• Anonym (Fundersam)

Välfärdsbrott, Har någon kommit i kontakt med detta. Hur utbrett tror ni att det är

Det talas om att välfärdsbrotten kostar staten 20 miljarder per år och att kostnaderna för kommuner kan vara lika stora. 

Vad är era tankar om detta?

Är det något det talas om?

Känner någon till exempel på detta`?

Har ni själva varit med om att lura till er resurser eller bidrag ?

• Svar på tråden Välfärdsbrott, Har någon kommit i kontakt med detta. Hur utbrett tror ni att det är
  • Anonym (Me)

Tyvärr så tror jag att sålänge det finns Kriminella så kommer det alltid finnas system som utnyttjas. 

Största problemet är väl ändå att det drabbar även alla de som faktiskt inte fuskar. 

Jag har en vän som nog skulle gå under den kategorin rent krasst, för han blev återbetalningsskyldig för ett par år faktiskt. Men HAN hade gett helt rätt upplysning Däremot hade hans handläggaren tydlige, enligt den senare handläggaren, gjort något fel. 

Jag kan än idag inte förstå hur det blev så att han fick betala priset för att handläggaren gjort fel, men så var det.

• Anonym (En enda gång)

Jo, jag klantade mig och rapporterade 4 h VAB fel när vi hade en helvetessituation med svårt sjukt barn som skulle opereras på barnsjukhus i annan stad.
    Flera undersökningar, mixat vabbande och mycket körande under loppet av två veckor och vi försökte sköta våra heltidsjobb samtidigt på halvtid.

Det upptäckte F-kassan och de startade en utredning men efter att ha tagit del av förutsättningarna och kontrollerat min rapporterng ett år tillbaka slapp jag undan med en varning, fick inget återkrav.

• Anonym (?)

Säg vem som inte har skattefuskat lite.  Betalt för svartjobb, felaktiga avdrag odyl

• Anonym (Me)
    Anonym (?) skrev 2025-02-16 10:41:20 följande:

Säg vem som inte har skattefuskat lite.  Betalt för svartjobb, felaktiga avdrag odyl

Ärligt så har jag alltid varit för feg för det 🤭 Rädd att bli granskad eller så, så bättre att bara göra rätt. 

Men ja, de flesta jag känner gör nog så som du säger 😄

• Anonym (Bostadsbrott)

En sak som ökat som jag läste om I tidningen häromdagen. Är folk som hyr lägenheter som dom inte bor i permanent. Alltså hela tiden. Vilket är ett brott i hyresavtalet. Och straffbart. En del hyr ut i andra hand utan att fråga om tillstånd. 

Och även bland föräldrar som låtsats att dom separerat och listar sig på olika adresser. För att få ut bostadsbidrag och annat.Tycker synd om människor som är i större behov av dessa lägenheter.

Stod om ett par dom upptäckt. Där dom hade sagt till fsk att dom skiljt sig. Sen bodde ena bara på gården bredvid sin ex fru. Vem gör det liksom? lol. Och det visade sig att dom fortfarande levde ihop Och dom hade bidragsfuskat fått ut en massa bidrag i form av bl.a bostadsbidrag.

• Anonym (Bostadsbrott)
    Anonym (Me) skrev 2025-02-16 10:51:33 följande:

Ärligt så har jag alltid varit för feg för det 🤭 Rädd att bli granskad eller så, så bättre att bara göra rätt. 

Men ja, de flesta jag känner gör nog så som du säger 😄

Haha, jag är likadan. Jag är för ärlig brukar dom skämta om. Men skulle må så dåligt on jag visste att jag sysslade med sådant. För klena nerver för fiffel och bedragare verksamheter lol
  • Anonym (Släkting)

Hade en släkting som blev mångmiljonär på (inte bara, men främst välfärdsbrott) han skulle bygga nån slags resort för äldre reumatiker i Spanien och fick bidrag men använde resorten som nåt hotell till turister.  Han hade patienter på ett vårdhem han drev där han lyckades få ut månadsavgift för vissa patienter dels direkt från patienten själv och från socialtjänsten, blåste anhöriga på pengar och fick ofta 2-3 ggr så mycket/patient som han skulle ha.

Han satt 6 år och sedan 4 år för olika Ekobrott. Så tio år i fängelse, näringsförbud men han lärde sig aldrig ändå.

• fornminne

Det stora hotet mot välfärden är inte vanligt folks misstag eller mindre fusk, utan brottsarrangemang som medvetet mjölkar staten på stora summor pengar. Inom personlig assistans t ex.

Detta problem verkar ha ökat, även om det alltid har förekommit.

Ingen välfärdsstat kan helt och hållet skydda sig från den här typen av brottslighet. Men Sverige har tyvärr gjort sig till öppet mål samt minst sagt varit naivt. (Som vanligt).

Både den digitala utvecklingen och andra samhällsförändringar har bidragit, medan många lagar och regeringar släpar efter, som om det fortfarande vore 80-tal. 

• fornminne
    fornminne skrev 2025-02-16 11:13:28 följande:

Det stora hotet mot välfärden är inte vanligt folks misstag eller mindre fusk, utan brottsarrangemang som medvetet mjölkar staten på stora summor pengar. Inom personlig assistans t ex.

Detta problem verkar ha ökat, även om det alltid har förekommit.

Ingen välfärdsstat kan helt och hållet skydda sig från den här typen av brottslighet. Men Sverige har tyvärr gjort sig till öppet mål samt minst sagt varit naivt. (Som vanligt).

Både den digitala utvecklingen och andra samhällsförändringar har bidragit, medan många lagar och regeringar släpar efter, som om det fortfarande vore 80-tal. 

Lagar och regLeringar ska det stå
  • Tyra myra

Det är svårt det här med välfärds brott.  Det handlar om brott mot vårt samhälle inte brott mot enskild.

Vår etik och moral har i detta hänseende inte följt med samhällsutvecklingen.

Det råder skiftande åsikter om vad man har rätt till och vad man fuskar sig till.

Ett exempel från min egen bekantskapskrets visar hur hårfin gränsen är.

Ett par i pensionsåldern sålde villan som blivit för stor. För vinsten de gjorde köpte de en större bostadsrätt centralt i staden och en mindre i en förort. Båda lägenheterna står på mannen. Hustrun står för en hyresrätt som deras barnbarn bor i.  Hustrun är skriven på bostadsrätten. 

Nu kanske det inte verkar så konstigt men nu är det så att båda makarna lever sedan flera i sitt stora hus i Portugal. De hyr ut bostadsrätterna och hustrun som är fattigpensionär får både garantipension och hyres tillägg.  Glömde att de för mer än 20 år sedan ansökte om boskillnad och formellt är har de varit skilda lika länge. Trots detta har de levt som ett par lika länge.

På mig sticker detta i ögonen. De anser bara att de tar tillbaka den del av all skatt de har betalat under åren och att de har rätt att göra detta. 

Vad tycker ni?

Svar på tråden Välfärdsbrott, Har någon kommit i kontakt med detta. Hur utbrett tror ni att det är