• Anonym (Orolig)

Blev den här tandkronan verkligen bra?

Fick en ny krona i veckan. Den justerades lite när den sattes in. Den justerades en gång till dagen efter. Den är fortfarande för hög och jag får ringa på måndag och be om en tid igen. 

Jag har väldig ångest för tandläkarbehandlingar pga felbehandlingar förut (men gillar min tandläkare jag har nu och litar på denne) så jag fixar inte att vänta med svar i tre dagar så jag hoppas att någon vet här eller kan ge något råd iaf. 

Det jag reagerar på är att längden på nya kronan är lika lång jämfört med min äkta tand framför/på sidan men på den andra sidan/bakom är min äkta tand rejält mycket kortare. Varför? Är det verkligen rätt?

Jag har tyvärr andra kronor också och dom matchar längden på kronorna och äkta tänder bredvid perfekt. Jag kan inte mäta längst in i munnen haha men jag skulle gissa att det skiljer 3 mm iaf på längden. Det syns rejält när jag tittar där att längden inte ens är i närheten av att vara samma. Kronan jag hade innan den nya hade samma längd eller så gott som samma längd för jag hade reagerat på det annarsi alla år. 
    Tänderna i fråga är äkta längst bak (har ingen visdomstand) sen kommer kronan och sen en äkta tand igen. Så kronan är tand nummer 2 bakifrån utan att räkna visdomstand och den kortare tanden är längst bak. 

• Svar på tråden Blev den här tandkronan verkligen bra?
  • Anonym (Orolig)

Fortsättning då jag inte kunde se vad jag skrev, dumma fl. {#emotions_dlg.djavulsk}

Bettet är nu ojämnt och tar mest i i området vid nya kronan och motsatta käken tar inte i så mycket alls och förut hade jag ett jämnt bett. Kan det fixas genom att bara slipa på kronan eller måste tandläkaren slipa på motsatta eller andra tänder? Det vill jag ju helst inte, speciellt inte på äkta tänder. 

Så för att summera: Kan höjden/det som tar i justeras lätt på bara kronan?
    Låter det som att kronan inte passar som den ska?
    Kan det finnas en orsak att kronan är längre än en äkta tand? 

Svar på tråden Blev den här tandkronan verkligen bra?