hmm77 skrev 2025-02-14 21:48:44 följande:
En kvinna är som mest fertil i 20-årsåldern, med toppen mellan 20 och 25 år. Fertiliteten börjar sedan minska långsamt efter 30 och mer påtagligt efter 35.
🔹 20?25 år: Högsta fertiliteten, 25?30 % chans per cykel att bli gravid.
🔹 30?35 år: Fortfarande bra fertilitet, men något minskad chans per cykel.
🔹 35?40 år: Fertiliteten minskar mer påtagligt, och risken för missfall ökar.
🔹 40+ år: Svårare att bli gravid naturligt, och chanserna sjunker snabbt.
Även om fertiliteten minskar med åldern kan många ändå bli gravida efter 35, särskilt om de har en hälsosam livsstil.
ifrån ChatGPT
Fertiliteten börjar normalt inte minska redan vid 25, det är först efter 30. Och även då är det väldigt individuellt. Det är inte så att den minskar drastiskt för alla när man är 35+, jag blev som sagt gravid med mitt fjärde barn på första försöket / halvt oplanerat förra året när jag var 36, dottern snart 2 veckor gammal nu. Har en vän som är 39 och nyligen blev oplanerat gravid.. Skulle kunna ge många fler exempel.
Det enda sättet att veta hur det är för just TS tjej är ju antingen att börja försöka eller att kolla upp hur det är med äggreserv och allt annat. Men det vanligaste är att en 28-årig kvinna har många fertila år kvar.
Tror också att det kanske är som någon annan skrev, att det är lite ärftlig hur länge man har lätt att bli gravid. Min mamma blev oplanerat gravid med både precis innan hon fyllde 36 och när hon var 41.