-
Jag och sambon har varit tillsammans i snart 9 år. Jag har alltid varit positiv till giftermål, men inte han. Inte ens förlovning. Han tycker alla som gifter sig eller förlovar sig gör slut direkt. Han har varit förlovad två gånger. Det ena tog slut ganska snabbt och den andra var han förlovad med i flera år. Jag frågade igår om han kan tänka sig att gifta sig när vi varit tillsammans i 10 år. Men han vill inte. Han tycker det är onödigt.För mig är giftermål en kärlekshandling. Något som jag alltid drömt om och ska jag leva med honom resten av livet är det något jag går miste om. Han kan inte riktigt svara på varför han tycker det är onödigt. Finns inga juridiska argument jag kan använda mig av då vi båda har barn sedan innan och de har sin arvsrätt även om vi gifter oss. För mig är det bara en fin grej. Skulle inte behöva ett stort bröllop, utan bara de närmsta, och det skulle vara en borglig vigsel eftersom vi båda gått ur svenska kyrkan.Jag tror skon klämmer lite i att han är väldigt autistisk. Han har inga egna vänner utan umgås med mina, vilket skulle bli tydligt vid ett eventuellt bröllop. Han säger att han inte vill ha mycket folk och jag tror det är anledningen. Han sa att "Då kan man väl åka till stadshuset och göra det och sen åka hem?", men jag känner att något större än så vill jag väl ha det. Närmsta familjen åtminstone. Föräldrar, syskon och barnen åtminstone.I slutändan sa han bara att han inte tycker det är någon idé med giftermål och att han inte förstår varför det är så viktigt för mig...Jag känner en sorg över detta.Är det bara gilla läget?
-
Svar på tråden Min sambo vill inte gifta sig
-
Jag förstår dej precis. Onödig symbolhandling för vissa, men betyder mycket i grund o botten. Ett löfte att ställa förhållandet på fast mark!
Berget att bygga livet o framtiden på.
Hede det varit ett nej, då borde han då fortsätta med provanställning.
Ett onödig sak? Säj åt honom att ta en rejäl tänkare på om du är värd en onödig handling en gång i livet. -
Nu förutsätter du att TS har mindre tillgångar än partnern, och att partnern borde dela med sig av dessa tillgångar till TS.Anonym (J) skrev 2025-02-21 20:19:09 följande:Ja, men om de inte är gifta ärver väl barnen 100%, dvs en juridisk skillnad där ts kan gå miste om bodelning.
-
Absolut. Men oavsett är vi inte "skyddade". Jag skulle behöva köpa ut hans barn ur huset och vise versa om någon av oss går bort för de har rätt till sitt arv omedelbart. Så för oss med särkullbarn så är man inte speciellt skyddad. Den som är kvar skulle behöva sälja både hus, stuga och bil för att kunna betala ut det arv barnen har rätt till. Hade vi endast haft gemensamma barn hade vi ärvt varandra och de fått vänta på sitt arv tills båda är avlidna.Anonym (J) skrev 2025-02-21 19:20:11 följande:
Kolla upp juridiken.
Utan giftermål ärver ni inte varandra överhuvudtaget, vilket ni gör som gifta, tillsammans med tidigare barn.
Vi har båda särkullbarn, men även ett gemensamt.Anonym (ABC) skrev 2025-02-21 19:51:14 följande:Enligt TS har de båda bara barn sedan innan, alltså inga gemensamma.
Och det är bara om de vore gifta som gemensamma barn ärver efter båda föräldrarnas död.Jag pratade lite med honom om vad det spelar för roll. Han kan inte riktigt säga varför han inte vill gifta sig mer än att det inte är nödvändigt. Jag frågade honom då om varför han då inte kan tänka sig det om det är viktigt för mig. Jag frågade honom om det handlar om att han känner sig låst. När han fick veta att det är 6 månaders betänketid då man har gemensamt barn blev han ännu mer tveksam. Det gör mig lite sorgsen, för det känns som att han vill kunna "dra snabbt" vid en separation. Jag frågade om han är osäker på relationen, om det handlar om att han inte tror på att vi skulle hålla ihop hela livet och då blev svaret "Jag hoppas ju det, men man vet ju aldrig". Känns faktiskt ledsamt. Som att han typ inte tror på vår relation och att han inte vill att en separation ska vara så långdragen. Han sa också att alla han pratat med som skilt sig har sagt att man aldrig ska gifta sig, det är det värsta man kan göra.AlterEgon skrev 2025-02-21 22:55:24 följande:Jag förstår dej precis. Onödig symbolhandling för vissa, men betyder mycket i grund o botten. Ett löfte att ställa förhållandet på fast mark!
Berget att bygga livet o framtiden på.
Hede det varit ett nej, då borde han då fortsätta med provanställning.
Ett onödig sak? Säj åt honom att ta en rejäl tänkare på om du är värd en onödig handling en gång i livet.
Man ärver inte som sambo, men man har rätt till sin samboegendom, precis som vid separation om båda vore i livet. Men samboegendomen utgör ju sällan den största ekonomiska biten. I vårt fall äger vi hus värt flera miljoner, stuga och bil, vilket särkullsbarnen skulle ha rätt till sin del av arvet. Vi äger 50/50 och de ska då ha halva värdet av allt, vilket ingen av oss skulle ha råd att köpa ut dem från. Det innebär att vi skulle få sälja hus, stuga, bil osv för att barnen ska få ut sitt arv som ska in på överförmyndarspärrat konto tills de är myndiga. Man kan ju säkra upp genom försäkringar t ex. Att jag har en försäkring med sambon som förmånstagare som täcker min del av huset om jag dör t ex. Men det är ju en förutsättning att båda har det. Sambon ville inte betala för någon försäkring för sig, så jag har en för mig där mina barn är förmånstagare. Jag kände att jag inte vill bekosta en försäkring för att trygga hans framtid om jag går bort när han inte är villig att göra densamma för mig.Anonym (ABC) skrev 2025-02-21 23:02:19 följande:Nu förutsätter du att TS har mindre tillgångar än partnern, och att partnern borde dela med sig av dessa tillgångar till TS. -
Det du skriver om honom, låter som om du är tillräckligt bra just nu, men han vill ha utrymme att ändra sej. Jag skulle inte gifta mej med någon som inte vill satsa 100%.
Bara att han inte vill säkra upp med försäkring skulle jag tolka som att du är mindre viktig än bilen... -
Säg att de äger 50/50 av huset.Anonym (ABC) skrev 2025-02-21 23:02:19 följande:Nu förutsätter du att TS har mindre tillgångar än partnern, och att partnern borde dela med sig av dessa tillgångar till TS.
Sambon dör - ts får sin del, men inget av hans del.
Maken dör (om de är gifta) - ts får sin del och får ta del av makens del tillsammans med särkullbarnen. -
Om de har testamente så att särkullarna får sin laglott. Utan testamente så får ts sina 50% och särkullarna pappans 50%.Anonym (J) skrev 2025-02-22 07:39:32 följande:Säg att de äger 50/50 av huset.
Maken dör (om de är gifta) - ts får sin del och får ta del av makens del tillsammans med särkullbarnen. -
Det beror på att det är en av de två viktigaste grejerna med äktenskap. Den andra är bodelning.Anonym (Det låter bra) skrev 2025-02-21 20:21:33 följande:
Tråden ska handla om giftemål, men det mesta i tråden handlar om arv.
Jag vill inte heller gifta mig.
-
Det är ju inte vigselakten och bröllopet man har något emot om man inte vill gifta sig, utan det juridiska.Anonym (vic) skrev 2025-02-21 22:46:05 följande:
Tycker det är konstigt att vara så emot att gifta sig. Jag tycker väl inte heller det behövs direkt, men om ens partner gärna vill det så är det väl inget problem heller. Göra nåt fint och enkelt om man tycker det är jobbigt med folk/mycket folk.
-
I ert fall anser jag att det juridiska med arv och så är det viktigaste skälet till äktenskap. Rent känslo- och relationsmässigt har det inget större värde annat än högst symboliskt.
-
Anonym (J) skrev 2025-02-22 07:39:32 följande:Säg att de äger 50/50 av huset.
Maken dör (om de är gifta) - ts får sin del och får ta del av makens del tillsammans med särkullbarnen.Du skrev att TS går miste om bodelningen.
Du förutsätter alltså att tex TS har 40kr och mannen 60kr. Vid en bodelning om de är gifta, läggs det ihop och delas på hälften. 40 plus 60 blir 100, delat på 2 blir 50 var. Men kanske TS äger mer än mannen, då förlorar hon ekonomiskt på en bodelning.
Om de är gifta, äger 50-50, och maken dör, får TS sina 50 i bodelningen, och mannens dödsbo 50. (Likadant som om de vore sambo, men då är det bara bodelning av vissa gemensamma saker).
Om de bara har särkullsbarn, delas alltså de gemensamma tillgångarna så, 50 till TS och 50 till mannens barn.
Nu har de ett gemensamt barn, så efter bodelningen, delas mannens 50 i lika delar till alla hans barn, och biten till det gemensamma barnet går först till frun / mamman.
Frun ärver alltså ingenting från mannen i egenskap av fru, men får det gemensamma barnets del, eftersom hon är mamman (och de är gifta).
-
Det vet jag inteAnonym (Ju) skrev 2025-02-22 08:05:04 följande:Det är ju inte vigselakten och bröllopet man har något emot om man inte vill gifta sig, utan det juridiska.
-
Ts... Han kan skaffa barn med dig som är WAY mycket mer allvarligt än gifta sig. Hur tänkte han där?
Att vara förälder är man för resten av livet. Han är juridiskt bunden till barnet tills han dör.
Men gifta sig blir plötsligt allvarligt? Hur tänket man då?
Även om ni separerar så är han ändå bunden till dig för livet med tanke på att ni har barn ihop. En dag får ni barnbarn...
Förklara detta för honom och be honom berätta skillnaden på varför man kan skaffa barn hit och dit men inte gifta sig.
-
Och jag menade inte bara vigselakten utan det nämnde jag på slutet av inlägget bara för att problemet för just TS kille verkar vara att han tycker det sociala är lite jobbigtAnonym (Ju) skrev 2025-02-22 08:05:04 följande:Det är ju inte vigselakten och bröllopet man har något emot om man inte vill gifta sig, utan det juridiska.
-
Fjäril kär skrev 2025-02-22 10:33:04 följande:
Ts... Han kan skaffa barn med dig som är WAY mycket mer allvarligt än gifta sig. Hur tänkte han där?
Att vara förälder är man för resten av livet. Han är juridiskt bunden till barnet tills han dör.
Även om ni separerar så är han ändå bunden till dig för livet med tanke på att ni har barn ihop. En dag får ni barnbarn...
Förklara detta för honom och be honom berätta skillnaden på varför man kan skaffa barn hit och dit men inte gifta sig.
Du har en ganska nedlåtande syn på människor som inte vill gifta sig. Jag lever sen många år i en samborelation med gemensamma barn. Vi har skrivit papper så att jag klarar mig utmärkt i det fall min sambo skulle avlida. Vi är självklart medvetna om att vi är bundna till varandra genom barnen, men vill ändå inte ingå äktenskap och juridiskt registrera vår relation. Det känns oviktigt och gammeldags för oss.
Ett nej väger alltid tyngst. Man ska inte behöva förklara och vrida ut och in på sina argument för att göra någon annan nöjd. TS har alltid möjlighet att lämna relationen om premisserna inte passar. -
Nu läser du in saker jag varken skrivit eller påstått. Om du tar åt dig ligger det på dig.Anonym (Ogift) skrev 2025-02-22 11:26:34 följande:
Du har en ganska nedlåtande syn på människor som inte vill gifta sig. Jag lever sen många år i en samborelation med gemensamma barn. Vi har skrivit papper så att jag klarar mig utmärkt i det fall min sambo skulle avlida. Vi är självklart medvetna om att vi är bundna till varandra genom barnen, men vill ändå inte ingå äktenskap och juridiskt registrera vår relation. Det känns oviktigt och gammeldags för oss.
Ett nej väger alltid tyngst. Man ska inte behöva förklara och vrida ut och in på sina argument för att göra någon annan nöjd. TS har alltid möjlighet att lämna relationen om premisserna inte passar.
-
Ja, det är ju också ett sätt att se på sitt ansvar i en diskussion!Fjäril kär skrev 2025-02-22 11:50:04 följande:Nu läser du in saker jag varken skrivit eller påstått. Om du tar åt dig ligger det på dig.
-
Barnet var oplanerat trots preventivmedel och han ville egentligen inte behålla det. Nu när barnet är här älskar han det, men hade han fått välja hade det blivit abort. Barnet är nu i skolåldern så det har gått många år sedan dess.Fjäril kär skrev 2025-02-22 10:33:04 följande:
-
Tänk efter noga vad det är du vill
En kärleksförklaring
En tillställning med era närmsta där ni står i centrum
Juridisk trygghet
Kunna säga att ni är gifta
Kan det du vill uppnås på annat sätt en genom att juridiskt gifta er?