• Anonym (MPX)

Mina barn vill ingenting på lovet

Mina barn som går i mellanstadiet vill verkligen inte göra något annat än spela på lovet. De har träffat kompisar litegrann men annars bara hängt. Jag har försökt få dem att åka med kusiner till simhallen när syrran bjöd med dem, men de ville inte. Är det bara mina ungar som inte gör något aktivt på lovet om man inte tvingar dem?

• Svar på tråden Mina barn vill ingenting på lovet
  • SkaneFre
    MammaTillDansband skrev 2025-02-21 10:40:03 följande:
    En dator, alltså. Inte bra. Se till att slänga ut den ur huset innan något barn får tag på den! 
    Eller...är du en av de berömda barnexperterna som inte själva har barn, kanske...?
    Inte bra alls! 3 st. Du då? 
  • Anonym (what)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-20 17:46:14 följande:

Klart de vill spela hela dagarna.
    Ni kan bestämma att tex 2 timmar fysiskt aktivitet om dagen förväntas under lediga dagar.
    Du som vuxen sätter gränser och krav.
    Brukar du åka skidor, skridskor eller gå till simhallen med dina barn.

Krav? På ett lov? Stackars ungar.
  • Anonym (what)

De vill väl ta det lugnt och återhämta sig. Varför ska de göra massor av aktiviteter hela tiden för? Skolan är väl påfrestande som det är.

• Anonym (what)
    Anonym (Jennifer) skrev 2025-02-20 18:01:35 följande:

Jobbar på fritidsgård, visserligen högstadiet och inte mellanstadiet, men min högst anekdotiska bevisföring från senaste 12 åren är att dom vill ta det lugnt på dom kortare loven som ligger mitt i skolterminen (t.ex höstlov och sportlov). Det känns som att det är vuxenvärlden som vill att dom ska aktivera sönder sig själva på loven. När vi frågar dom vad dom vill göra är svaret alltid "ta det lugnt", "sova", "inte göra något speciellt" någon enstaka säger "bara chilla med kompisarna", och det ser jag som högst hälsosamt. Många har en hektisk vardag med skola och andra aktiviteter, att dom bara vill vila en vecka är inte så konstigt. I mitt yrke finns också den där hetsen om att vi ska presentera ett fullspäckat program med saker som händer på loven men där jag jobbar har vi slutat med det, för dom vill inte, dom dyker inte upp på aktiviteterna. Och den påtryckningen/förväntan kommer från vuxna, inte ungdomarna själva.

Håller med.
  • Anonym (Malin)

Att ägna lovet åt att ta det lugnt och vila är självklart okej! Att ägna hela lovet framför ett spel, inte sällan på en mindre skärm på nära håll hade inte varit okej. Nu har vi inte det problemet tack och lov. 

Vi ställer absolut krav på barnen också under loven. En liten dos frisk luft behövs dagligen och visst hushållsarbete ingår när man är hemma. I övrigt går det bra att ägna dagarna åt att läsa, titta på film (på tv-skärm), eller spela brädspel, baka eller hänga med kompisar. Vårt ena barn har ett synfel varför vi under flera år gick till ortoptist. Denne berättade skräckhistorier om hur barnen idag ser allt sämre, då de anstränger ögonen med små skärmar på nära håll. Att titta på en film på tv, är långt bättre än att titta på samma film på plattan. Min egen sjukgymnast berättade att hon numera behandlar barn med nack- och ryggproblem, som de fått av att sitta i oergonomiska positioner med huvudet böjt över telefon och platta. Vår utgångspunkt är att lov och ledighet ska förbättra hälsan, inte försämra den. 

• Studentpappa

Vi åker skidor på lovet så behöver man inte fundera över för mycket tv eller vad det nu må vara. Skönt break från vardagen för hela familjen Skål

Ride it like you stole it
  • Mrs Moneybags
    Anonym (MPX) skrev 2025-02-20 16:48:18 följande:
    Mina barn vill ingenting på lovet

Mina barn som går i mellanstadiet vill verkligen inte göra något annat än spela på lovet. De har träffat kompisar litegrann men annars bara hängt. Jag har försökt få dem att åka med kusiner till simhallen när syrran bjöd med dem, men de ville inte. Är det bara mina ungar som inte gör något aktivt på lovet om man inte tvingar dem?

Min son har nog varit lite så i perioder, men numera vill han i alla fall ut på en promenad eller upp till idrottsplatsen och kör lite fotboll. Oftast träffar han några andra barn där och då kan han stanna i timmar. 

Någon dag ska vi åka skidor, någon annan dag åker vi till badhuset och så kanske vi går hem till några vänner och lagar mat tillsammans osv. Då har han ändå större delen av dagen till vila och återhämtning. Han går i sjuan så det blir nog lite plugg också under veckan. 

Har dina barn några aktiviteter? Ibland öppnar de ju baskethallar och sånt så att barnen bara kan gå dit och köra lite, kanske tre mot tre eller liknande. 
  • MammaTillDansband
    SkaneFre skrev 2025-02-21 11:31:10 följande:
    Inte bra alls! 3 st. Du då? 
    Tänka sig. Jag har ett helt dansband. Några av dem har egen dator, för övrigt. Det har jag också.

Jag känner inget behov att att sälla mig till den mångtusenåriga kören av äldre generationer som sjunger klagovisor över dagens ungdom.
  • Anonym (Y)
    MammaTillDansband skrev 2025-02-21 13:59:14 följande:
    Tänka sig. Jag har ett helt dansband. Några av dem har egen dator, för övrigt. Det har jag också.

Jag känner inget behov att att sälla mig till den mångtusenåriga kören av äldre generationer som sjunger klagovisor över dagens ungdom.
    Jag vet inte om du med flera har noterat hur samhällsutvecklingen ser ut just nu? Skjutningen, gängvåld och sprängningar är rätt vanligt i Sverige idag. Många unga rekryteras via nätet. Att vilja begränsa datoranvändningen är sunt.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Y) skrev 2025-02-21 15:03:57 följande:
    Jag vet inte om du med flera har noterat hur samhällsutvecklingen ser ut just nu? Skjutningen, gängvåld och sprängningar är rätt vanligt i Sverige idag. Många unga rekryteras via nätet. Att vilja begränsa datoranvändningen är sunt.
    Det beror väl helt på vad datorn används till. De flesta barn och ungdomar spenderar mer tid framför mobilen och det är där de rekryteras via snapchat eller liknande. 

Datorn används oftast just för spel och det tycker jag är en bra och social aktivitet, lika bra som att spela ett spel vid köksbordet med sina kompisar. 

Däremot att sitta och kolla på tiktok-videor eller youtube shorts i timme efter timme med nya korta videor som flashar förbi med allsköns innehåll verkar rätt hjärndött. 
  • MammaTillDansband
    Anonym (Y) skrev 2025-02-21 15:03:57 följande:
    Det är en hemsk utveckling, men våldsbrott är ingenting som kommit med datorns intåg, tyvärr. 
    Känns mest som ett halmdocke-argument.
  • Anonym (Gå ut)

Jag tycker man behöver gå ut en liten stund varje dag (eller nästan varje dag beroende på väder)

brukar locka med tex gå till macken och köpa en korv till lunch, eller gå och köpa godis, eller gå till bion med en kompis, vi bjuder. Då blir det iaf 3 km promenad de dagarna även om det slinker ner lite godis. 

brukar även få föreslå saker som ?gå hem till x och spela gitarr? ?fråga Y om hon vill åka skridskor? annars händer inte mycket 

Vår 12 åring nappar ofta på dessa saker men är ju svårt om de absolut inte vill. 

• NinniQX

Vi tar en dag i taget, har inget inplanerat. Ena dagen kanske vi åker skridskor eller åka pulka, en annan dag kanske vi sitter och spelar brädspel/ tv-spel eller inte gör något alls. Vi tar det som det kommer. 

Svar på tråden Mina barn vill ingenting på lovet