• Anonym (L)

Min bror är kaos !! Jag är helt slut!

Jag har en bror som tar all min energi. Han ringde mig 05:50 imorse och var arg förbannad mm. Jag har ägnat flertalet timmar idag för att hjälpa honom . Men enligt han så bryr jag mig inte . jag hjälper aldrig honom när han mår bra.  Jag och min mamma har tydligen något med hans problem med att han tar tillbaks sin tjej som han inte vill vara tillsammans med . Det är vårat fel . För vi hjälper inte honom . Men det gör ju tjejen. 

i 4 1/2 år har jag hjälp han med mycket , och det enda jag fått tillbaks är lögner och svek . Och tomma löften .  
    jag ger upp . Jag orkar inte med han längre ?. 

• Svar på tråden Min bror är kaos !! Jag är helt slut!
  • Anonym (Flyttlasset)
    Anonym (L) skrev 2025-02-18 19:10:03 följande:

Jag har gjort det fast i några omgångar under 13 år . När jag tycker att han har betett sig illa så har jag inte haft kontakt med honom . Det längsta varade över 1 år. Men vi bor så nära och har barn i samma ålder så det blir svårt . Och han är så svår att begränsa . 

Jag hade övervägt att flytta. Vi flyttade 5 mil, till stora delar för att få distans till svärmor, annars hade vi inte orkat ha kontakt med henne.

Då blir det inte lika lätt att komma på oväntat besök och tigga hjälp om triviala saker hela tiden.
  • Anonym (Teleterror)

Som andra också varit inne på. Börja med att stänga av ljudet på telefonen! Ingen måste svara i telefon mitt i natten. Jo om man har barn som är ute och kanske ringer, men då släpper man enbart fram dem.
    Normalt så förstår ju folk att man inte ringer andra på natten, men har man personer i sin närhet som tror att de kan ringa och väcka folk sådär, då gör man nog bäst i att ha som vana att aldrig svara på natten.

Vill du inte säga det till brorsan för att han kanske får en vansinnesreaktion eller börjar anklaga dig? Säg att du på sistone fått flera samtal nattetid av en gammal skolkamrat som druckit och att du därför har ljudet avstängt och sen upptäckt att telefonfria nätter inverkat bra på sömnkvaliteten. Inte förrän han frågar förstås, om han gör det.

• Anonym (MN)

Finns absolut inget sätt att tipp-tåa runt det där.

Blockera hans telefonnummer. Det är två-tre tryck på telefonen.

Sedan talar inte du med honom någonting mer. Överhuvudtaget.

Tar han ut detta på någon annan (som mamma) så är det fortfarande inte du som lommar tillbaka till honom "för mammas skull".

Ser du likheterna med ett misshandels-förhållande?

• Egon den stora
    Anonym (MN) skrev 2025-02-20 09:28:48 följande:

Tar han ut detta på någon annan (som mamma) så är det fortfarande inte du som lommar tillbaka till honom "för mammas skull".

Ja man kan faktiskt hamna i det du nämner sist om man inte sätter stopp i tid. Hur mycket man än anstränger sig så kommer det inte att bli bättre. 
  • Anonym (L)
    Anonym (A) skrev 2025-02-19 15:17:51 följande:

Der här är ju hans sak att ordna upp. Vägrar han söka hjälp utifrån, som han uppenbart behöver, får han skylla sig själv. Begränsa kontakten med honom så mycket det går. Googla "grey stoning" för den tid som du ändå måste ha kontakt med honom. Låt honom inte skuldbelägga dig till att hjälpa honom, han manipulerar dig.

Jag ska göra det . är så trött på hans beteende. hans drama som han lägger på mig . Får mig att må dåligt . Drar in mig i skiten . Nä, det får vara slut på det . Men det är svårt , ena dagen är han kaos . Andra dagen är han vanlig och allt är frid och fröjd . Tills nästa sekund när det exploderar . 
  • Anonym (L)
    Anonym (Teleterror) skrev 2025-02-20 08:25:28 följande:

Som andra också varit inne på. Börja med att stänga av ljudet på telefonen! Ingen måste svara i telefon mitt i natten. Jo om man har barn som är ute och kanske ringer, men då släpper man enbart fram dem.
    Normalt så förstår ju folk att man inte ringer andra på natten, men har man personer i sin närhet som tror att de kan ringa och väcka folk sådär, då gör man nog bäst i att ha som vana att aldrig svara på natten.

Vill du inte säga det till brorsan för att han kanske får en vansinnesreaktion eller börjar anklaga dig? Säg att du på sistone fått flera samtal nattetid av en gammal skolkamrat som druckit och att du därför har ljudet avstängt och sen upptäckt att telefonfria nätter inverkat bra på sömnkvaliteten. Inte förrän han frågar förstås, om han gör det.

Jag får dra den lögnen för om jag skulle vara ärlig så skulle han nog bli tokig . 
  • Anonym (Man orkar...ett tag.)

Jag tror man har en slags begränsning i hur länge/hur mycket man orkar ställa upp för någon innan man tar avstånd. Fast hur mycket man pallar vet man inte på förhand. 

Sedan kommer den man slutat ställa upp för enbart komma ihåg sista gången denne bad om hjälp och när man inte bara inte hjälpte till utan även stötte bort. Så för dig blir det en radda av saker, för den du stött bort en enda futtig sak.

För att undvika det, hjälp en gång till och därefter informera personen att det här är sista gången jag hjälper dig med något, 

• Anonym (MN)
    Anonym (L) skrev 2025-02-27 16:07:36 följande:
    Jag får dra den lögnen för om jag skulle vara ärlig så skulle han nog bli tokig . 
    Så du anpassar dig och ditt beteende för at han inte ska "bli tokig"?

Hade han varit din man hade alla här på FL talat om skilsmässa och kvinnojouren.
  • Anonym (L)
    Anonym (MN) skrev 2025-02-27 17:07:37 följande:
    Så du anpassar dig och ditt beteende för at han inte ska "bli tokig"?

Hade han varit din man hade alla här på FL talat om skilsmässa och kvinnojouren.
    Ja . Han kan bli riktigt tokig. inte så att han gör något fysiskt, men han kan bli jäkla upprörd och så kommer det att det är så synd om han , ingen förstår, vi fattar inte . Han behöver hjälp . Vi ställer aldrig upp. aah , du hör ju hur det låter . 
    så faktiskt så måste man tassa runt han om man inte vill höra allt sånt där skit . men det är ju helt fel. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Man orkar...ett tag.) skrev 2025-02-27 16:30:59 följande:

Jag tror man har en slags begränsning i hur länge/hur mycket man orkar ställa upp för någon innan man tar avstånd. Fast hur mycket man pallar vet man inte på förhand. 

Sedan kommer den man slutat ställa upp för enbart komma ihåg sista gången denne bad om hjälp och när man inte bara inte hjälpte till utan även stötte bort. Så för dig blir det en radda av saker, för den du stött bort en enda futtig sak.

För att undvika det, hjälp en gång till och därefter informera personen att det här är sista gången jag hjälper dig med något, 

Jag tror jag har nått botten nu. Han bad mig om hjälp i måndags med att skriva fakturor , då han jobbar 12 timmars och måste sova när han kom hem . jag sa att jag kan göra det på tisdagen , men då får han skicka underlag. Fick inget underlag, försökt att nå han sen onsdags , idag ringde han upp , va sur otrevlig frågade vad jag /vi vill han . Vi bryr oss ändå inte . Vi vill att hela hans liv ska gå åt helvete , så det är väl lika bra att det gör det . För vi bryr oss ändå inte . 

så När han sa till mig ?varför pratar jag ens med dig?? då sa jag , gör inte det då . 
    då la han bara på . Så nu ser jag chansen i att inte ringa honom mer . Och inte svara när han ringer . 

• Anonym (XX&)

Jag skulle bara låta bli att svara i telefonen.

Problem solved. 

Han får ringa någon annan. 

• Anonym (L)
    Anonym (MN) skrev 2025-02-20 09:28:48 följande:

Ja, jag gör ju det . men Sen när man är i det så tar man det liksom . Men jag känner att jag är helt slut . Och att jag inte orkar med hans skit . 

• Anonym (V)

Har samma problem med min syster. Jag hjälper ständigt  både emotionellt och ekonomiskt, men så fort man försöker sätta gränser för sin egen hälsas skull så är man en hemsk människa som bara bryr sig om sig själv. Inget av det man gjort tidigare räknas . väldigt krävande.

• Anonym (MN)
    Anonym (L) skrev 2025-02-28 12:44:54 följande:

Ja, jag gör ju det . men Sen när man är i det så tar man det liksom . Men jag känner att jag är helt slut . Och att jag inte orkar med hans skit .  

Du vet om det. Du känner det. Du vet det.

Den enda som kan förändra någonting här är du.

Gå och prata med någon terapeut eller någonting som kan hjälpa dig att bryta dig ur det här osunda förhållandet.

Du blir misshandlad av din bror.
  • Mymlan82

Jag har inte koll men funderar på om du inte kan göra en anonym anmälan till Soc? Om han uppenbart behöver hjälp? Boendestöd et c kanske vore bra?

• Anonym (Teleterror)

Han jobbar tolvtimmarspass men fixar ändå inte övriga livet?

Svar på tråden Min bror är kaos !! Jag är helt slut!