Nu har jag inte snattat på närmare tjugo år men det är inget som händer om du inte redan är välkänd hos butikspersonalen för att snatta. Jag jobbade själv i en starkt övervakad jaktbutik när jag var i tjugoårsåldern och det var extremt sällan vi tittade på filmerna även om det var en misstänkt snattare för det är svårt att göra något om man inte tagit dem på bar gärning, då får man istället vara mer uppmärksam nästa gång. (Nu är ju jaktbutik en sak, att någon snattade ett fiskedrag är ju ett betydligt mindre brott än om någon t ex skulle försöka ta sig in bakom kassan där ammunitionen förvarades)
En gång råkade jag av misstag få med mig en pryl från gymmet och jag visste att området var videoövervakat och jag skulle inte ha möjlighet att lämna tillbaka grejen förrän ett tag efteråt. Jag skickade ett mejl och förklarade läget, de kunde kolla övervakningsfilmen så skulle de se hur det gick till. De brydde sig inte nämnvärt utan sa att det var bra att jag hörde av mig och att jag skulle lämna tillbaka den så snart som möjligt. Filmen kollade de tydligen aldrig ens på.