Hur vänja bebis vid att sova själv?
Mitt barn är 6 månader nu och sover i en spjälsäng som vi plockat bort sidan på och satt fast mot vår egen. Lägger ned honom i den när han somnat i famnen på kvällen men han vaknar sen ofta under natten. Brukar då liggamma och han sover delar av natten i vår säng. Om jag inte ammar honom i sängen måste någon av oss kliva upp och söva honom i famnen för att han ska somna om och det tar upp till en timme, sen sover han en sömncykel innan han vaknar till igen.
Vi har försökt söva honom i spjälsängen men aldrig lyckats.
Han kan nu snurra runt och rulla, han tar sig runt i hela spjälsängen. Han kan sitta men sätter sig inte ännu upp själv. Men jag har sett senaste dagarna att han ligger och drar i spjälorna när han vaknat och inser att vi snart måste sänka sängen. Då måste vi ju även sätta på sidan på spjälsängen.
Gruvar mig då han sover lätt, är svårsövd och van vid att sova bredvid oss. Vi har en 140-säng så han ryms egentligen inte bredvid oss i sängen.
Hur har ni som haft en öppen spjälsäng mot er säng sedan gjort när det blivit dags att sänka spjälsängen?
Hur har ni vant bebis vid att inte sova intill?