• Anonym (Jl)

Hur vänja bebis vid att sova själv?

Mitt barn är 6 månader nu och sover i en spjälsäng som vi plockat bort sidan på och satt fast mot vår egen. Lägger ned honom i den när han somnat i famnen på kvällen men han vaknar sen ofta under natten. Brukar då liggamma och han sover delar av natten i vår säng. Om jag inte ammar honom i sängen måste någon av oss kliva upp och söva honom i famnen för att han ska somna om och det tar upp till en timme, sen sover han en sömncykel innan han vaknar till igen.

Vi har försökt söva honom i spjälsängen men aldrig lyckats.
    Han kan nu snurra runt och rulla, han tar sig runt i hela spjälsängen. Han kan sitta men sätter sig inte ännu upp själv. Men jag har sett senaste dagarna att han ligger och drar i spjälorna när han vaknat och inser att vi snart måste sänka sängen. Då måste vi ju även sätta på sidan på spjälsängen. 

Gruvar mig då han sover lätt, är svårsövd och van vid att sova bredvid oss. Vi har en 140-säng så han ryms egentligen inte bredvid oss i sängen. 

Hur har ni som haft en öppen spjälsäng mot er säng sedan gjort när det blivit dags att sänka spjälsängen?
    Hur har ni vant bebis vid att inte sova intill? 

• Svar på tråden Hur vänja bebis vid att sova själv?
  • Anonym (Hm)

Jag sover fortfarande med min tjej i öppen spjälsäng. Hon är snart 2 år. det jag gjorde var att ställa spjäldelen mot en vägg, sänka botten och sedan ta av benen på vår egen säng. Kryper hon över så kan hon ta sig ner själv. Så har vi haft det i många månader nu. 😌

Att somna själv i sängen när man är 6 månader tycker jag är lite väl. Din lilla är 6 månader gammal. 6 månader. Förstår du hur otroligt pyttelitet det är. klart det är tryggast, varmast och luktar mest hemma i mamma eller pappas famn. Mitt råd, och jag har många ungar, är att ge det er lilla behöver just nu. Bort med benen på er egen säng och sov nära och tätt intill så länge ni kan. det ger bäst sömn för ALLA och sömnen är sjukt viktig för hela familjen. 

• Anonym (Jl)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-18 06:15:04 följande:

Jag sover fortfarande med min tjej i öppen spjälsäng. Hon är snart 2 år. det jag gjorde var att ställa spjäldelen mot en vägg, sänka botten och sedan ta av benen på vår egen säng. Kryper hon över så kan hon ta sig ner själv. Så har vi haft det i många månader nu. 😌

Att somna själv i sängen när man är 6 månader tycker jag är lite väl. Din lilla är 6 månader gammal. 6 månader. Förstår du hur otroligt pyttelitet det är. klart det är tryggast, varmast och luktar mest hemma i mamma eller pappas famn. Mitt råd, och jag har många ungar, är att ge det er lilla behöver just nu. Bort med benen på er egen säng och sov nära och tätt intill så länge ni kan. det ger bäst sömn för ALLA och sömnen är sjukt viktig för hela familjen. 

Tack för svar! Det låter som en bra lösning!

Tyvärr har vi en helgjuten ikeasäng med lådor under så vi måste nog i såfall byta säng? Men det känns faktiskt nästan lättare än att försöka vänja bebis vid att sova ensam.

Håller med, 6 månader känns egentligen för mig med som väldigt liten att sova själv, men alla jag pratat med som har barn har liksom menat att det är självklart att barn ska sova ensamma i spjälsängen. 

• Anonym (X)

Håller med ovanstående! Kan ni lägga madrassen direkt på golvet?

• Anonym (Hm)
    Anonym (Jl) skrev 2025-02-18 13:55:25 följande:

Tack för svar! Det låter som en bra lösning!

Tyvärr har vi en helgjuten ikeasäng med lådor under så vi måste nog i såfall byta säng? Men det känns faktiskt nästan lättare än att försöka vänja bebis vid att sova ensam.

Håller med, 6 månader känns egentligen för mig med som väldigt liten att sova själv, men alla jag pratat med som har barn har liksom menat att det är självklart att barn ska sova ensamma i spjälsängen. 

Jag förstår knepet med sängen, men ja, du har rätt och det ÄR lättare. Hitta någon resårmadrass som bortskänktes på blocket. Släng er vanliga madrass ovanpå. Det är Max en dag av att skruva och möblera om till skillnad från kanske veckor av ledsamhet från den lilla och noll sömn för er. 😌
  • Anonym (Sängen)

När vi sänkte spjälsängen ville inte sonen sova i den längre, kanske för att det såg annorlunda ut för honom helt plötslig? Vi krigade i ca 1 månad innan vi gav upp och han fick sova med oss i sängen, där han fortfarande sover 3 år gammal. Han blev jätteglad och sov och somnade så mycket bättre! Kanske köp en mindre säng så det blir en stor säng ihop med eran så kan bebisen sova där? Förutsatt att det finns en vägg och ingen glipa för bebis :)

Svar på tråden Hur vänja bebis vid att sova själv?