• Anonym (Hurkanjaghjälpahenne)

Hur får jag henne att känna sig attraktiv igen efter cancern?

Min älskade kvinna har varit sjuk i cancer och tappat håret, men mår nu bra. Men hon känner sig väldigt oattraktiv och tror inte att jag tänder på henne längre, vilket jag gör. Hon vill inte älska med mig på grund av det och har jättedåligt självförtroende. Hur ska jag kunna få henne att känna sig attraktiv och vilja älska med mig igen?

• Svar på tråden Hur får jag henne att känna sig attraktiv igen efter cancern?
  • Dimisi

Visa hur ont det gör i dig att hon väljer bort närheten med dig pga skam. Prata om sorgen. Jag antar att du känner sorg både för henne och för dig själv, över att ni går miste om kärlek. Båda sorgerna är viktiga att visa.

• Lynx123

Det här handlar nog inte enbart om håret. En cancerbehandling tar oerhört mycket på både kroppen och sinnet. Man känner att kroppen har svikit en, man har dödsångest, är stressad för sina nära och kära. Där finns mycket obehag, helt enkelt. Kanske hon också går på en anti-hormonell medicin nu som ger henne minskad sexlust eller sköra slemhinnor? 

Tycker att det är jättefint att du vill uppmuntra henne och få henne att känna sig attraktiv. Kanske du kan ge henne små komplimanger då och då? Hitta på roliga saker att göra tillsammas. Du kan såklart också berätta för henne att du längtar efter att få älska med henne, men gör det inte till en stor grej så att hon känner sig pressad.

Hon kommer börja må bättre och håret kommer växa ut. Det får ta sin tid, och med en stöttande partner kommer det att gå jättebra.

• Anonym (Rågert)
    Lynx123 skrev 2025-02-16 07:24:12 följande:

Det här handlar nog inte enbart om håret. En cancerbehandling tar oerhört mycket på både kroppen och sinnet. Man känner att kroppen har svikit en, man har dödsångest, är stressad för sina nära och kära. Där finns mycket obehag, helt enkelt. Kanske hon också går på en anti-hormonell medicin nu som ger henne minskad sexlust eller sköra slemhinnor? 

Tycker att det är jättefint att du vill uppmuntra henne och få henne att känna sig attraktiv. Kanske du kan ge henne små komplimanger då och då? Hitta på roliga saker att göra tillsammas. Du kan såklart också berätta för henne att du längtar efter att få älska med henne, men gör det inte till en stor grej så att hon känner sig pressad.

Hon kommer börja må bättre och håret kommer växa ut. Det får ta sin tid, och med en stöttande partner kommer det att gå jättebra.

Min fru råkade ut för samma, cellgifter med håravfall och andra symtom. Kalla fingrar och tår, bland annat. Vi fick ändå igång sexlivet ganska snart efteråt. Jag tjatade absolut inte, hon visste att jag ville, och är mån om att jag ska ha det bra. 

Du bör ha två änglars tålamod, tänka bort sex den närmaste tiden - veckorna, månaderna. Men visa väldigt mycket omtanke, ömhet och kärlek, utan att vara pockande. 

Min fru fick både strålning och senare cellgifter. Det var nog som att köras över av en ångvält, sen eldas upp och sen misshandlas. Kroppen är kvaddad, inte ett erotiskt landskap. 

Men med kärlek och tålamod kan det komma tillbaka, om ni har de grundläggande känslorna för varandra.
  • Anonym (Rågert)

Kan också tipsa om Cancerkompis, på nätet, där kan man få kontakt med andra som gått igenom det som du nu går igenom.

Svar på tråden Hur får jag henne att känna sig attraktiv igen efter cancern?