• Anonym (Anonym)

Ont utanpå tanden?

Vanligtvis pratar man ju om att det gör ont på tuggytan. Men jag har ilningar och ont utanpå tanden, mot tandköttet till. Dricker jag något kallt gör det jätteont och samma sak om jag borstar tanden. Har dålig emalj.

Vad gör man åt detta? Vad beror sådant på?

Sensodyne repair kan jag inte snvända , får jätteont i tänderna av den tandkrämen. Så pass att jag får panik. Det bara värker i hela munnen då. 

• Svar på tråden Ont utanpå tanden?
  • Anonym (Hm)

Här är ett tips du säkert aldrig hört förut - man kan gå till tandläkaren! 😅

nej men ärligt. Jag har lärt mig att många gånger gör det inte ont där man faktiskt tror att det gör ont. Munnen är full med nerver och det är många gånger jag behövt laga tänder jag inte alls trodde var orsaken, eftersom det gjort ont på helt andra sidan av munnen tex 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-18 06:34:21 följande:

Här är ett tips du säkert aldrig hört förut - man kan gå till tandläkaren! 😅

nej men ärligt. Jag har lärt mig att många gånger gör det inte ont där man faktiskt tror att det gör ont. Munnen är full med nerver och det är många gånger jag behövt laga tänder jag inte alls trodde var orsaken, eftersom det gjort ont på helt andra sidan av munnen tex 

Ska till tandläkaren.

Jo men det måste vara där? För om jag rör på tanden lite försiktigt med fingret just uppe på sidan på tanden mot tandköttet till gör det svinont. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-18 06:59:56 följande:

Ska till tandläkaren.

Jo men det måste vara där? För om jag rör på tanden lite försiktigt med fingret just uppe på sidan på tanden mot tandköttet till gör det svinont. 

Kan det vara en spricka? En tunn som du inte ser med ögat? Det kan ju kännas jäkligt mycket
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-18 08:17:47 följande:
    Kan det vara en spricka? En tunn som du inte ser med ögat? Det kan ju kännas jäkligt mycket
    Sist jag var där då jag hade lite ont men inte som nu, sa hon att emaljen var skadad där. Men ingenting om vad man kan göra åt det mer än Sensodyne tandkrämen, som jag får ont av. Känns hopplöst.
Svar på tråden Ont utanpå tanden?