• fiskarnspojk

Jobbiga svärföräldrar , sambo förstår inte mig

Hoppas tråden ligger rätt.
    Jag klarar inte av mina svärföräldrar längre. Dom är för mycket. 
    Ända sen vi fick barn för prick ett år sen MÅSTE dom träffa oss varje helg.
    De tvingar sig på. 
    Bjuder över oss på mat varenda jävla helg.  Kan vi inte komma så måste dom köpa något tlll den lilla som måste lämnas direkt. För de kan inte vänta några dagar. 3veckor sen typ så ringde dom fredag kväll o sa att på söndag är de mat här. Sambon sa nej vi kan inte. Vi vill va hemma.

Då va dom direkt till stan lördag fm och köpte något gosedjur.   Som tydligen skulle lämnas direkt.  Jag sa åt sambon att hon måste säga nej för jag orkar inte. 

Förra veckan sa jag åter igen nu har vi träffat dom varenda helg flera månader. Du måste säga nej. Jag vill ha lugn o ro med er.

Men likförbannat ska dom tvinga sig på. 
    Förra helgen sä va jag ute med den lilla på gården då ser jag deras bil åka fram o tillbaka på våran gata 2 gånger förbi huset. Så stannar dom till " vi va bara ute o åkte så vi tänkte bara se om ni va ute " sen skulle dom självklart med in.

Jag har haft en stroke för några månader sen.  Jag vill efter detta bara kunna ha en lugn helg med min sambo o barn. En hederlig familjehelg.   Hur ska jag bete mig när dom tillomed åker utanför vårt hus o kollar om vi är ute? Sambon förstår inte va jag menar med att jag vill ha lugn o ro, en riktig familjehelg. 

Är nögln i samma situation? Hur löste ni det. Jag kan ju gärna inte säga dra åt helvete o sluta åk utanför vårt hus.  Ska de behöva gå så långt att man fär hyra en stuga på okänd ort  o stänga av mobiltelefonerna.  För tillomed i somras planerade vi en mini semester till kusten. Då dök dom upp på campingen " vi ville bara se hur ni hade det" o det va förfan  30 mil hemifrån. 

Så de verkar ha några tvångstankar att träffa barnbarnet varenda helg. För såhär var dom inte innan. 

• Svar på tråden Jobbiga svärföräldrar , sambo förstår inte mig
  • Anonym (?)

Du och sambon måste komma överrens och sen hålla en tydlig gemensam linje.  Använd sen piska/morot.

Tex, ni meddelar svärföräldrarna att ni träffas varannan helg, inget mera. Sen håller ni det.  Dyker de plötsligt upp släpper ni inte in och meddelar att nästa helgbesök är inställt 

• Anonym (Jesse)

Det är din sambo det hänger på. Det är hen som behöver säga ifrån. Vill din sambo att de kommer eller har din sambo generellt svårt att säga emot dem? Har föräldrarna åsikter om annat också? Var ni bor? Inredning? Semestermål? Vilken bil ni kör? Yrkesval? Vården av barnet? 

• Anonym (damn)
    fiskarnspojk skrev 2025-02-15 08:44:58 följande:
    Jobbiga svärföräldrar , sambo förstår inte mig

Hoppas tråden ligger rätt.
    Jag klarar inte av mina svärföräldrar längre. Dom är för mycket. 
    Ända sen vi fick barn för prick ett år sen MÅSTE dom träffa oss varje helg.
    De tvingar sig på. 
    Bjuder över oss på mat varenda jävla helg.  Kan vi inte komma så måste dom köpa något tlll den lilla som måste lämnas direkt. För de kan inte vänta några dagar. 3veckor sen typ så ringde dom fredag kväll o sa att på söndag är de mat här. Sambon sa nej vi kan inte. Vi vill va hemma.

Då va dom direkt till stan lördag fm och köpte något gosedjur.   Som tydligen skulle lämnas direkt.  Jag sa åt sambon att hon måste säga nej för jag orkar inte. 

Förra veckan sa jag åter igen nu har vi träffat dom varenda helg flera månader. Du måste säga nej. Jag vill ha lugn o ro med er.

Men likförbannat ska dom tvinga sig på. 
    Förra helgen sä va jag ute med den lilla på gården då ser jag deras bil åka fram o tillbaka på våran gata 2 gånger förbi huset. Så stannar dom till " vi va bara ute o åkte så vi tänkte bara se om ni va ute " sen skulle dom självklart med in.

Jag har haft en stroke för några månader sen.  Jag vill efter detta bara kunna ha en lugn helg med min sambo o barn. En hederlig familjehelg.   Hur ska jag bete mig när dom tillomed åker utanför vårt hus o kollar om vi är ute? Sambon förstår inte va jag menar med att jag vill ha lugn o ro, en riktig familjehelg. 

Är nögln i samma situation? Hur löste ni det. Jag kan ju gärna inte säga dra åt helvete o sluta åk utanför vårt hus.  Ska de behöva gå så långt att man fär hyra en stuga på okänd ort  o stänga av mobiltelefonerna.  För tillomed i somras planerade vi en mini semester till kusten. Då dök dom upp på campingen " vi ville bara se hur ni hade det" o det va förfan  30 mil hemifrån. 

Så de verkar ha några tvångstankar att träffa barnbarnet varenda helg. För såhär var dom inte innan. 

din stackare, det låter ju helt sjukt.

Du får ta ett rejält snack med din sambo och markera att detta inte kan fortgå, så får hon ta snacket med sin familj. Om hon inte vågar, erbjud att du yttrar orden, men att hon då står bredvid så det är tydligt att hon står bakom dig i detta.

Deras beteende är gränslöst.
  • Anonym (Britta)

Det bästa hade ju varit om din sambo sa ifrån men om hon inte gör det så måste du prata med svärisarna. Försök att göra det i en vänlig ton och säg att du är glad att du har just dem till svärföräldrar men att du behöver mer egentid med din tjej och barn. 

Om din sambo vägrar att förstå din sida kan du prata med en kompis om att komma över och gärna vara lite störig varje helg under några veckor. Se om poletten trillar ner då  

• Anonym (Skratta eller gråta)

Började skratta när jag läste detta för det är helt sjukt!! 

Min mamma är väldigt lik dina svärföräldrar på gott och ont! Min sambo orkar träffa henne max 2ggr/vecka (ofta va!). Jag träffar henne gärna sällan men 1gång/vecka känns ok. Hon är också gränslös och lägger sig i allt, som någon ovan frågade dig. 

Be din fru att läsa tråden, eller prata klarspråk med henne. Att säga familjehelg är inte så tydligt troligen utan du behöver va 100% ärlig här mot henne. Fråga om hon ska säga något eller om du ska, för någon behöver säga ifrån. Min mamma frågade min sambo om vad för tårta jag ville ha efter vår som var nyfödd och fortfarande inte tagit emot besök än. Slugt av henne för då måste hon komma innan tårtan blir för gammal. Sambon skötte det snyggt genom att säga att tårtan kan hinna bli för gammal och att hon inte ska köpa någon än, att vi meddelar när det är dags. Hade hon köpt den hade hon tyvärr fått äta den själv. Det är inte kul med gränslösa personer, speciellt de som är nära, att behöva sätta tydliga gränser är verkligen nödvändig.

• Anonym

Det du beskriver är oacceptabelt. Jag hade blivit från vettet.

Du måste få din sambo att förstå allvaret omedelbart. Kontakta familjerådgivning, meddela din sambo vilken dag och tid, "du står inte ut längre".

Ni måste få verktyg att freda er familj. 

Från och med nu har du en paus från svärföräldrarna. Din sambo får åka själv till svärföäldrarna. En gräns som hen kan dra redan nu är att avstå från att tala om för svärföräldrarna var ni är när ni är utanför hemmet så att ni slipper att de åker förbi för att kontrollera er. Det låter ju som trakasserier från deras sida.

• Anonym (damn)

Bra idé med att diskutera det via familjerådgivning, så hon förstår allvaret i detta.

• Anonym (Jesse)
    TL12 skrev 2025-02-16 00:23:23 följande:

Modern tortyr 

Knappast modernt. Förr hade man ofta den äldre generationen i undantagsstugan, eller i samma hus. 
Svar på tråden Jobbiga svärföräldrar , sambo förstår inte mig