• Anonym (Flytt)

Bo I Stockholm

Hej! 

Vilket av dessa områden i Stockholm skulle du välja att bo i och varför?.
    Vi ska flytta men kan inte enas om vart! 
    Lugnt och tryggt är vad vi söker. :))
    Björkhagen
    Kärrtorp
    Aspudden
    Västertorp 

• Svar på tråden Bo I Stockholm
  • Anonym (Flytt)

ABC, varför Kärrtorp? :)

• Anonym (Boisu)

Är det alltså lägenhet ni tittar på?

Då säger jag Aspudden som är ett trevligt bostadsområde med fina parker och bra skola. Västertorp är ganska nära Aspudden och finns både bra och sämre områden där. Är ingen expert men skulle börja med att checka av skolorna. 

Avråder från Kärrtorp. Haft dåligt rykte länge och ganska trist och otrevligt centrum.

Björkhagen är ju granne med både Kärrtorp och nästan Hammarby sjöstad om man tittar långt åt det hållet, så beror nog helt på vart i Björkhagen ni tänkte bo. Kan nog vara riktigt bra men också åt det sämre hållet.

• Anonym (Flytt)

Boisu, ja precis, lägenhet. :)
    På vilket sätt har Kärrtorp dåligt rykte?

• Anonym (Natur)

är du intresserad av natur så är ju Kärrtorp, Björkhagen och Bagarmossen perfekt. Björkhagen och Bagarmossen ligger precis vid Nackareservatet med badsjö och golfbana mm. Även Kärrtorp ligger nära. 

• Anonym (Boisu)
    Anonym (Flytt) skrev 2025-02-12 21:37:19 följande:

Boisu, ja precis, lägenhet. :)
    På vilket sätt har Kärrtorp dåligt rykte?

Är väl som de flesta förorter lite längre ut på både gröna och röda linjen söder om stan, många socioekonomiskt utsatta på ett och samma ställe. Hade en kompis som flyttade därifrån för ca 5 år sedan och hon sa det var många skummisar kring centrumet och att skolan där var dålig, såldes knark utanför deras port mm. Nu är det ju bara hennes upplevelse iof.
  • Anonym (Nn)

Hej,

Har mest koll på Aspudden och Västertorp och där skulle jag säga Aspudden alla dagar i veckan. Annars Midsommarkransen eller Telefonplan, de är lite lika Aspudden skulle jag säga.

• Anonym (Fia)

Ska ni ha lugnt och tryggt så flytta till ett område som inte har tunnelbana. Men det kanske finns andra kriterier som också är viktiga för er?

• Anonym (Flytt)

Natur, yes närheten till naturenv är ett väldigt stort plus föt oss. :))

• Anonym (Flytt)

Boisu,  tråkigt att höra! 
    Vi bor långt ut på röda linjen, i Norsborg och här är det katastrof. Tänkte att gröna tex Kärrtorp och Björkhagen kändes mycket lugnare, iallafall.de gånger vi varit där. 

• Anonym (Flytt)

Tack Nn :))

• Anonym (Flytt)

Fia, har du några förslag? :)
    Viktigt för oss är förutom lugnt, tryggt och natur även ok förbindelser till andra delar av Stockholm då alla i familjen inte kör bil. 

• Anonym (Fia)
    Anonym (Flytt) skrev 2025-02-13 19:21:42 följande:

Fia, har du några förslag? :)
    Viktigt för oss är förutom lugnt, tryggt och natur även ok förbindelser till andra delar av Stockholm då alla i familjen inte kör bil. 

Som någon annan nämnde så kika lite på Älta. Det är väldigt lugnt, bra bussförbindelser till både Gullmars och Slussen och helt omringat av natur och sjöar. Eller Sickla, det är mer urbant men ändå relativt förskonat från stök (det har varit enstaka händelser men det har det ju varit över hela Stockholm).

Vill ni bo vid tunnelbanan så är Björkhagen och Kärrtorp förhållandevis lugna, och också nära Nackareservatet. Linje 17 (undantaget Skarpnäck) är nog det bästa alternativet om t-bana är ett krav. 

Källa: har bott söder om söder sen 1996.

• Anonym (Bromma)

Om du kan tänka dig andra sidan av stan rekommenderar jag Bromma. Lugn, nära till grönområden och stan. Kolla Alvik, Stora Mossen, Abrahamsberg tex. Jag bor här och trivs kanon! Husen är ju väldigt dyra tyvärr, men det finns många fina 40- och 50-tal lägenheter med öppen spis, balkong osv.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Bromma) skrev 2025-02-14 11:19:10 följande:

Om du kan tänka dig andra sidan av stan rekommenderar jag Bromma. Lugn, nära till grönområden och stan. Kolla Alvik, Stora Mossen, Abrahamsberg tex. Jag bor här och trivs kanon! Husen är ju väldigt dyra tyvärr, men det finns många fina 40- och 50-tal lägenheter med öppen spis, balkong osv.

Det är fint att du trivs där du bor men grönområdena i västerort är enligt mig inte så mycket att hänga i julgranen. Även på stora Järvafältet hör man trafikbrus nästan överallt. Det är ok att ha olika referensramar men man ska vara medveten om att det är enorm skillnad mellan Nackareservatet-Tyresta och Judarskogen.
  • Anonym (Bromma)
    Anonym (Fia) skrev 2025-02-14 11:43:37 följande:
    Det är fint att du trivs där du bor men grönområdena i västerort är enligt mig inte så mycket att hänga i julgranen. Även på stora Järvafältet hör man trafikbrus nästan överallt. Det är ok att ha olika referensramar men man ska vara medveten om att det är enorm skillnad mellan Nackareservatet-Tyresta och Judarskogen.
    Fast det går fort att promenera ner till Mälaren där det går att bada, sola, gå och njuta utan trafikbrus. Men smaken är som baken delad

Dessutom skulle jag säga att det är betydligt lugnare här än i söderort - i alla fall just nu. Mest bus är det utåt Hässelby som ligger en bra bit bort. Järvafältet ligger också långt bort från de delar av Bromma jag föreslår. Men de flesta tycker väl att det är bäst där vi bor så...

Men ts jag skulle i alla fall spana in det så kan du bilda dig en egen uppfattning!
  • Anonym (DF)

Lugnt och tryggt finns inte i något av de där områdena.

Det är inte no-go-zoner men det spelar ingen roll för våldet längre. Våldet sprider sig även till lite "finare" och "trendigare" områden som de du räknar upp.

Vill du ha lugnt och tryggt i Stockholm får du betala väldigt mycket mer för ditt boende.

- - - - - 

• Anonym (Flytt)

Tack ska ni ha! :)

Vi åkte runt i Kärrtorp och Björkhagen idag samt promenerade i områdena och bägge verkar ju vara lugnet själv. Verkar vara trevliga medelklassområden båda två. Vi ska åka förbi kvällstid också och reka lite. 

Svar på tråden Bo I Stockholm