• Anonym (Läskedryck)

Går man upp i vikt av lightläsk?

Jag vet varken in eller ut. Vissa säger att man går upp i vikt av lightläsk, andra säger att man inte gör det.

Vad tänker ni i frågan? Har ni några bra exempel på att man går upp, eller inte? 

Saken är att jag älskar Coca cola light och Pepsi Max. 

• Svar på tråden Går man upp i vikt av lightläsk?
  • Anonym (Vill)
    Anonym (Soph) skrev 2025-02-12 13:05:38 följande:
    Det finns inga vetenskapliga bevis för att man skulle gå upp i vikt av lightläsk.

Drick på du, om det är det enda du unnar dig i form av skräpmat. Man behöver kanske inte dricka det varje dag eftersom det inte är bra för tänderna (kolsyran). Men det gäller alla kolsyrade drycker inkl vatten. 
    Det är syran som fräter på tänderna.  Inte kolsyra. Kolsyra kan inte fräta. 
  • Dethärärmittnamn

Jag dricker ca en liter Pepsi Max om dagen. 

Forskning visar att man inte kan gå upp av lightdrycker. Visste du om att aspartam finns i viss vanlig mat också, och då i större mängd än i lightdrycker?

Drick på du. 

Jag röker inte. Dricker alkohol sällan och tar inga droger. Min läkare skrattade åt mig och sade att mitt beroende var godkänt! 

• Dr Nail

Jag vet inte vikt men aspartam är verkligen inte bra. Den stannar i kroppen, man pissar inte ut den. Isf är det bättre med sukralos (fast kostar mer). Man läser helt enkelt baksidan.

• Embla twopointoh
    Dr Nail skrev 2025-02-14 01:59:32 följande:

Jag vet inte vikt men aspartam är verkligen inte bra. Den stannar i kroppen, man pissar inte ut den. Isf är det bättre med sukralos (fast kostar mer). Man läser helt enkelt baksidan.

Sötningsmedel är förbjudet i vårt hem, enda undantaget är vissa typer av halstabletter. Men visst finns det grader bland de olika sötningsmedlen också, en del är bättre än andra.

Överlag undviker jag lightprodukter, de innehåller massa kemiskt skit. De marknadsförs gärna som nyttigare alternativ, men det är BS.
  • Anonym (Henna)

Fakesocker dödar min mage, så något konstigt är det med det. Jag kan ha magsmärtor en hel dag efter cola zero eller äter lightgodisar, så jag dricker hellre något annat även om jag gillar smaken. 

Med tanke på att man inte får magsmärtor av vanligt socker, kan väl inte fake socker vara bra? Aspartam är bland det absolut värsta, men xylitol i tuggummi brukar funka bra. 

• Anonym (J)

Nej, du går inte upp av något som i princip inte innehåller några kalorier. Pepsi Max var en stor hjälp för mig att gå ner i vikt då jag drack ett glas när jag blev riktigt sötsugen. Lyckades gå ner 40 kilo 

Jag förstår inte riktigt hysterin och rädslan för sötningsmedel faktiskt. Ingenting är farligare än socker, det är mat för cancer. Så om man ändå ska vara onyttig kan man väl välja det minst dåliga alternativet, i detta fall sötningsmedel. 

• Anonym (Bettan)

Jag hade varit mer orolig för tänderna. Frätskador ökar markant på grund av ökat intag av sura drycker. Kariesskador kan man laga men frätskador går inte att göra något åt. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (J) skrev 2025-02-14 08:35:59 följande:

Jag förstår inte riktigt hysterin och rädslan för sötningsmedel faktiskt. Ingenting är farligare än socker, det är mat för cancer. Så om man ändå ska vara onyttig kan man väl välja det minst dåliga alternativet, i detta fall sötningsmedel. 

Anonym (Bettan) skrev 2025-02-14 08:46:37 följande:

Jag hade varit mer orolig för tänderna. Frätskador ökar markant på grund av ökat intag av sura drycker. Kariesskador kan man laga men frätskador går inte att göra något åt. 

Ett exempel på två väldigt olika inlägg där båda är lika sanna, men med olika referenspunkter. Jag tog dessa som exempel då de är de senaste som postats, men hela tråden är full av dem. 

*Man kan jämföra en överdriven konsumtion av sockrad läsk mot en överdriven konsumtion av lightläsk 

*Eller en konsumtion av så små mängder att det är hugget som stucket

*Eller en konsumtion av läsk generellt mot vatten.

Utan att definiera vad som egentligen diskuteras så bli det en goddag-yxskaft-situation där de flesta har rätt på sitt eget vis. 

• Blåelden

I mitt fall så fick jag större mage av att konstant dricka sötade drycker även fast det stod Zero i stora bokstäver på burken eller flaskan. Jag tror att det handlade om det ständiga onaturliga manipulerandet av kroppen. Idag njuter jag av turkiskt kaffe istället.

• amoremio

Du kan inte gå upp i vikt av lightläsk av den enkla anledningen att lightläsk är mer eller mindre kalorifritt. Kroppen kan inte gå upp i fettvikt av ett livsmedel som är kalorifritt, det är omöjligt. 

Om du däremot får en ökad aptit och/eller ökat sockersug av lightläsk-ingen aning. Om du äter mer pga att du dricker lightläsk så kan du gå upp i vikt av det ökade kaloriintaget. Lightläsken blir på så vis en indirekt orsak till viktuppgång, även om det inte är Lightläsken i sig som orsakar viktuppgången. Det är lite som fyllekäk: Du äter onyttigt pga alkoholintaget, inte för att du nödvändigtvis är genuint hungrig. 

• Anonym (Nja)

Svårt vad som gäller forskningsmässigt för lightläsk. Men tittar man på dom som överlag dricker lightläsk så är ju dom flesta rätt feta. Kan ju vara en fingervisning.

• Embla twopointoh
    Anonym (Nja) skrev 2025-10-29 13:06:39 följande:

Svårt vad som gäller forskningsmässigt för lightläsk. Men tittar man på dom som överlag dricker lightläsk så är ju dom flesta rätt feta. Kan ju vara en fingervisning.

Nu förväxlar du korrelation med kausalitet. Om det nu finns en överrepresentation av överviktiga bland de som dricker lightläsk, är det en korrelation. Men det är inte samma sak som att övervikten orsakas av lightläsken, kausalitet. 
  • Anonym (Nja)
    Embla twopointoh skrev 2025-10-29 13:31:56 följande:
    Nu förväxlar du korrelation med kausalitet. Om det nu finns en överrepresentation av överviktiga bland de som dricker lightläsk, är det en korrelation. Men det är inte samma sak som att övervikten orsakas av lightläsken, kausalitet. 
    Tack för undervisningen. Tänker att det kanske kan ha vissa samband i hur stort sötsug man har osv.
  • Anonym (Soph)
    Anonym (Nja) skrev 2025-10-29 13:06:39 följande:

Det finns inga som helst belägg för det du skriver. 
    Lightläsk innehåller 0 kalorier, så det är i praktiken omöjligt att gå upp i vikt av lightläsk.

Om någon har ett stort sötsug och därmed äter kakor och godis, så är det kakorna och godiset som gör att man går upp i vikt, inte zero-läsken. 

De flesta i vårt samhälle idag är dessvärre överviktiga eller feta. Över 50%. Med eller utan lightläsk.
  • Anonym (Henna)
    Anonym (Soph) skrev 2025-10-29 14:28:58 följande:
    Det finns inga som helst belägg för det du skriver. 
    Lightläsk innehåller 0 kalorier, så det är i praktiken omöjligt att gå upp i vikt av lightläsk.

Om någon har ett stort sötsug och därmed äter kakor och godis, så är det kakorna och godiset som gör att man går upp i vikt, inte zero-läsken. 

De flesta i vårt samhälle idag är dessvärre överviktiga eller feta. Över 50%. Med eller utan lightläsk.
    Över 50%? Är det sant?
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Läskedryck) skrev 2025-02-12 12:49:05 följande:
    Går man upp i vikt av lightläsk?

Jag vet varken in eller ut. Vissa säger att man går upp i vikt av lightläsk, andra säger att man inte gör det.

Vad tänker ni i frågan? Har ni några bra exempel på att man går upp, eller inte? 

Saken är att jag älskar Coca cola light och Pepsi Max. 

Man går inte upp i vikt av lightläsk men om man går upp om man anammar den livsstilen i övrigt. 
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Henna) skrev 2025-10-30 00:36:25 följande:
    Över 50%? Är det sant?
    Ja
  • Anonym (Rico)
    Embla twopointoh skrev 2025-10-29 13:31:56 följande:
    Övervikten orsakas av livsstilen. Lättja, bekvämlighet och ständigt äta och dricka det man vill.
Svar på tråden Går man upp i vikt av lightläsk?