• Elmth

Min 3 veckors bebis vill inte lämna bröstet

Min bebis är 3 veckor gammal. Han har den senaste veckan blivit helt besatt av bröstet. Han ligger där och ammar, snuttar och sover i stort sett hela dagen. Lägger jag ner honom börjar han gråta direkt. Jag har ungefär 30min-1h om dagen där han inte ligger på mig och är faktiskt är nöjd. På nätterna kan jag bara ha han bredvid mig och han vill då gärna liggammas och snutta annars gråter han. Napp försöker jag med men det går bara om han somnat till lite först. Han har för övrigt gått upp bra i vikt.

Är det någon som varit med om liknande? Tips? 

• Svar på tråden Min 3 veckors bebis vill inte lämna bröstet
  • Agda90

Bebisar har tillväxtperioder. Då ammar de konstant dygnet runt. Jag kommer inte ihåg när de har sina tillvöxtperioder då mina ungar är tonåringar. Men det var drygt och jobbigt i några dagar, upp till en vecka. 

• Anonym (662098)

Bara låta bebis amma, trots det kan kännas kämpigt. Det går över :)

• Anonym (Jj)

Jag har en bebis som blir tre veckor imorgon och hon är nästan likadan fast ibland kan hon sova ett tag själv i sängen iallafall. Det är mitt fjärde barn.. Äldsta är vuxen och nyss utflyttad men har en 8-åring och 3-åring hemma så det är inte lätt , måste ju ta hand om dom också fast 8-åringen är väldigt duktig och hjälper till.

3-åringen däremot är väldigt trotsig och blir svartsjuk när jag ammar (ammade honom länge). Kan väl inte säga mycket mer än att jag tror att det är normalt. Min dotter går också upp bra i vikt. Var tacksam för att du inte har en 3-åring som tycker att bebis snor hans tutte iallafall haha :)

• Anonym (X)

Det är väldigt vanligt. Bara att härda ut och bulla upp med vätska, mobilladdare, fjärrkontroll mm så att du kan sitta och göra annat under tiden. 

• Jårdi

Det är supervanligt. brukar kallas för att bebisen beställer mer mjölk, alltså ammar mer för att du ska producera mer  mjölk. Brukar lugna ner sig efter ett tag men kan gå i perioder 

Svar på tråden Min 3 veckors bebis vill inte lämna bröstet