• Anonym (Hmm..)

Hyresrätt eller bostadsrätt

Hej,
    Jag bor i dagsläget i en "sunkig" hyresrätt som är billig och som ligger nära mitt barns förskola/centralt (samt nära barnets pappa) men jag har hittat en jättefin bostadsrätt som jag fallit pladask för och där det finns uteplats samt är inom räckvidden för vad jag får lån för som ensamstående.. Men jag känner viss oro för bostadsmarknaden , räntor, krig i världen osv...
    1. Är det värt att ta sig in på bostadsmarknaden nu?
    2. Skulle ni hellre bo nära förskola ev framtida skola i ev dyrare hyresrätt eller skulle ni bo ca 10-15 minuters bilväg bort men i ett mycket natur/barnvänligare område, i en bostadsrätt?
    Jag kan tänka mig att det i övrigt i framtiden innebär mycket skjuts till skolan/hämta/lämna kompisar..

• Svar på tråden Hyresrätt eller bostadsrätt
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Bostadsbidragaren) skrev 2025-02-24 16:42:19 följande:
    Nu tänker du inte hela vägen. Aktiemarknaden har ökat betydligt mer än bostadsmarknaden, så hade du haft dina pengar där hade du haft mycket mer än den där miljonen nu. För att inte tala om du hade satsat på Bitcoins...

Jag ser inget fel i att bidragsplanera. Särskilt inte när det gäller bostad, som är en mänsklig rättighet.
    Det är du som inte tänker hela vägen. Dessutom bostad ska man ändå ha och att samtidigt tjäna på värdeökningen är både smart och lönsamt. Finns inget som säger att man inte samtidigt också kan spara i aktier. Att slänga pengar till en hyresvärd månad efter månad är däremot inte lönsamt. De pengarna ökar ju inget i värde för hyresgästen, tvärtom. Ibland har man inget val men det har ju ts. Fråga vilken privatekonomi som helst och de kommer svara att om man har råd är bostadsrätt att föredra på längre sikt förutsatt att föreningen har ok ekonomi och man bor i ett område där det finns efterfrågan på bostäder, vilket det gör nästan överallt förutom i glesbygd.
  • Anonym (Bostadsbidragaren)
    Anonym (Maja) skrev 2025-02-24 17:20:16 följande:
    Det är du som inte tänker hela vägen. Dessutom bostad ska man ändå ha och att samtidigt tjäna på värdeökningen är både smart och lönsamt. Finns inget som säger att man inte samtidigt också kan spara i aktier. Att slänga pengar till en hyresvärd månad efter månad är däremot inte lönsamt. De pengarna ökar ju inget i värde för hyresgästen, tvärtom. Ibland har man inget val men det har ju ts. Fråga vilken privatekonomi som helst och de kommer svara att om man har råd är bostadsrätt att föredra på längre sikt förutsatt att föreningen har ok ekonomi och man bor i ett område där det finns efterfrågan på bostäder, vilket det gör nästan överallt förutom i glesbygd.
    Det beror på att ekonomer inte tar med bostadsbidrag, bostadstillägg och pensionstillägg i sina beräkningar. Därför ville jag påtala det. Får du 7'000 i bostadstillägg varje månad så är det över en miljon på 12 år i rena pengar - som du inte betalar nån reavinstskatt på heller, som du måste göra med värdeökningen på bostaden. Bra att ha i åtanke!
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Bostadsbidragaren) skrev 2025-02-24 17:41:24 följande:
    Det beror på att ekonomer inte tar med bostadsbidrag, bostadstillägg och pensionstillägg i sina beräkningar. Därför ville jag påtala det. Får du 7'000 i bostadstillägg varje månad så är det över en miljon på 12 år i rena pengar - som du inte betalar nån reavinstskatt på heller, som du måste göra med värdeökningen på bostaden. Bra att ha i åtanke!
    Vem får 7000 i bostadstillägg varje månad?? 
    Anonym (Maja) skrev 2025-02-24 17:49:11 följande:
    Vem får 7000 i bostadstillägg varje månad?? 
    Ensamstående pensionärer kan få upp till 7'290 i bostadstillägg per månad.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Bostadsbidragaren) skrev 2025-02-24 18:57:15 följande:
    Då är det nog inte aktuellt att köpa en bostadsrätt eller få banklån ändå. Så ja då är väl hyresrätt det enda alternativet om man inte redan äger bostaden.  Ts är dock inte ensamstående pensionär så inte så relevant här. 
    Anonym (Maja) skrev 2025-02-24 20:41:17 följande:
    Då är det nog inte aktuellt att köpa en bostadsrätt eller få banklån ändå. Så ja då är väl hyresrätt det enda alternativet om man inte redan äger bostaden.  Ts är dock inte ensamstående pensionär så inte så relevant här. 
    Men hon kan komma att bli (diskussionen handlade ju om vad som var bäst på lång sikt) men om hon då har amorterat av sin bostadsrätt med surt förvärvade pengar så har hon så billig bostadskostnad att hon inte får några 7300 i bostadstillägg. Säljer hon sin BR får hon det inte heller, förrän hon förbrukat sitt kapital. Har hon däremot levt loppan hela livet och unnat sig allt hon önskat, kan hon ändå se fram emot en dräglig ålderdom i en nyproducerad lägenhet med hög standard och hyra, men där skattebetalarnas tar två tredjedelar av kostnaden. Då hade jag känt mig som en vinnare!
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Bostadsbidragaren) skrev 2025-02-24 22:23:32 följande:
    Men hon kan komma att bli (diskussionen handlade ju om vad som var bäst på lång sikt) men om hon då har amorterat av sin bostadsrätt med surt förvärvade pengar så har hon så billig bostadskostnad att hon inte får några 7300 i bostadstillägg. Säljer hon sin BR får hon det inte heller, förrän hon förbrukat sitt kapital. Har hon däremot levt loppan hela livet och unnat sig allt hon önskat, kan hon ändå se fram emot en dräglig ålderdom i en nyproducerad lägenhet med hög standard och hyra, men där skattebetalarnas tar två tredjedelar av kostnaden. Då hade jag känt mig som en vinnare!
    Så ditt råd är att ts ska fortsätta slänga ut pengar till en hyresvärd och hoppas på att hon har så låg inkomst som pensionär om 30 år att hon är berättigad till högt bostadstillägg, som då eventuellt fortfarande finns kvar lika generöst,  Och inte satsa på en bostadsrätt som kommer på sikt ge lägre boendekostnad och ökat värde. Smart. 
    Anonym (Maja) skrev 2025-02-25 07:19:10 följande:
    Så ditt råd är att ts ska fortsätta slänga ut pengar till en hyresvärd och hoppas på att hon har så låg inkomst som pensionär om 30 år att hon är berättigad till högt bostadstillägg, som då eventuellt fortfarande finns kvar lika generöst,  Och inte satsa på en bostadsrätt som kommer på sikt ge lägre boendekostnad och ökat värde. Smart. 

Jag lyfter en aspekt som saknades i diskussionen, eftersom folk som du har svårt för att tänka utanför boxen.

Om TS köper en bostadsrätt nu så kommer den inte på långa vägar ha den värdeutveckling som bostadsrätter har haft historiskt. Det kan till och med bli en förlustaffär, med tanke på rådande läge.

Själv bor jag i en nyproducerad kooperativ hyresrätt nu. Det innebär att man betalar en insats och får tillbaka det exakta beloppet vid försäljning, men istället har lägre hyra och därmed gör en förtjänst varje månad. Samtidigt har jag bekanta som sitter fast i sunkiga bostadsrätter, men inte kommer därifrån eftersom nåt bättre kostar mer än de skulle få för sin sunkiga - man köper ju och säljer på samma marknad. Livet rullar förbi och så även livskvalitén.

Men var och en måste göra sin egen analys förstås.

• Anonym (KÖR)

Jag bor nu i BR och har höga lånekostnader, är min första BR- Bodde tidigare i HR i 20 år. 

Har man en bra hyresvärd så kan hyresrätt absolut ha fördelaktiga aspekter. Men jag hade HSB och de var så otroligt snåla. Hade en kyl från 90-talet som var gammal redan när jag flyttade in, men de vägrade byta den för att så länge den funkade var det lugnt. Lgh hade inte renoverats sedan 90-talet, färg flagnade på dörrar, men man fick inte röra dörrarna. 

Grannen installerade diskmaskin och trippla fönsterglas och fick hyresökning. Han har betalat igen de där grejerna trefallt nu.

Gammal gemensam tvättstuga osv (dock generösa tvättider).

BR är nybyggd, har DM, TM och är fräsch. Dock är styrelsen sådär på hur de prioriterar pengarna i föreningen = negativt, men jag har således gått mes i styrelsen för att påverka.

Tycker ändå en aspekt här också är vilken hyresvärd man har. HSB nästan blev arg om man hade fel i lgh.
    Med I BRF så är allt nästan alltid fräschare och finare (iaf i Sthlm, för här är hyresvärdarna så snåla), men nackdelen kan ju vara högt belånad brf-förening osv.

• Anonym (KÖR)

Livskvaliteten är för mig högre sedan jag flyttade till BR. 

• Studentpappa
    Anonym (Bostadsbidragaren) skrev 2025-02-24 18:57:15 följande:
    Nu har ju TS barn på förskolan så vi hoppas väl hon inte är pensionär med maxat bidrag.
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa

Om något så ger ju iaf BR ett visst skydd mot bidragsklientel (ej riktat mot hederligt folk). Vi har oturen att trots att vi bor i ett bra villaområde, har ett kukhuvud till hyresvärd som har som affärsidé att hyra ut typ rivningshus till socfall. 

Detta drar till sig ett jävla pack som ställer till det för alla som bor i området.

Studentpappa skrev 2025-02-27 07:01:21 följande:
    Nu har ju TS barn på förskolan så vi hoppas väl hon inte är pensionär med maxat bidrag.
    Som småbarnsförälder kan man också ha rätt till bostadsbidrag. Det är ju bra om TS tar med i beräkningen att det sjunker eller försvinner om hon köper en bostadsrätt, så att det inte kommer som ett oväntat inkomstbortfall.
  • Studentpappa
    Anonym (Bostadsbidragaren) skrev 2025-02-27 07:16:06 följande:
    Som småbarnsförälder kan man också ha rätt till bostadsbidrag. Det är ju bra om TS tar med i beräkningen att det sjunker eller försvinner om hon köper en bostadsrätt, så att det inte kommer som ett oväntat inkomstbortfall.
    Det kan man, men jag utgår ifrån (kanske felaktigt) att kan man köpa en BR hör man inte dit.
    Studentpappa skrev 2025-02-27 07:22:22 följande:
    Det kan man, men jag utgår ifrån (kanske felaktigt) att kan man köpa en BR hör man inte dit.
    Klart du kan få ett banklån till en simpel BR även om du är ensamstående förälder, bara du har ett jobb och en förälder som tar kontantinsatsen. Men du får knappast bostadsbidrag till amorteringarna.
  • Anonym (Mil F Hunter)
    Anonym (Maja) skrev 2025-02-24 17:20:16 följande:
    Vad menar du med att tänka hela vägen ?
    Och tjäna pengar på värdeökningen, hur då? Hur mycket?
Svar på tråden Hyresrätt eller bostadsrätt