Det är tyvärr politikernas fel att det är som det är. Det är ju inget som kommer att ändras på en kvart heller så det ni kan göra är att ändra er livssituation.
Politikerna ser bara pengar, inget annat. Om människors väl och ve kräver en högra kostnad så struntar de i det. Sen gnäller de för att färre och färre klarar grundskolan, att fler och fler dras in i kriminalitet eller hemmasittande och därefter bidragsberoende vilket allt kostar oändligt mycket mer än att tillsätta mer personal i förskola och skola.
Jag har själv arbetat inom förskola, då var det max 5 barn per vuxen på avdelningarna från 3 år. På avdelningarna med yngre barn var de något fler, men där var det en som gick emellan avdelningarna för att stötta upp när det behövdes mest.
Nu har jag ingen aning om det ens finns något maxtak, men 3 vuxna på 25-30 barn är ingen ovanlighet.
Jag har bytt och arbetar i anpassad grundskola istället.
Flera av mina yngre vänner och bekanta samt mina barns vänner som har barn börjar mer och mer välja ett alternativt liv.
Ena dottern (dock inga barn än) har tillsammans med ett antal vänner skaffat sig en mindre gård. Än så länge bor alla i det stora huset men flera mindre hus ska byggas och det stora huset är tänkt att ha 2 lgh på ovanvåningen som de kan hyra ut och nedre våningen får även den 1 lgh och kök och vardagsrum blir gemensamt som de kan ha stormiddagar i samt möten om gården.
De har stadgar och regler utifall att de blir osams framöver. Tanken är gemenskap och färre kostnader.
Andra har valt bort att bo i storstan och flyttat dit bostäderna är billiga. En av mina nära vänners dotter med man och barn sålde allt och flyttade 30 mil. Deras nuvarande bostad kostade mindre än kontantinsatsen skulle ha gjort där de bodde förut.
Det har gjort att de båda har kunnat gå ner i arbetstid och de får mer tid ihop. Mamman jobbar kvar på sin gamla arbetsplats men kan arbeta på distans så hon åker ner 2 dagar varannan v och bor då hos sina föräldrar. Hon åker då tidigt på måndagen och åker hem sent på tisdag em men är hemma tills barnen ska lägga sig. Ibland kan det bli en extra tur dit, men oftast håller det sig till dessa två dagar.
Hennes partner är sjuksköterska så han fick jobb på orten direkt. Då skiftarbete på sjukhus, men nu har han hittat ett på en vårdcentral dagtid.
Jag har facebookbekanta som sålt allt och skaffat sig en lyxig husbil att bo i för att sedan skaffa sig en tomt och byggt ett tiny house av byggbodar. Det är otroligt mysigt och fint. Passar kanske bättre för de med lite äldre barn, jag vet inte, jag har stort behov av eget utrymme så jag kan vara färgad av det.
Jag hoppas dock att allt fler föräldrar engagerar sig och protesterar mot dagens politik kring förskolor och skolor för så här kan det inte fortsätta, det måste ske en ändring innan något barn blir allvarligt skadad pga att får få personal.