till verbala attacker.Jag är väldigt lugn och med lång stubin, men när hon blandar in barnen så kan jag inte hålla tillbaka och kan få ur mig saker som att hon är en psykopat och manipulerande.Är det jag som är orimlig här, eller överreagerar hon?
-
Svar på tråden Är det jag som är orimlig, eller är det min fru?
-
Citationstecken blev till frågetecken ovan märkligt nog.
-
Det låter som det är mycket samtidigt här.
Först av allt, försök att hålla igen på de verbala attackerna du med även i de situationerna. I de lägena verkar du också då ha kort stubin, och det hjälper inte.
Sen låter din fru extremt utmattad, har hon någon typ av förlossningdepression eller enbart rejäl sömnbrist? Det kan också ge ett kontrollbehov som det du beskriver.
Sen verkar du allmänt ta ett väldigt stort ansvar och inte kräva orimligheter, att vänta lite att skjutsa stora om det inte funkar med ursprungsplanen är knappast katastrof om det inte finns någon typ av skolplikt för förskoleklass (om barnet går i sådant) som ni svajar med då.
Men ni behöver prata i ett annat läge än på morgonen när hon är skör och du vill få dagen att flyta på. Lägga ut en strategi och hålla er till den.
Kan du ta några nätter istället om hon har tagit mkt sånt så hon får sova ikapp och orkar ta morgnar då istället? -
Hon låter jobbig och oresonlig. Du låter otrevlig om du kallar henne fula saker.
-
Hon verkar jäkligt stressad. Och att skapa rutiner inför skolan tar man kanske sista veckan av sommarlovet, inte nu.
Det är hon som är orimlig. -
Hon är orimlig och oproffsig som startar bråk inför barnen helt i onödan.
Om du kallar henne psykopat och manipulerade så lär det finnas fog för det och du bör du se upp. Gå inte på det spelet.
Lyssna på podden "Älskade psykopat". -
Det låter inte som hon behöver din hjälp. Snarare hitta någon form av kontroll över tillvaron för att hon inte mår bra. Det enda hon kan fokusera på och kontrollera, är tyvärr du.
Gå vidare till familjeterapeut.... -
Jag hade varit tacksam om jag ens fått hjälp med en tiondel av det du gjorde. Jag gör allt här hemma, tar våra fyra barn på nätter 7,5.3 och 9 månader, kör och lämnar de och hämtar de. Lagar mat. Städar allt hemma. Gör allt hushåll. Tvättar och fixar med den biten också. Kör till alla aktiviteter.
min man jobbar iväg i veckor och på helger är det han Som tar sovmorgon. Han som vilar sig.
så hade jag haft det som din tjej, då hade jag varit väldigt tacksam.
(sen ska man inte kalla varandra för fula saker, sänker dig till fel nivå :) ).
-
Inte ok att kalla henne psykopat framför barnen. Har förskolan en tid som man inte får lämna senare än? Det är vanligt att de vill att man lämnar före kl 9. Ordet är så in jg förstå att hon blir stressad över tiden men annars så verkar hon ha för mycket fokus på detaljer. En smutsig tröja på en bebis är knappast värre än att barnen får höra föräldrarna bråka.
Får hon sova något? Hon låter inte helt balanserad men du låter inte som vidare lugn heller faktiskt.
-
Det låter som att hon har någon diagnos..