• Anonym (TS)

Får ej utskrivet hostmedicin

Kontaktade min hälsocentral då jag haft mycket hosta senaste månaden som inte ger med sig. Jag kontaktade dem via deras apptjänst som de har och föredrar att man tar kontakt vid. 
    Jag fick ett långt svar som såg ut att vara något slags standardsvar. Där skrev man om alla olika typer av hostmedicin, både receptbelagda och receptfria. Om hur de ska fungera och avslutade varje stycke med något i stil med "Finns inga studier som visar att detta har någon effekt på hosta" eller "Studier visar att denna inte minskar hosta" osv. De skrev också att både USA och Norge inte rekommenderar hostmedicin för barn (jag är vuxen). Och mer info kring barn, biverkningar osv. Sedan skrev de att sjukvården inte ska skriva ut mediciner som saknar evidens för att lindra besvären. Summan av kardemumman var att honung visat sig ha bättre effekt än mediciner och att jag ska ha huvudet i högläge när jag sover. Jag blev helt paff. Aldrig hört detta innan och fått Mollipect många gånger som fungerat bra för mig.

Någon annan som varit med om detta?

• Svar på tråden Får ej utskrivet hostmedicin
  • MsM84
    Anonym (Sara) skrev 2025-02-20 15:30:17 följande:

Jag har hört talas om ett knep, funkar kanske bara nattetid, men bättre än inget. Dela en gullök i fyra delar och lägg i en skål. Häll i kokande vatten. Vattnet ska nästan täcka löken. Placera skålen nära sängen, t ex sängbordet eller under sängen. Det ska tydligen hjälpa, har aldrig testat själv då jag aldrig har hosta. Men värt att testa. Googla för närmare instruktioner eller kolla på hur det ska göras på Youtube. 

Detta tillsammans med att ligga högläge gör underverk. Min son har tuff hosta just nu, hostade så han kräktes lite häromkvällen. Efter en kudde till och en skål lökvatten bredvid sängen fick han sova resten av natten. 
  • Anonym (heja)
    MsM84 skrev 2025-02-20 15:39:01 följande:
    Detta tillsammans med att ligga högläge gör underverk. Min son har tuff hosta just nu, hostade så han kräktes lite häromkvällen. Efter en kudde till och en skål lökvatten bredvid sängen fick han sova resten av natten. 
    Bra knep! Det är säkert mycket bättre än att dricka hostmedicin. 
  • Anonym (Fia)

Har du torr luft hemma? I så fall kan det lindra en del om du kan höja luftfuktigheten (apropå tipset ovan om en skål kokhett vatten, med eller utan lök, bredvid sängen).

• Anonym (P)
    Anonym (heja) skrev 2025-02-20 15:41:04 följande:
    Bra knep! Det är säkert mycket bättre än att dricka hostmedicin. 
    Nej, det är det inte när man har ordentlig hosta. Jag är tacksam över min vettiga läkare som ordinerade medicin som hjälpte och inte lök. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (heja) skrev 2025-02-20 15:29:34 följande:
    Måste det finnas medicin? Nej, det måste det inte.
    Ibland måste bara infektionen läka ut. 

Man måste inte vara sjukskriven för hosta om man inte är sjuk på annat sätt, som feber eller uppenbart hängig. 
    Att slemhosta var tredje minut i kontorslandskap skulle nog inte vara så poppis...
  • Anonym (Li)

"Sedan skrev de att sjukvården inte ska skriva ut mediciner som saknar evidens för att lindra besvären."

Låter vettigt. 

• Anonym (Hosthost)

Har du fått lämna en odling? Har det tagits prover på dig? Så att du inte går runt med något som behöver behandling. Influensan kan sätta sig på luftvägarna och hostan är kvar ett bra tag efteråt. Kändes som att typ alla hade mykoplasma som satte sig på luftvägarna där för några månader sen, flera i min omgivning behövde behandling för att bli av med det. Alltså tabletter. Har din infektion blivit bakteriell så kan antibiotika behövas för att det ska släppa.

Tror dom blivit restriktiva med tyngre grejer (typ cocilliana) på grund av dess innehåll, men säkert också för att det är meningen att vi ska hosta upp slemmet, det är själva poängen med att ha hosta. Så mediciner som dämpar hostreflexen kan göra infektionen värre.

Hostmediciner du kan köpa på apoteket är värdelösa och bortkastade pengar. Dricka vatten och te funkar lika bra. Vatten är toppen, och slemlösande. 
    Det som däremot funkar är inhalationer med medicin som går ner i lungorna, luftrörsvidgande, inflammationsdämpande eller slemlösande. OM det är det som behövs, beroende på varför man är sjuk.

När jag är sjuk med hosta så är det enorm skillnad på att sova liggande eller halvsittande/sittande. Så prova det om hostan stör sömnen.

I övrigt; löktricket är bull och placebo. 

Mvh kroniskt lungsjuk 

• Anonym (TS)
    Anonym (Hosthost) skrev 2025-02-20 21:36:39 följande:

Har du fått lämna en odling? Har det tagits prover på dig? Så att du inte går runt med något som behöver behandling. Influensan kan sätta sig på luftvägarna och hostan är kvar ett bra tag efteråt. Kändes som att typ alla hade mykoplasma som satte sig på luftvägarna där för några månader sen, flera i min omgivning behövde behandling för att bli av med det. Alltså tabletter. Har din infektion blivit bakteriell så kan antibiotika behövas för att det ska släppa.

Tror dom blivit restriktiva med tyngre grejer (typ cocilliana) på grund av dess innehåll, men säkert också för att det är meningen att vi ska hosta upp slemmet, det är själva poängen med att ha hosta. Så mediciner som dämpar hostreflexen kan göra infektionen värre.

Hostmediciner du kan köpa på apoteket är värdelösa och bortkastade pengar. Dricka vatten och te funkar lika bra. Vatten är toppen, och slemlösande. 
    Det som däremot funkar är inhalationer med medicin som går ner i lungorna, luftrörsvidgande, inflammationsdämpande eller slemlösande. OM det är det som behövs, beroende på varför man är sjuk.

När jag är sjuk med hosta så är det enorm skillnad på att sova liggande eller halvsittande/sittande. Så prova det om hostan stör sömnen.

I övrigt; löktricket är bull och placebo. 

Mvh kroniskt lungsjuk 

Nej, de har inte tagit några prover.
  • mammabitch

Skulle testa en nätläkare om min ordinarie vägrade skriva ut Mollipect som jag altid använder  vod förkylningshosta och som fungerar bra för mig. Aldrig fått kommentarer om att honung fungerar lika bra även om det förstås lindrar en öm hals litegrann.....

• Anonym (Io)

Om du hostar slem och så mycket att du har kraftig värk så tycker jag att du ska söka igen och vara tydlig med det.

Att hosta en månad efter en förkylning räknas annars som normalt. När jag har hosta sitter jag upp och sover och har alltid en termos varmt vatten om jag ändå vaknar av hosta. Och så smuttar jag varmvatten dagarna igenom. Men det allra viktigaste för mig är att inte göra något som drar upp pulsen. Allt måste göras långsamt. 

Det jag märkt hjälper mig mot hosta är att verkligen vila i början av förkylningen. Om jag ser till att ta det lugnt i fasen med halsont och snuva utvecklar jag sällan långvarig hosta. Men det hjälper ju inte dig nu! :( 

• Anonym (Io)

Honung har jag aldrig hört att det skulle hjälpa. Däremot honung i varmt vatten. Jag skippar honungen och upplever att det är varmvattnet som är grejen. 

• Kvinna7

Tycker detta hjälper vid hosta: 
    Skiva citron och fyll på med ca 3 dl vatten. Lägg i färsk ingefära, en bit, skivad den också. Lägg i en kvist färsk rosmarin. En kanelstång. Koka på svag värme ca 15 min. Sila av och tillsätt honung. Drick.

• Agda90

Efter en hemsk influensa hostade jag i fyra månader. Det var en vidrig hosta. Gjorde ont och jag mådde skit pga den. Ingen läkare ville skriva ut något annat än luftrörsvidgande. Att stanna hemma sjukskriven fanns inte på kartan, det fanns ingen läkare så ville sjukskriva mig. På mitt jobb tyckte alla att jag borde stanna hemma. Men hur skulle det gå till att stanna hemma i fyra månader??? 

Så jag började använda mig av huskurer.
    1. Tog bort alla mejeriprodukter då de ökar produktionen av slem.
    2. Gjorde egen hostmedicin på lök och honung (la skivad lök i honung, det smälte till en fin flytande historia. Smakade inte gott men var effektivt) 
    3. Körde löktricket med lök i skål och vatten, fungerade super bra att vidga luftrören. 
    4. Fokuserade mycket på vad jag stoppade i mig. Det finns örter som har läkande egenskaper och jag ökade intaget av dessa. 

De receptfria hostmedicinerna är placebo. De man får på recept blir jag sjukt dålig av. Jag föredrar att använda "naturens egna apotek". 

• Anonym (hosta)

Brukar beställa från GB. Flertalet "apotek" skickar till Sverige. Hittills har paketet aldrig fastnat.

• Anonym (Io)
    Anonym (hosta) skrev 2025-02-21 10:45:11 följande:

Brukar beställa från GB. Flertalet "apotek" skickar till Sverige. Hittills har paketet aldrig fastnat.

Detta skulle jag vara mycket försiktig med. De hostmediciner som fungerar kan man få jätteläskiga biverkningar av (jag känner två som har svimmat). 
  • Tow2Mater

Se upp med örter; ena rekommenderar det som huskur och en annan säger det är giftigt. T ex murgröna;

Har man murgröna i sin trädgård får man dock se upp, eftersom hela växten är giftig. Även om varje blad innehåller en mycket liten mängd gift, så kan växten irritera hud och slemhinnor. vaxtsortnamnden.se/murgrona/

Murgrönans blad har traditionellt använts mot förkylning. Några studier visar att extrakt från växten kan lindra vid hosta, med slemlösande och hostdämpande effekter.
    www.tidningenhalsa.se/artiklar/halsa/20240125/bota-forkylning-orter/

Att således sörpla murgröns-te hela dagarna mot jobbig hosta kan visa sig riskabelt.

• Anonym (Io)
    Tow2Mater skrev 2025-02-21 23:07:02 följande:

Se upp med örter; ena rekommenderar det som huskur och en annan säger det är giftigt. T ex murgröna;

Har man murgröna i sin trädgård får man dock se upp, eftersom hela växten är giftig. Även om varje blad innehåller en mycket liten mängd gift, så kan växten irritera hud och slemhinnor. vaxtsortnamnden.se/murgrona/

Murgrönans blad har traditionellt använts mot förkylning. Några studier visar att extrakt från växten kan lindra vid hosta, med slemlösande och hostdämpande effekter.
    www.tidningenhalsa.se/artiklar/halsa/20240125/bota-forkylning-orter/

Att således sörpla murgröns-te hela dagarna mot jobbig hosta kan visa sig riskabelt.

Ja, så är det ju med typ alla mediciner - farligt i för hög dos. Som sagt känner jag två som förlorade medvetandet av hostmedicin från apoteket (den ena överdoserade, den andra var ovanligt känslig). 

Men murgröna hade ju inte jag heller kokat te på. Det vet väl folk att den är giftig? (Hoppas jag!) 

Svar på tråden Får ej utskrivet hostmedicin