• Nomies

Vägrar låta barnet använda samma mobil

Söker efter era tankar kring vad anledning kan vara, så att jag kan försöka förstå ett beslut från en person jag definitivt inte förstår mig på i örvigt.

Skilda sen några år tillbaka, varannan vecka och delad vårdnad. Skilsmässan var brutal och smutsig så vår relation är obefintlig och kommunikaton extremt bristfällig.

Dessvärre dags för vår äldsta, 10 år, att få egen mobil. Bävat för denna dag då jag vet vad som finns för folk därute på internet. Men hon börjar hamna efter socialt i skolan, hamnar utanför konversationer då hon inte är med i gruppchatten med mera.

Tar upp detta med mitt ex och får bekräftat att hon tänkt likadant, men att hon inte kommer acceptera att det är en och samma mobil som vandrar mellan oss utan vi behöver införskaffa en varsin. Jag förstår inte varför. Är inte hela tanken att skaffa mobil för att underlätta för vår äldsta? Ska hon behöva jonglera två olika nummer/kontaktvägar, olika appar samt inte ens kunna ha mobil dagtid på fredagar (vi har överlämning fredagar via skola)? När jag frågar mitt ex varför repeterar hon bara att det inte är något hon kommer gå med på.

Någon som tänker likadant och i så fall varför?

• Svar på tråden Vägrar låta barnet använda samma mobil
  • Anonym (Mjölkpaket)

Låter slm en dåligt försök att få dig att betala för mobilen. 

Fungerar det kanske med ett e-simkort eller går det endast att ha igång på en telefon?  

• Nomies
    Anonym (d) skrev 2025-02-14 17:32:31 följande:
    Ok, men blev hon inte dömd så finns inga konkreta bevis.
    Då står ord mot ord.

När jag anmälde mitt ex blev jag tilldelad ett målsägandebiträde, kostade exakt noll kronor.

Säger inte att du ljuger, men att bevisa något går ju inte utan en fällande dom.
    Då kommer ord att stå mot ord, med barnen som domare.
    Har aldrig sagt att hon bör bli dömd för något, så jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. När det gäller skilsmässa blir man inte tilldelad ett biträde, det är inte ett brottmål. Jag hade kunnat starta ett brottmål, men som sagt har jag inget intresse av det, det skulle bara orsaka ytterligare trauma för barnen och mitt ex har redan orsakat tillräcklig trauma.
  • Anonym (d)
    Nomies skrev 2025-02-14 17:40:39 följande:
    Har aldrig sagt att hon bör bli dömd för något, så jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. När det gäller skilsmässa blir man inte tilldelad ett biträde, det är inte ett brottmål. Jag hade kunnat starta ett brottmål, men som sagt har jag inget intresse av det, det skulle bara orsaka ytterligare trauma för barnen och mitt ex har redan orsakat tillräcklig trauma
    Vi pratar förbi varandra, strunt samma.

Att "berätta" för barnen (oavsett ålder) blir dina påståenden mot hennes utan några som helst bevis.
    Det var bara det jag menade.
  • Nomies
    Anonym (d) skrev 2025-02-14 17:42:36 följande:
    Vi pratar förbi varandra, strunt samma.

Att "berätta" för barnen (oavsett ålder) blir dina påståenden mot hennes utan några som helst bevis.
    Det var bara det jag menade.
    Blir det aktuellt så hade jag låtit dem läsa journalerna utan något som helst inspel från mig. Journalerna innehåller noteringar om allt som sagts till soc, allt soc sagt, polisens beslut, socialtjänstens beslut med mera. Det blir således inte mina ord som berättar vad som föranledde skilsmässan, det blir polisens och socialtjänstens ord. Då får de även se mitt ex berättelse, direkt från noteringarna som kommer från hennes egna samtal med soc. Jag ser inte riktigt hur det kan bli mer neutralt än så. Om de nu någonsin ens frågar och vill veta.
  • Egon den stora
    Anonym (Mjölkpaket) skrev 2025-02-14 17:39:45 följande:

Låter slm en dåligt försök att få dig att betala för mobilen. 

Fungerar det kanske med ett e-simkort eller går det endast att ha igång på en telefon?  

Det går att ha tvillingkort för att använda mobildata på en telefon till, men det går inte att ringa eller smsa
  • Anonym (T)

Barnet får inte ens ha med mobilen hem till mamma?? Det är ju jättekonstigt MEN kan det vara så att mamman är orolig att du ska kunna spionera på henne (hur nu det skulle gå till)?
    Jag tycker faktiskt du ska rådfråga soc hur man gör i såna här lägen. 
    Finns det ingen möjlighet för barnet att lämna telefonen i skolan över natten?

• Anonym (d)
    Anonym (T) skrev 2025-02-15 10:24:28 följande:

Barnet får inte ens ha med mobilen hem till mamma?? Det är ju jättekonstigt MEN kan det vara så att mamman är orolig att du ska kunna spionera på henne (hur nu det skulle gå till)?

Soc har inget med detta att göra!
    Att frivilligt dra in dem mer än absolut nödvändigt i livet är... vansinnigt dumt. Obeskrivligt korkat.
  • Nomies
    Anonym (T) skrev 2025-02-15 10:24:28 följande:

Kan vara så, får nog aldrig reda på den riktiga anledningen. Finns ingen som helst chans att jag blandar in soc i något sådant här. Min erfarenhet av dem är att de är helt värdelösa på sitt jobb. Sista "intervjun" jag hade med dem blev jag rekommenderad av min advokat att spela in samt de rekommenderade mig att anmäla soc för flera punkter där de grovt misskött sitt arbete. Jag håller mig långt borta från dessa klåpare.
  • Anonym (Oavsett)

TS, du verkar alldeles för uppe i detta med ditt ex. Försök att distansera dig och bygga nåt fint med dina barn istället. Och som sagt, hur rätt du än har gällande mobil, så lämna denna fight.

Jag tycker inte du ska visa några journaler alls när/om barnen frågar om vad som hände. Tycker inte det är rätt, speciellt också eftersom allt lades ner. (De kan ju lika gärna tro på mammans utsaga. Inte för jag tror det, men vad är du ute efter med att visa journaler?) Dra inte in barnen i er smuts alls. Säg bara att ni bråkade mycket och ni fick flytta isär.

Som jag sade, till slut framgår det vem barnen tyr sig mest till innerst inne.

Låter som du fortfarande är ute efter att få rätt mellan er? Men kan du inte vila i att du redan har rätt? Den känslan av indignation kan vara något för dig att arbeta på, så du blir fri från din ilska. Du är värd så mycket bättre, du låter fin. Exfrun får du se som väder, du kan inte kontrollera det överhuvudtaget. Bara fälla upp paraplyt om det stormar för mkt liksom.

Tycker du låter som någon som är klok och resonerande, men det som håller dig tillbaka är din indignation (rättmätig kanske, men it doesn't serve you anymore).

Hur länge har ni varit skilda? 

• Anonym (d)
    Nomies skrev 2025-02-15 12:58:19 följande:
    Kan vara så, får nog aldrig reda på den riktiga anledningen. Finns ingen som helst chans att jag blandar in soc i något sådant här. Min erfarenhet av dem är att de är helt värdelösa på sitt jobb. Sista "intervjun" jag hade med dem blev jag rekommenderad av min advokat att spela in samt de rekommenderade mig att anmäla soc för flera punkter där de grovt misskött sitt arbete. Jag håller mig långt borta från dessa klåpare.
    Och ändå planerar du att låta ungarna läsa deras rapparkalja?
  • Anonym (Oavsett)

Man kan be om nya handläggare på Soc om de kopplas in igen.

TS - testa att gå i terapi kanske? KRAM

• Nomies
    Anonym (Oavsett) skrev 2025-02-15 13:29:04 följande:

TS, du verkar alldeles för uppe i detta med ditt ex. Försök att distansera dig och bygga nåt fint med dina barn istället. Och som sagt, hur rätt du än har gällande mobil, så lämna denna fight.

Jag tycker inte du ska visa några journaler alls när/om barnen frågar om vad som hände. Tycker inte det är rätt, speciellt också eftersom allt lades ner. (De kan ju lika gärna tro på mammans utsaga. Inte för jag tror det, men vad är du ute efter med att visa journaler?) Dra inte in barnen i er smuts alls. Säg bara att ni bråkade mycket och ni fick flytta isär.

Som jag sade, till slut framgår det vem barnen tyr sig mest till innerst inne.

Låter som du fortfarande är ute efter att få rätt mellan er? Men kan du inte vila i att du redan har rätt? Den känslan av indignation kan vara något för dig att arbeta på, så du blir fri från din ilska. Du är värd så mycket bättre, du låter fin. Exfrun får du se som väder, du kan inte kontrollera det överhuvudtaget. Bara fälla upp paraplyt om det stormar för mkt liksom.

Tycker du låter som någon som är klok och resonerande, men det som håller dig tillbaka är din indignation (rättmätig kanske, men it doesn't serve you anymore).

Hur länge har ni varit skilda? 

Curiosity killed the cat? Jag blev bara nyfiken ifall det fanns någon logik som jag inte kunde se. Men du har helt rätt, det är inte värt att ödsla tid på. Jag har redan gått vidare och känner att skilsmässan var det bästa som kunde hänt, bara det att det inte sköttes snyggt och barnen användes som ammunition.

Att de skulle tro på sin mammas utsaga finns det 0% chans för, för hennes utsaga är att jag skulle ha misshandlat äldsta dottern genom att slå henne i ansiktet så att hon till följd fick blåmärken över halva ansiktet. Definitivt något som min dotter skulle komma ihåg. Men det är inte ens det värsta hon gjorde, om ni bara visste.
    Anonym (Oavsett) skrev 2025-02-15 13:29:51 följande:

Man kan be om nya handläggare på Soc om de kopplas in igen.

TS - testa att gå i terapi kanske? KRAM

Redan föreslagit detta, under samarbetssamtal med familjerätten. Hon sa såklart nej till det.
  • Nomies

Tack till alla för era kommentarer. Jag var helt enkelt lite nyfiken, men vi alla kan konstatera att det bara är att släppa det och fokusera på viktigare saker.

• Anonym (Oavsett)

Förstår TS och tro mig har redan fattat att det rört sig om falska anklagelser mot dig. Riktigt tragiskt. 

Men det jag menade var att DU skulle gå nån form av terapi för DIN skull, om inte annat för att hitta instrument för att hantera exfrun.

Ha det fint!

Svar på tråden Vägrar låta barnet använda samma mobil