• Anonym (Ts)

Så less på den kommunala förskolan

Jag har flera barn i förskoleåldern och är bara så hjärtligt less på den kommunala förskolan.

Det är så många fina ord om läroplanens alla steg, men det verkar ju som varenda krona inom kommunen gått dit och till administration så att personaltätheten gått i backen istället. Så få personal på förskolan att massor av onödiga konflikter uppstår mellan barnen som inte hinner tas tag i. Barn som gör sig illa för att ingen personal hinner fram i tid. Barn som inte blir tröstade för att ingen fler hand finns att hålla i.

Jag är SÅ LESS. Det känns ärligt talat uselt att lämna mina barn hit. Vi pusslar nu hemma och jobbar på kvällar, helger och nätter för att kunna ha barnen så kort som det bara går på förskolan, just eftersom det inte känns bra.

Jag är verkligen ledsen - jag bryr mig mer om att mina barn ska ha nog med vuxna att kunna lära känna och hitta trygghet hos när jag inte är där än att man ska följa en läroplan från 1,5-2 års ålder för att kunna redovisa exakt vilka steg och mål man uppfyllt inom den uppåt i någon förvaltning.

Vad gör man?

• Svar på tråden Så less på den kommunala förskolan
  • Anonym (Ts)
    Anonym (C) skrev 2025-02-18 09:01:17 följande:
    Eller skippa förkola, en av er blir hemma istället eller hyr egen barnvakt?
    Det har vi inte ekonomi för. Tyvärr. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (C) skrev 2025-02-18 09:00:16 följande:
    Flytta till område med bättre förskola för era barn skull`?
    Ja, vi letar aktivt hus i områden där vi tror på att förskolorna kommer få vara kvar även framåt och de har bra rykten.
  • Anonym (C)
    Anonym (Ts) skrev 2025-02-18 09:18:25 följande:
    Ja, vi letar aktivt hus i områden där vi tror på att förskolorna kommer få vara kvar även framåt och de har bra rykten.
    Varför inte överväga en rejäl kostnadminskning och ni på något sätt delar på att gå ner i tid för att ge era barn en bra uppväxt hemma?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (C) skrev 2025-02-18 09:20:51 följande:
    Varför inte överväga en rejäl kostnadminskning och ni på något sätt delar på att gå ner i tid för att ge era barn en bra uppväxt hemma?
    Flera skäl. Dels är det inget vi kan utan att byta jobb också och det finns ingen garanti att de jobben vi då kan få finns i staden. (Har kollegor som gått ned i tid på nuvarande jobb vilket i realiteten gav lägre lön men samma arbetsbelastning och en lång, lång kamp med fack inblandade).

Sedan skulle det också göra barnen rätt isolerade från andra barn eftersom vi bor på landet och här finns ingen öppen förskola nära att besöka. Då behövs en bil till, vilket inte går om vi skulle dra ned så på inkomsterna.

Så därför har vi försökt lobba hårt att aktuell förskola ska kunna få mer resurser för personal, och letar också nytt boende i annan del av kommunen.

Men. Mitt klagomål på hur det är kvarstår ändå, för det är ändå orimligt att förskolan just nu har så lite resurser på personal att det mer är tur än något annat att inget barn skadar sig.
  • Anonym (C)
    Anonym (Ts) skrev 2025-02-18 09:29:25 följande:
    Flera skäl. Dels är det inget vi kan utan att byta jobb också och det finns ingen garanti att de jobben vi då kan få finns i staden. (Har kollegor som gått ned i tid på nuvarande jobb vilket i realiteten gav lägre lön men samma arbetsbelastning och en lång, lång kamp med fack inblandade).

Sedan skulle det också göra barnen rätt isolerade från andra barn eftersom vi bor på landet och här finns ingen öppen förskola nära att besöka. Då behövs en bil till, vilket inte går om vi skulle dra ned så på inkomsterna.

Så därför har vi försökt lobba hårt att aktuell förskola ska kunna få mer resurser för personal, och letar också nytt boende i annan del av kommunen.

Men. Mitt klagomål på hur det är kvarstår ändå, för det är ändå orimligt att förskolan just nu har så lite resurser på personal att det mer är tur än något annat att inget barn skadar sig.
    Självklart går det bra att klaga men det lär inte ändra något.

Istället måste ni ta några tuffa prioriteringar
    Ha kvar barnen på den dåliga förskolan
    Göra något annat som kommer kräva uppoffringar på olika sätt
  • Anonym (Ts)
    Anonym (C) skrev 2025-02-18 09:32:43 följande:
    Självklart går det bra att klaga men det lär inte ändra något.

Istället måste ni ta några tuffa prioriteringar
    Ha kvar barnen på den dåliga förskolan
    Göra något annat som kommer kräva uppoffringar på olika sätt
    Varför försvarar du förskolans nuvarande utformning?
  • Anonym (C)
    Anonym (Ts) skrev 2025-02-18 09:36:09 följande:
    Varför försvarar du förskolans nuvarande utformning?
    Jag försvar inte, håller med att de ofta är dåligt,  men för era barn måste ni prioritera
  • Anonym (Ts)
    Anonym (C) skrev 2025-02-18 09:38:27 följande:
    Jag försvar inte, håller med att de ofta är dåligt,  men för era barn måste ni prioritera
    Du, vi kämpar som fan för våra barn. Att ta bort hela bufferten vi har är dock inte något som ger barnen trygghet heller, händer något då med boende eller någon av oss föräldrar står vi utan ekonomi. Vi har redan nallat av den för föräldraledigheten. 

Om du tror att det bara är att flytta på en vecka så kan jag berätta att det inte bara är att sälja och köpa hus i dagsläget om man vill bo på vissa platser just för barnens skull. 
  • Anonym (Vad gör man)

Ni gör de ni kan just nu men att jobba kväll helg osv.. inte lätt eller kul att göra så som förälder heller! Annars har du fått tips i tråden. Oerhört jobbigt att lämna barnen på Fsk tycker jag med men inget kommer hinna ändras så det är bara att pussla så gott det går

• Anonym (Igenkänning)

Jag känner igen mig i detta. Ibland när man kommer till förskolan så ligger någon 1,5 åring och gråter i korridoren så man får nästintill kliva över barnet och ingen personal hjälper barnet för att de är så få i antal och är upptagna med att klä på barnen/slussa ut dem. Att en främmande vuxen kommer och hjälper tror jag hjälper föga. Hade Olof, 50 år, legat och gråtit i korridoren på jobbet så hade ju knappast folk ignorerat människan. Ska man verkligen hantera barn så?
    Och tänk den ångest barn känner när de är små och separeras från föräldrarna, då ska bara barnet dras ur ens armar för att "plåstret ska ryckas av fort". Hade Stina, 80, haft otroligt ångest när hennes barn skulle lämna henne på ålderdomshemmet så hade hennes barn antagligen stannat längre tills att hon kände sig lugnare och tryggare. Nä sån hets och icke empatisk miljö för små barn. Bara vandra runt i stora drivor och få noll uppmärksamhet.
    Nej tacka vet jag att pappan studerar så barnet har kortare dagar och jag jobbar 75% så barnet går halvdagar osv. 

• Anonym (Ann88)

Kontakta kommunen, politiker, kontakta Förskoleupproret bli mer insatt.

Fler föräldrar som ser hur det kan va inom förskolans murar. Det hjälper inte att byta och gå vidare. Fler föräldrar måste våga gå längre. Kontakta press nå ut med missnöjet Protestera! 
    Om fler vågade göra så så skulle det bli förändring men tyvärr så tror jag inte att många orkar bry sig och göra det. 

Tyvärr har det blivit yngre barn på förskolan längre dagar. Mindre personal på heltid mer utbränd personal och högre krav, mindre tid för att få ihop tiden för planeringar på dagtid. Mer billig arbetskraft som är outbildad. Men politikerna vill inte ge mer pengar eller skärpa reglerna inom förskolan. 

• Anonym (äknpibiuvjäo-vbäolågb)

Det är tyvärr politikernas fel att det är som det är. Det är ju inget som kommer att ändras på en kvart heller så det ni kan göra är att ändra er livssituation. 

Politikerna ser bara pengar, inget annat. Om människors väl och ve kräver en högra kostnad så struntar de i det. Sen gnäller de för att färre och färre klarar grundskolan, att fler och fler dras in i kriminalitet eller hemmasittande och därefter bidragsberoende vilket allt kostar oändligt mycket mer än att tillsätta mer personal i förskola och skola. 

Jag har själv arbetat inom förskola, då var det max 5 barn per vuxen på avdelningarna från 3 år. På avdelningarna med yngre barn var de något fler, men där var det en som gick emellan avdelningarna för att stötta upp när det behövdes mest. 

Nu har jag ingen aning om det ens finns något maxtak, men 3 vuxna på 25-30 barn är ingen ovanlighet. 

Jag har bytt och arbetar i anpassad grundskola istället. 

Flera av mina yngre vänner och bekanta samt mina barns vänner som har barn börjar mer och mer välja ett alternativt liv. 

Ena dottern (dock inga barn än) har tillsammans med ett antal vänner skaffat sig en mindre gård. Än så länge bor alla i det stora huset men flera mindre hus ska byggas och det stora huset är tänkt att ha 2  lgh på ovanvåningen som de kan hyra ut och nedre våningen får även den 1 lgh och kök och vardagsrum blir gemensamt som de kan ha stormiddagar i samt möten om gården. 

De har stadgar och regler utifall att de blir osams framöver. Tanken är gemenskap och färre kostnader. 

Andra har valt bort att bo i storstan och flyttat dit bostäderna är billiga. En av mina nära vänners dotter med man och barn sålde allt och flyttade 30 mil. Deras nuvarande bostad kostade mindre än kontantinsatsen skulle ha gjort där de bodde förut. 

Det har gjort att de båda har kunnat gå ner i arbetstid och de får mer tid ihop. Mamman jobbar kvar på sin gamla arbetsplats men kan arbeta på distans så hon åker ner 2 dagar varannan v och bor då hos sina föräldrar. Hon åker då tidigt på måndagen och åker hem sent på tisdag em men är hemma tills barnen ska lägga sig. Ibland kan det bli en extra tur dit, men oftast håller det sig till dessa två dagar. 
    Hennes partner är sjuksköterska så han fick jobb på orten direkt. Då skiftarbete på sjukhus, men nu har han hittat ett på en vårdcentral dagtid. 

Jag har facebookbekanta som sålt allt och skaffat sig en lyxig husbil att bo i för att sedan skaffa sig en tomt och byggt ett tiny house av byggbodar. Det är otroligt mysigt och fint. Passar kanske bättre för de med lite äldre barn, jag vet inte, jag har stort behov av eget utrymme så jag kan vara färgad av det. 

Jag hoppas dock att allt fler föräldrar engagerar sig och protesterar mot dagens politik kring förskolor och skolor för så här kan det inte fortsätta, det måste ske en ändring innan något barn blir allvarligt skadad pga att får få personal. 

• Anonym (Ts)

Ja jag kommer snart lyfta det rejält mot våra politiker lokalt. Ju fler röster ...

Svar på tråden Så less på den kommunala förskolan