Na-möten el liknande. Erfarenhet?
Hej, är det någon härinne som har erfarenhet av Na-möten eller andra möten av samma slag, aa, ca, oa, slaa osv? Har ni blivit hjälpta av dem? Har ni skaffat sponsorer?
Hej, är det någon härinne som har erfarenhet av Na-möten eller andra möten av samma slag, aa, ca, oa, slaa osv? Har ni blivit hjälpta av dem? Har ni skaffat sponsorer?
Hej! Jag har gått på NA, AA och CA möten. Gick på mitt första möte för ungefär ett år sen.
när jag började gå så tyckte jag om mötena men jag jobbade inte med steg och hade ingen sponsor. Trodde att det räckte. tog dessvärre återfall. Men nu arbetar jag i stegen, har sponsor, går på möten och gör service och det funkar! Inga fler återfall.
Ett tips från mig är att inte låsa fast dig vid att dom använder ordet ?Gud?. Gud för oss innebär precis det vi själva anser att det betyder. Oavsett om det är Kristus, Allah eller bara en världssjäl. Vi tror på en kraft starkare än oss själva, oavsett vem det än må vara.
vill också passa på att slå ett slag för NA. Har som sagt testat både CA och AA. På AA är min erfarenhet att det mest är bittra ?dagboksdelningar? det vill säga att dom delar om vad dom ätit till frukost, och många där är väldigt bittra på livet i allmänhet och anser att stegarbete är en bagatell. Många av dom som säger det har flera års nykterhet, så något fungerar jubuppenbarligen för dom. Men istället är dom väldigt eländiga och befinner sig inte i tillfrisknande eller i kontakt med sin andlighet. Det behöver såklart inte vara så på alla AA möten, det är bara min erfarenhe!
CA mötet jag gick på var väldigt fint. en nackdel med dom är dock att deras steg är väldigt korta. Det ska gå snabbt att göra dom och sen är man klar. Någon har gjort alla 12 steg på en månad.
NA däremot har en för jävla fin gemenskap! Alla är så vänliga och hjälpsamma! Det är en mer skojig och lättsam atmosfär. deras steg är också enligt mig dom bästa. Det är väldigt grundliga steg och man går verkligen till botten med problemet. Många frågor handlar om sitt innersta jag och jag har insett att ju längre jag kommit i steget desto mer har jag lärt känna mig själv, mitt riktiga jag, som jag inte ens visste fanns där. Man går igenom alla sina relationer, alla val man gjort, etc.
Är du sugen att gå på möte så kör! Du har inget att förlora. Många har svårt för det här med Gud och högre kraft. Försök förbi se det. Dom flesta jag träffat är inte ett dugg religiösa. kan ge ett exempel på en högre kraft du kan lägga händerna i. Tex om du har barn så betyder dom förhoppningsvis mer för sig än alkohol/droger använd dom som en högre kraft. Kanske en hobby som kan va din större kraft lägg energi i på den istället för att använda. Och ta med dig det här. Är det någon som delar något som du tycker är bra som får dig att tänka till fast delningen bara är 10 sekunder lång så gav dig mötet ngt fast du sutit där i 59 minuter och 50 sekunder. Och ha ett öppet sinne och ge det mer än en chans. Jag har varit på ett antal möten och varit väldigt involverad men kommer förmodligen aldrig gå på fler möten. Varför? Jag vill helt enkelt inte jag har bättre saker för mig.