• Anonym (Anonym)

Någon sjuksköterska här som kan hjälpa?

Vill helst inte gå till vårdcentralen då det är lite pinsamt för en sådan här sak..

Det kliar runt rumpan (öppningen och lite utåt) och ibland vid ljumskarna. Jag har luftiga byxor, luftar när jag är hemma och använder bomullstrosor.

Finns det någon sjuksköterska här eller någon med erfarenhet vad man kan köpa på apotek? Vill helst inte fråga där heller

• Svar på tråden Någon sjuksköterska här som kan hjälpa?
  • Anonym (Sara)

Har du sett hur det ser ut i spegrön? Kliar du där? Är det rött och irriterat kan Inotyol hjälpa. 

• Anonym (W)

Mask eller svamp?

Finns ju receptfritt att köpa online, levereras vid dörren.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Sara) skrev 2025-02-21 12:36:31 följande:

Har du sett hur det ser ut i spegrön? Kliar du där? Är det rött och irriterat kan Inotyol hjälpa. 

Har inte kollat rumpan, men vid ljumskarna är det lite rött
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (W) skrev 2025-02-21 12:52:04 följande:

Mask eller svamp?

Finns ju receptfritt att köpa online, levereras vid dörren.

Vad för salva kan man köpa? 

Hade springmask som liten och det är inte det.
  • burleskburkläsk

Låter som svamp, jämför med bilder på google bildsök.

• Anonym (Mo)

Låter som svamp ja. Terbinafin kan man prova t ex. Finns receptfritt.

• Anonym (Anonym)

Har kollat ljumskarna (längst upp) och där är jag röd och smått vit. Googlade och ser precis ut som svamp på bilder. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Mo) skrev 2025-02-22 12:34:34 följande:

Låter som svamp ja. Terbinafin kan man prova t ex. Finns receptfritt.

Kan man ha den krämen vid rumpan? 
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-22 18:17:17 följande:

Har kollat ljumskarna (längst upp) och där är jag röd och smått vit. Googlade och ser precis ut som svamp på bilder. 

Kontrollera slidan ut och invändigt så det inte har spridigt sig dit.
    Är du torr eller svider det i slidmynningen?
  • Postman
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-22 18:17:17 följande:

Till ljumskarna kan du köpa pevaryl och smörja med. Till rumpan kan du prova dig fram  med lite receptfri hydrokortison alternativt bara vit vaselin utifall du bara är torr i rumpan och fått sprickor. 
  • Anonym (..)

Låter som svamp. Prova receptfritt från apoteket men minst lika viktigt är att tänka på vad du stoppar i dig som kan öka risken för svamp, d.v.s. undvik alkohol, socker etc och testa även milda duschmedel med rätt pH.

• Anonym (Ssk)

Pevarylpuder eller salva. Undvik att äta socker och antibiotika. Fortsätt lufta. Dra ned ordentligt på sockerintag. se över dina hormoner. Är det väldigt rodnat är det ofta svamp, har du ont i själva rumpan kan det vara hemorrojder då kan man ta xyloproct och äta fiberrikt och dricka ordentligt. 

• Anonym (Ssk)

Apotekspersonalen är väldigt kunniga på olika alternativ 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Anonym)

Tack alla för svar!
    Beställt hem svamp kräm och tar till mig alla råd :)

Svar till Anno Nym: Det har svidit vid slidan för några veckor sedan och varit torr, så smörjt med mjukgörande varje dag och inte haft problem sedan dess, förutom nu med ljumskarna och rumpan.

Svar på tråden Någon sjuksköterska här som kan hjälpa?