• Anonym (Hurfertilärhon)

Hur fertil kan min 28-åriga kvinna vara?

Min kvinna är 28 år och hälsosam, hon röker exempelvis inte och har inga sjukdomar. Jag funderar på hur fertil hon är och hur hennes fertilitet kommer att påverkas de närmaste åren? Hur fertila brukar kvinnor i hennes ålder vara generellt sätt? 

• Svar på tråden Hur fertil kan min 28-åriga kvinna vara?
  • Anonym (J)
    hmm77 skrev 2025-02-14 21:48:44 följande:

En kvinna är som mest fertil i 20-årsåldern, med toppen mellan 20 och 25 år. Fertiliteten börjar sedan minska långsamt efter 30 och mer påtagligt efter 35.

🔹 20?25 år: Högsta fertiliteten, 25?30 % chans per cykel att bli gravid.
    🔹 30?35 år: Fortfarande bra fertilitet, men något minskad chans per cykel.
    🔹 35?40 år: Fertiliteten minskar mer påtagligt, och risken för missfall ökar.
    🔹 40+ år: Svårare att bli gravid naturligt, och chanserna sjunker snabbt.

Även om fertiliteten minskar med åldern kan många ändå bli gravida efter 35, särskilt om de har en hälsosam livsstil.

ifrån ChatGPT

Fertiliteten börjar normalt inte minska redan vid 25, det är först efter 30. Och även då är det väldigt individuellt. Det är inte så att den minskar drastiskt för alla när man är 35+, jag blev som sagt gravid med mitt fjärde barn på första försöket / halvt oplanerat förra året när jag var 36, dottern snart 2 veckor gammal nu. Har en vän som är 39 och nyligen blev oplanerat gravid.. Skulle kunna ge många fler exempel. 

Det enda sättet att veta hur det är för just TS tjej är ju antingen att börja försöka eller att kolla upp hur det är med äggreserv och allt annat. Men det vanligaste är att en 28-årig kvinna har många fertila år kvar. 

Tror också att det kanske är som någon annan skrev, att det är lite ärftlig hur länge man har lätt att bli gravid. Min mamma blev oplanerat gravid med både precis innan hon fyllde 36 och när hon var 41.

• Anonym (Jo)

Jag blev gravid direkt efter några veckor vid 37 och 38 års ålder. Inga missfall. Det gick bra!

• Anonym (Y)

Det är nog, som många redan skrivit i tråden, väldigt individuellt. Jag blev gravid lätt, första försöket, som 27-åring och gick även lätt som 38-åring. Det känns som om jag är en av dem som kan få barn lätt en bra bit över 40. Min mamma kom in i klimakteriet sent exempelvis. 

Nån snackade viktens betydelse. Jag väger några kilo för mycket men har en regelbunden menscykel. Som ung hade jag bmi 18-19 en period när jag led av ätstörningar. Min mens upphörde helt i ett halvår och då kunde jag alltså inte bli gravid. 

• Occam
    Anonym (Rob) skrev 2025-02-14 12:08:55 följande:
    Dåligt råd och okunnig personal på ivf.

"A study from 2022 looked at fertility ranges based on BMI. The authors found that conception was affected by both overweight and underweight women, and fertility was highest at a BMI of 19.5"

www.everydayhealth.com/fertility/body-weight-bmi/

Tror du att en webtidning var löpsedel just nu är något i stil med Dessa kändisar berättar om sina missfall är mer tillförlitlig än utbildad vårdpersonal? På riktigt?

Men hur klumpigt författaren till artikeln du länkar än hade återgett studien så var hen artig nog att länka till den underliggande forskningsartikeln. Den säger något helt annat än att just 19,5 i BMI skulle vara optimalt (jag citerar ur sammanfattningen nedan). Att göra sina egna efterforskningar kräver mycket mer än att googla lite till man hittar några citat som passar sina syften eller fördomar. 

There was a non-linear relationship between BMI and infertility, with each unit increase in BMI reducing the risk of infertility by 33% when BMI was < 19.5 kg/m
    2. In contrast, when BMI ? 19.5 kg/m2, each unit increase in BMI predicted a 3% increase in the risk of infertility.

• Occam
    Occam skrev 2025-02-15 09:59:21 följande:

There was a non-linear relationship between BMI and infertility, with each unit increase in BMI reducing the risk of infertility by 33% when BMI was < 19.5 kg/m2. In contrast, when BMI exceeded 19.5 kg/m2, each unit increase in BMI predicted a 3% increase in the risk of infertility.

Familjeliv kunde inte tolka större med-tecknet. Har förtydligat och ersatt sista frågetecknet med exceeded.
  • Occam
    Occam skrev 2025-02-15 10:01:40 följande:
    Familjeliv kunde inte tolka större med-tecknet. Har förtydligat och ersatt sista frågetecknet med exceeded.
    Och jag inser att jag feltolkade den meningen också. Tyvärr är tolkningen som gjordes av Rob tekniskt korrekt, men vi kan notera att det också är en nästan försumbar signifikans vid ökningar över 19,5 mot en enorm vid minskningar under 19,5. Det vill säga, det är svårt att dra en entydig slutsats utifrån denna enda studia om något annat än att det normala intervallet är det mest fertila. En något annan statistisk metod skulle likaväl kunna komma fram till ett annat optimum eller ett intervall.

Därför, intill vi ser studier som entydigt hävdar att det finns reell betydelse med att hålla sig precis på ett visst BMI, i sig ett trubbigt mått, så kan vi nog vara bekväma i att säga att lagom är bäst.
  • Anonym (JB)

Om hon är orolig bör hon väl kontakta en läkare. 

• Anonym (Ssk)
    Occam skrev 2025-02-15 09:59:21 följande:

Tror du att en webtidning var löpsedel just nu är något i stil med Dessa kändisar berättar om sina missfall är mer tillförlitlig än utbildad vårdpersonal? På riktigt?

Men hur klumpigt författaren till artikeln du länkar än hade återgett studien så var hen artig nog att länka till den underliggande forskningsartikeln. Den säger något helt annat än att just 19,5 i BMI skulle vara optimalt (jag citerar ur sammanfattningen nedan). Att göra sina egna efterforskningar kräver mycket mer än att googla lite till man hittar några citat som passar sina syften eller fördomar. 

There was a non-linear relationship between BMI and infertility, with each unit increase in BMI reducing the risk of infertility by 33% when BMI was < 19.5 kg/m2. In contrast, when BMI ? 19.5 kg/m2, each unit increase in BMI predicted a 3% increase in the risk of infertility.

Lite lustigt av denne Rob att anklaga de på IVF för att vara "okunniga" och komma med "dåligt råd" med tanke på att det var just viktuppgången som till slut hjälpte min kusin att bli gravid...
  • Anonym (Ngnf)
    Anonym (Hurfertilärhon) skrev 2025-02-14 02:48:36 följande:

Det låter hoppfullt.

Ska ni börja försöka, eller varför undrar du? Ett tips är att läsa på om fertilitet och graviditet, barn osv innan ni ens börjar försöka för det är ju rätt bra att ha kunskaper om det innan.
  • Anonym (Ngnf)

Så du inte står där sen med tusen frågor, som du säkert kommer ha ändå, men iallafsll lite mindre 

• Anonym (Alice)

Alltså, i 50% av fallen när ett par har svårigheter att bli gravida ligger ju "felet" på mannen... Mannens hälsa påverkar ju också väldigt mycket. Så det är inte alls säkert att hennes ålder är det främsta att oroa sig för. Sen är ju 28 inte gammalt alls. Hon kan ju mycket väl ha 10+ år kvar för att bli gravid. 

Men fertilitet är ju väldigt osäkert och ingen man kan ha garantier för. Känner en som gick in i tidigt klimakterium som 23-åring liksom... Är man väldigt orolig kan man ju bara kontakta vården för att se hur det ligger till för just en själv. Men annars kan man ju aldrig riktig veta eller ta något för givet.

• hmm77
    Anonym (Alice) skrev 2025-02-15 11:05:25 följande:

Alltså, i 50% av fallen när ett par har svårigheter att bli gravida ligger ju "felet" på mannen... Mannens hälsa påverkar ju också väldigt mycket. Så det är inte alls säkert att hennes ålder är det främsta att oroa sig för. Sen är ju 28 inte gammalt alls. Hon kan ju mycket väl ha 10+ år kvar för att bli gravid. 

Men fertilitet är ju väldigt osäkert och ingen man kan ha garantier för. Känner en som gick in i tidigt klimakterium som 23-åring liksom... Är man väldigt orolig kan man ju bara kontakta vården för att se hur det ligger till för just en själv. Men annars kan man ju aldrig riktig veta eller ta något för givet.

det stämmer att det är 50% av fallen
Svar på tråden Hur fertil kan min 28-åriga kvinna vara?