• Anonym (UUUUuuuu)

Migrän en gång och aldrig mer?

Hej. Hade mitt första migränanfall för någon vecka sen. Är det kört nu eller kan man ha ett enstaka anfall och sen inga fler? Google förstår inte riktigt min fråga. Har någon här haft så? 

• Svar på tråden Migrän en gång och aldrig mer?
  • Anonym (Samdra)

Jag har bara haft ett ordentligt anfall, det var säkert tio år sedan.
    Har mycket huvudvärk, men det hade jag redan innan. 

• Anonym (UUUUuuuu)
    Anonym (Samdra) skrev 2025-02-19 12:29:00 följande:

Jag har bara haft ett ordentligt anfall, det var säkert tio år sedan.
    Har mycket huvudvärk, men det hade jag redan innan. 

Åh så bra. Hoppas jag klarar mig då. Mitt var ganska lindrigt men ändå jobbigt förstås. Jag har inga problem med huvudvärk överlag, det kom från ingenstans bara. 
  • Anonym (Suger)

Migrän är hemskt, suger att få. 

Oftast beror det på för dålig sömn, stress, dåligt matintag eller att man druckit för lite. För mycket alkohol.

Jag tror så länge du reducerar alla dessa saker, I måttlig mängd och motionerar. Ska det nog inte vara någon större risk. Om du aldrig haft det innan heller.

Är avis. Jag brukar få hormonell huvudvärk som beror på min mens. Den kom faktiskt nu när jag blivit äldre. Och brukar komma innan och under några dagar av min mens. Är under utredning väntar på behandling. Antingen att jag behöver extra östrogen eller tillskott av magnesium. Magnesium ska tydligen vara bra för migrän.

Kanske kan hjälpa andra som läser tråden.

• Anonym (UUUUuuuu)
    Anonym (Suger) skrev 2025-02-19 12:44:17 följande:

Oftast beror det på för dålig sömn, stress, dåligt matintag eller att man druckit för lite. För mycket alkohol.

Jag tror så länge du reducerar alla dessa saker, I måttlig mängd och motionerar. Ska det nog inte vara någon större risk. Om du aldrig haft det innan heller.

Är avis. Jag brukar få hormonell huvudvärk som beror på min mens. Den kom faktiskt nu när jag blivit äldre. Och brukar komma innan och under några dagar av min mens. Är under utredning väntar på behandling. Antingen att jag behöver extra östrogen eller tillskott av magnesium. Magnesium ska tydligen vara bra för migrän.

Ja, det var jobbigt, även om det var ganska lindrigt och gick över på 3-4 timmar. Hade aura innan också som nästan var jobbigast. Jag har barn på 1 och 3 år så strssen är hög. Sover oftast hela natten iaf även om jag vaknar väldigt tidigt, men är förstås ändå ofta trött. Försöker äta och dricka det jag behöver men glömmer ofta bort att dricka. 

Hoppas du kan få hjälp med din. Hormonell huvudvärk känns ju verkligen inte som nåt man ska behöva dras med! 
  • Anonym (M)
    Anonym (Suger) skrev 2025-02-19 12:44:17 följande:

Jag har också fått hormonell huvudvärk "på äldre dar" (är nu 48 och haft det i ca 3 år). Jag har inte bett om någon utredning, men köper själv zomig nasal som tar bort värken på 15 min.
  • Anonym (N)

Det är inte kört. Migrän kan se jätteolika ut och komma och gå. Jag hade ofta migrän som tonåring. Som vuxen har jag det i princip aldrig, bara om jag har varit riktigt, riktigt stressad.

Svar på tråden Migrän en gång och aldrig mer?