• Anonym (TS)

Vad har ni för regler för era 16-åriga döttrar?

16 år känns som en svår ålder. De är så pass stora att de börjar frigöra sig, umgås mest med kompisar och är sällan hemma. Samtidigt är det den åldern man provar alkohol, har sex första gången osv. Samtidigt som de någonstans ska förbereda sig för vuxenlivet och kunna ta ansvar själv.

Vad har ni för regler för era 16-åringar? Speciellt döttrar. Vår dotter har alltid varit skötsam. Hon har alltid haft mycket kompisar och sovit över hos kompisar sen hon var typ 6-7 år. Hon har när hon blivit äldre aldrig behövt ha en tid att komma hem, hon har alltid kommit hem lämpliga tider, alltid hört av sig osv. Hon har aldrig varit speciellt intresserad av killar, utan hängt på kompisar som träffat olika killar osv. Nu känns det som att hon börjar komma i den åldern där hon "testar gränser". Hon tar ständigt upp om vi kan köpa ut alkohol, vilket vi konsekvent säger nej till. Hon vill vara ute senare på kvällarna, ibland till två på natten. Vill sova över hos kompisar hela helgerna osv. Vi har Life360 så vi ser vart hon är, men i övrigt har vi ju ingen kontroll på VAD hon faktiskt gör. Hon är med kompisar,  träffar killar, åker epa, käkar på Donken osv.

Men hur ska man tänka kring regler? Vi känner att hon börjar bli så stor att hon ändå behöver få viss frihet, men vart går gränsen?
    Vi har föreslagit övernattning hos oss ibland, men jag förstår varför hon och hennes kompisar inte vill det. Hon har småsyskon som är små. Som stör, som vill vara med, som skriker och lever om och som inte lämnar hon och hennes kompisar ifred. Det är ständigt ett springande och hämta småsyskonen från hennes rum eller avleda när de står och bankar bakom dörren osv. Det har inte hennes kompisar. 

Har ni specifika tider era barn måste vara hemma? Kontrollerar ni nykterhet när de kommer hem i så fall? Är det olika tider vardag och helg?
  • Svar på tråden Vad har ni för regler för era 16-åriga döttrar?
  • Anonym (Anonym)

Tror det bästa är att ni under lugna former kommer överens om regler som både hon och ni måste förhålla er till. Med förklaring varför hon inte kan vara ute till sent på kvällen före en skoldag beror på att människan blir trött och presterar sämre vilket leder till sämre betyg och en oviss framtid om det hon vill uppnå. Det är ju det man lämnar bakom sig som skapar framtiden.

Förklara sedan också allt som har med kroppen att göra såväl alkohol och tobak som sex. Ofta vill de ju prova på för att vara tuffa men det är faktiskt mer tufft att säga Nej än att säga ja. Självklart ska ni stå på er med ålder för alkohol, dels är det olagligt att langa och dessutom till en under 20 år, alltså 2 fel, sen är det direkt mentalpåverkan för ungdomar att dricka, är det någon som tror att 20-års regeln enbart är till för att jävlas med folk? 

• Anonym (TS)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-16 01:08:53 följande:

Tror det bästa är att ni under lugna former kommer överens om regler som både hon och ni måste förhålla er till. Med förklaring varför hon inte kan vara ute till sent på kvällen före en skoldag beror på att människan blir trött och presterar sämre vilket leder till sämre betyg och en oviss framtid om det hon vill uppnå. Det är ju det man lämnar bakom sig som skapar framtiden.

Förklara sedan också allt som har med kroppen att göra såväl alkohol och tobak som sex. Ofta vill de ju prova på för att vara tuffa men det är faktiskt mer tufft att säga Nej än att säga ja. Självklart ska ni stå på er med ålder för alkohol, dels är det olagligt att langa och dessutom till en under 20 år, alltså 2 fel, sen är det direkt mentalpåverkan för ungdomar att dricka, är det någon som tror att 20-års regeln enbart är till för att jävlas med folk? 

Hon är inte ute till kl 2 när det är skoldag. Förut har det varit senast kl 22 hon kommit hem, men det börjar smyga sig senare och senare och ibland kommer hon hem vid kl 23. Vi har pratat med henne om vikten av att få sömn osv, men hon känner sig inte trött i skolan säger hon och hon har bra betyg. A och B i nästan alla ämnen.
    Hon tycker vi är för stränga. Alla hennes kompisar har inga speciella tider de måste komma hem, de får barnbidraget att förfoga över och föräldrarna överöser dem med pengar till tankning, mat på donken osv utöver detta. Vi har börjat ge henne barnbidraget och det har tagit slut efter 1,5 vecka. Då vill hon ha mer pengar, för det får alla hennes kompisar...

Gällande alkoholen har vi sagt absolut nej. Då säger hon "då köper jag väl någon rysk sprit av någon langare". Hon kan säga sådana saker för att typ se vår reaktion och testa oss, men sen gör hon inte det hon säger. Hon har sagt att hon provat alkohol vid ett tillfälle när hon var 15 år men att det inte var något för henne. Men sen kan hon säga att hon både druckit vodka, tequila, cider osv och kan säga "Det där är min favoritcider". Men vi har svårt att se när hon skulle haft tillfälle att dricka alkoholen hon påstår att hon druckit. Enligt Life360 så är hon hemma hos sin kompis eller åker epa och kompisens föräldrar är hemma på kvällar/nätter så känns tveksamt att det skulle förekomma något festande där. Kompisen är väldigt skötsam och skulle inte dricka alkohol och köra epan samtidigt och det känns tveksamt att hon skulle sitta och dricka alkohol ensam i passagerarsätet.

Det känns lite som att hon är i någon "testar fas" där hon utmanar oss genom dessa uttalanden men också försöker se vår reaktion och vart vi står typ.
  • Anonym (sweet)

Gränsen går vid olagligheter och pappa hämtar på natten när de ska hem. Då har pappa koll på *ungefär* vad som händer och sker.

Olagligheter är sådant som alkohol under 18 och droger, falskt ID för att komma in på krogen, trimmad EPA, UE med olaga intrång osv

Sedan hittar man en spritflaska gömd i en garderob (plastflaska vodka Explorer - dålig smak) och då kan man, eller låter bli att, göra en scen av det.

Att spritflaskan är borta när de skall hämta den är oftast signal nog.

Det handlar om att se till att de inte skadar sig själva eller andra.

• Anonym (Aj aj)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-16 09:47:12 följande:
    Hon är inte ute till kl 2 när det är skoldag. Förut har det varit senast kl 22 hon kommit hem, men det börjar smyga sig senare och senare och ibland kommer hon hem vid kl 23. Vi har pratat med henne om vikten av att få sömn osv, men hon känner sig inte trött i skolan säger hon och hon har bra betyg. A och B i nästan alla ämnen.
    Hon tycker vi är för stränga. Alla hennes kompisar har inga speciella tider de måste komma hem, de får barnbidraget att förfoga över och föräldrarna överöser dem med pengar till tankning, mat på donken osv utöver detta. Vi har börjat ge henne barnbidraget och det har tagit slut efter 1,5 vecka. Då vill hon ha mer pengar, för det får alla hennes kompisar...

Gällande alkoholen har vi sagt absolut nej. Då säger hon "då köper jag väl någon rysk sprit av någon langare". Hon kan säga sådana saker för att typ se vår reaktion och testa oss, men sen gör hon inte det hon säger. Hon har sagt att hon provat alkohol vid ett tillfälle när hon var 15 år men att det inte var något för henne. Men sen kan hon säga att hon både druckit vodka, tequila, cider osv och kan säga "Det där är min favoritcider". Men vi har svårt att se när hon skulle haft tillfälle att dricka alkoholen hon påstår att hon druckit. Enligt Life360 så är hon hemma hos sin kompis eller åker epa och kompisens föräldrar är hemma på kvällar/nätter så känns tveksamt att det skulle förekomma något festande där. Kompisen är väldigt skötsam och skulle inte dricka alkohol och köra epan samtidigt och det känns tveksamt att hon skulle sitta och dricka alkohol ensam i passagerarsätet.

Det känns lite som att hon är i någon "testar fas" där hon utmanar oss genom dessa uttalanden men också försöker se vår reaktion och vart vi står typ.
    Ni låter väldigt naiva tyvärr...
    Det där kommer sluta illa. 
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Aj aj) skrev 2025-02-16 10:50:33 följande:
    Typiskt FL-svar, du skuldbelägger TS utan att komma med minsta råd om vad de ska göra!

Ett riktigt uselt inlägg! 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Aj aj) skrev 2025-02-16 10:50:33 följande:
    Nja, snarare de föräldrarna som agerar SÄPO som alienerar sina tonåringar mest... Om <2 år är de vuxna oavsett, har man då agerat som om de vore ägodelar fram tills dess kommer en frigörelseprocess som heter duga...

Jag var den hårt hållna tonåringen och beslutade mig för att inte göra om min mammas (främst, pappa var mindre sträng men mamma var påstridig och kontrollerande) misstag.

Vi ville att våra barn skulle kunna ringa oss om de var ute istället för att försöka lösa saker själva utan vuxnas inblandning, så vi uppmuntrade dem att vara helt öppna mot oss genom att ha en mycket förlåtande inställning till det tonåringar gör. Och genom dem får vi veta att det än idag är de med strängast föräldrar som har störst frigörelsebehov och som dricker mest, medan de med mindre stränga föräldrar inte har något behov av att hävda sig och försöker få sina vänner att hålla igen. Dessa föräldrar har gjort "rätt" val som gör dem formellt duktiga - men som alltså får helt motsatt effekt. För mig är det enkelt uttryckt inte värt det.
  • Anonym (s)

Jag ger en del alkohol till min dotter om hon ska festa eller liknande. Tycker det är vettigare än att hon ska gå för sig att köpa ut av någon skummis. Bättre hon får ett par cider än att hon ska blanda en massa hembränt, eller smuggelsprit eller liknande.

• Anonym (Anonym)

Det är en skillnad mellan att vara nitisk kontrollerande förälder eller medmänniska mot att vara övervakade och skyddande person.
    TS vill ju bara hennes dotters bästa, tro inget annat.
    Självklart bör man ha ett så öppen relation att dottern kan komma till sina föräldrar. Det är inget konstigare än att vem som helst, jobbarkompis eller granne, kan komma med sina problem och man ställer upp så gott man kan. 
    Samtidigt finns det saker som man inte kan blunda för. Det är rena olagligheter. Någon anmälningsplikt lär det inte finnas för familjemedlemmar men man ska naturligtvis inte heller främja sådant. Att langa sprit till någon som är 16-år med ursäkten att de annars köper smuggelsprit eller hembränt är en dålig ursäkt. Då är det bättre att berätta att av dålig sprit kan man bli blind eller förlamad, vilket är sant. Det biter bättre än att bara förbjuda; men i vart fall ska man inte langa hur mycket de än ber.
    När det kommer till sex så är det svårt men TS kanske kan förklara att den kille som hon en dag träffar som den rätte blir bara glad om hon inte ligger runt; fråga mig Skrattande Att vi sen inte blir gravida trots att vi knullar som kaniner vid min ÄL är en annan sak och beror inte på vad jag inte gjorde när jag var ung.

• Anonym (Va?)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-16 01:08:53 följande:

En sextonåring vet allt det där du säger att föräldrarna ska förklara. Jag lovar, det har ungdomar "alltid" gjort. Det visste jag när jag var i den åldern på 70-talet också.

Att systemet har en åldersgräns på 20 och inte 18 är för att de flesta har kompisar som är både ett,eller ett par år yngre och äldre. Alltså för att minska risken för langning mellan kompisar. En 16-åring hänger nog inte så mycket med någon som är tjugo liksom.

Sen vågar jag lova att ungdomar inte tycker att det är "tufft" att tacka nej, snarare tvärtom.

Ddu verkar leva i en fantasivärld.
  • Studentpappa

Än behöver vi inga regler, dottern vågar inte ens vara ute när det är mörkt.. 

Men jag hade en sträng morsa och en farsa som var rimligare och förstod att den stränga linjen inte kommer göra någon skillnad. Det enda jag gjorde var att dölja allt jag gjorde, det enklaste var ju att sova borta när det skulle festas. Hade kompisar där föräldrarna sällan var hemma eller inte brydde sig. När jag skaffade tjej sov jag alltid där, hon hade rum med egen ingång. 

Ride it like you stole it
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Va?) skrev 2025-02-16 17:21:12 följande:
    ....

Ddu verkar leva i en fantasivärld.

---
    Toppen förslag du kommit med...??

Kommer säkert TS att ha nytta av Förvånad
  • Anonym (Karl)
    Anonym (s) skrev 2025-02-16 15:27:01 följande:

Jag ger en del alkohol till min dotter om hon ska festa eller liknande. Tycker det är vettigare än att hon ska gå för sig att köpa ut av någon skummis. Bättre hon får ett par cider än att hon ska blanda en massa hembränt, eller smuggelsprit eller liknande.

Ja, och det är ju ett brott. Inte för att du lär bry dig om det, men så att alla andra som läser tråden förstår det.
  • Anonym ("Alla andra")

(Blev visst ett gansla långt svar, sorry)

Grattis till att ha fått en dotter som har kompisar som får allt! Härligt! Vi är många som har sådana barn.

Jo, det är många som får barnbidraget från 15 år redan och vars föräldrar sticker till dem mer pengar när det är slut. Hjälper det henne i förlängningen? Nej. Vilket jag tror ni förstår. Det finns samband som visar att barn som haft det så har en benägenhet att oftare ta snabblån när pengarna är slut, och det vet vi väl alla inte är någon bra idé. Det ni måste göra är att sätta er ner med dottern och göra en budget. 

Vår son som fyller 16 i år ville ha barnbidraget men avstod efter att ha gjort en budget. "Men det räcker ju inte" var hans kommentar när han budgeterat det vi bestämde att han skulle stå för. Dessutom vet vi att han inte fixar månadspeng heller så vi har lite mer varannan vecka peng samt en kassabok till för att han ska se vart pengarna rullar. Han har börjat inse att man inte kan springa på McDonalds hela tiden om vi säger som så. Vill man ha pengar till en bio - ja, då får man planera för det. När han jobbar lite extra tar vi hälften och sätter in på hans sparkonto. Motvilligt ja, men väldigt tacksam när han vill köpa något dyrare... 

Dela upp barnbidraget på tvåveckorsbidrag så kanske det funkar. Men var noga med att påpeka vad hon ska handla och stå för när hon får de pengarna och vad ni betalar. Vet en del tjejer här som vill fixa naglarna och det är något de betalar själva, föräldrarna betalar inte ett öre. Finns det inga pengar blir det inga naglar. Andra har bestämt att kläder upp till en viss summa betalas själv, hygien som inte är standard (typ man vill ha ett speciellt schampo, en dyr parfym osv). Frisörbesök där föräldrarna betalar grundkostnaden av en klippning men vill man slinga får man betala själv. Det finns lika många alternativ som det finns familjer. Det ni bestämmer i er familj är det som gäller oavsett vad de andra kommit överrens om.

Ta det skriftligt så är det lätt för alla att komma ihåg, för vi vet alla att såväl tonåringar som småbarnsföräldrar är sjukt glömska!  

Tider - märker att det hände något när de fyllde 15. Föräldrar som hållt tider hade plötsligt väldigt glidande tider. Vi var också stränga, sa vår son. Men så i samband med ett föräldramöte började vi prata lite tider när det handlade om de närmsta kompisarnas föräldrar och det visade ju sig att alla var visst stränga egentligen. Som vi misstänkt hade långt ifrån "alla" har inte glidande tider. De allra flesta har faktiskt en fast tid. (De som har glidande tider är en del på glid också, tyvärr)

Se till att ha kontakt med en eller ett par föräldrar och kolla läget så har ni en gemensam fasad utåt och kan hänvisa till att "NN" ska vara hemma vid midnatt. Det är klart att hon testar! Det gjorde jag med. Min mamma hämtade mig. Aspinsamt och jag gjorde inte om det. 

Vi har tider och sagt att det är det som gäller för att det ska funka för resten av familjen också. En familj är ett lagspel oavsett om man valt det själv (föräldrarna) eller inte (barnen). Det är lika mycket en övning för förälder som barn att lära sig friheten. Idag med mobiler så är det lätt att ändra en tid om det är något. Säger ni exempelvis att hon ska vara hemma kl 22 och hon ringer 21.40 och frågar om det är okej att hon är hemma 23 istället så har ni ju chansen att vara schyssta och säga ja. Håller man inte den nya tiden utan kommer hem midnatt, ja då har man ju sumpat chanserna på att få förlängt ett tag. 

Det är klart att hon testar er. Sätt ner foten och säg nej där det är hårt nej. Säg ja där det fungerar och i övriga fall känn er fram. Vad som funkar hos er i er familj vet ni bäst själva. Ni har fler barn, så lär er redan nu  

• Anonym (Anonym)
    Anonym ("Alla andra") skrev 2025-02-16 23:27:42 följande:

(Blev visst ett gansla långt svar, sorry)

Jo men bra svar. Glad

Tror TS blir lite styrkt av att vi är flera som har vad jag tycker är sunda tankar.

Dottern kommer att bli en "toppenkvinna" med allt vad det innebär och det är väl vad TS vill.
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-16 19:29:12 följande:
    Toppen förslag du kommit med...??

Kommer säkert TS att ha nytta av Förvånad
    Säger du det.

Du fick lära dig något iaf.
Svar på tråden Vad har ni för regler för era 16-åriga döttrar?