• Anonym (Lisa)

Någon som har haft cellförändnringar och gjort Kolposkopi?

Hej! Ni som har haft cellförändringar och gjort Kolposkopi såg läkaren nåt vid undersökningen? Ser dem cellförändringarna då?  Hur vanligt är det att man gör Kolposkopi? Kan de se om det har utvecklats till cancer redan?Hade aldrig hört talas om det förrän nu när jag ska dit...

• Svar på tråden Någon som har haft cellförändnringar och gjort Kolposkopi?
  • Anonym (Varit där)

Ja, jag gjorde detta för över 30 år sedan.

Koloskopi är en undersökningsmetod där man tittar på livmoderhalsen med en kamera. Ser man förändringar så görs under lokalbedövning en Konisering, Där man tar bort de yttersta celllagren på livmodertappen. På mig användes frysning.

Det var väldigt enkelt och snabbt och jag hade inga som helst besvär efteråt. Fick gå på en extra cellprovtagning något år efter och den var helt OK. Rutinerna kanske har ändrats sedan dess men det är inget att oroa sig över. 

• Anonym (Lisa)

Gjordes der på en gång eller fick du ny tid? Uppfattade det som om de skulle ta biopsi bara?

• Anonym (Varit där)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-02-18 13:25:40 följande:

Gjordes der på en gång eller fick du ny tid? Uppfattade det som om de skulle ta biopsi bara?

I mitt fall gjordes det direkt men som sagt rutinerna har säkert ändrats
  • Anonym (Nyss)

Jag gjorde det för ett antal månader sedan. Då gjordes en typ gynekologisk undersökning där läkaren använder ett särskilt verktyg för att titta på livmoderhalsen. I samband med detta penslades vävnaden med olika lösningar för att få förändringar att framträda tydligare. Därefter tog läkaren prov, under lokalbedövning, på allt som såg misstänkt ut. Blödde lite några dagar efteråt. Ett tag senare fick jag besked på posten tillsammans med vidare instruktioner. För mig var förändringen lindrig så det kommer att göras om om två år, tror jag. Då blir jag kallad. Det var väldigt smidigt, bra och pedagogisk läkare. Det enda som var lite obehagligt var lokalbedövningen. 

Hoppas det går lika fint för dig! Många blir nog kallade men det är en säkerhet för att hitta det där fåtalet som behöver större åtgärder. Majoriteten verkar vara ofarliga förändringar. 

• Anonym (Lisa)

Jag hoppas det går lika smidigt för mig. Jobbigt att först behöva vänta på att få göra undersökningen och sen vänta på svaren. kommer du ihåg om läkaren kunde se nåt som framträdde vid penslingen? Antar att det är cellförändringar som framhävs. Har googlat och hittar att de pendlar ättiksyra och förändringarna blir då vita? Minns du om det tog lång tid innan du fick brevet sen? 

• Anonym (Nyss)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-02-18 16:37:53 följande:

Jag hoppas det går lika smidigt för mig. Jobbigt att först behöva vänta på att få göra undersökningen och sen vänta på svaren. kommer du ihåg om läkaren kunde se nåt som framträdde vid penslingen? Antar att det är cellförändringar som framhävs. Har googlat och hittar att de pendlar ättiksyra och förändringarna blir då vita? Minns du om det tog lång tid innan du fick brevet sen? 

Nej läkaren sa i alla fall inget om det då (antar att det är för svårt att säga något säkert så de vill inte säga för mycket?). Fick höra att resultatet kunde dröja några veckor men jag tror mitt brev kom tio dagar senare eller så. Beror väl på hur mycket laboratoriet har att göra. 
Svar på tråden Någon som har haft cellförändnringar och gjort Kolposkopi?