vilsen mamma söker svar
Hej
Jag är mamma till en ungdom med ADHD och autistiska drag. Jag tycker de autistiska dragen blir allt starkare. Framförallt det sociala är svårt och har alltid varit.
Barnet i fråga är 17 år, bor varannan vecka hos mig och sin pappa. Detta har han valt själv efter att ha bott endast hos mig en längre period. Det har fungerat bra.
Jag flyttade ihop med en ny man för ca 1 år sedan. Enligt mig så har mitt barn anpassat sig bra till den situationen. Så bra han kan utifrån sina förutsättningar. Han kan prata och interagera med min sambo om sina intressen och liknande emellanåt men är däremellan väldigt kortfattad, hälsar knappt och ter sig surmulen.
Sonen har ofta den framtoningen, irriterad och tvär, även mot mig. Vill inte prata om hur han känner eller vad han tänker. Så har det alltid varit. Däremellan är han glad, har humor och vill gärna berätta om sitt stora intresse osv.
Han har all problematik som det innebär med adhd och starka autistiska drag, har svårt för förändringar, viss social fobi, svårt att tolka kroppsspråk och är väldigt rakt fram när det gäller tex vad han tycker om maten osv. Är selektiv i maten och blir lätt väldigt äcklad av olika saker och får då svårt att äta.
Min sambo tycker att det är jättesvårt med sonen, han tycker att han är otrevlig och odräglig och inte har några gränser. Att jag daltar med honom och försvarar honom. Det jag gör är att försöka förklara hur mitt barn fungerar med sina diagnoser. Sambon tycker det är ett sätt att inte sätta gränser.
Det här har resulterat i att sambon nu flyttat och vi är särbos. Han har noll kunskap om npf och har inte varit så intresserad att skaffa sig det heller.
Igår ringde också barnets pappa som precis blivit sambo med en ny kvinna som sonen knappt träffat mer än någon enstaka gång. Nu bor de under samma tak varannan vecka. Pappan ringde mig och frågade om råd då sonen väldigt tydligt tagit avstånd från kvinnan. Han vill inte äta maten hon lagar och han vill inte umgås med henne vid måltider osv. Han är kort i tonen osv. Och pappans sambo mår dåligt över detta.
Spontant tänker jag att han behöver tid att vänja sig vid allt det nya. Jag och pappan har bara varit skilda i 3 år, vi levde i ett långt destruktivt förhållande som påverkade även sonen. Jag tänker att det inte alls är konstigt att sonen reagerar när han nu tvingas bo med två personer som han knappt känner och som inte förstår honom utan förväntar sig att han ska vara social, öppen och "normal".
Min sambo (särbo) har som sagt fått flytta ut pga detta. Men nu tycker han att han fått bevis att det stämmer det han hela tiden sagt. Detta pga att det inte fungerar hemma hos pappan heller. Särbon tycker att nu är det dags att han rycker upp sig och uppför sig bättre.
Jag tycker att det är min särbo och pappans nya kvinna som får rycka upp sig. Ta reda på fakta om diganoserna, lär sig om hur mitt barn fungerar och faktiskt ger honom förutsättningarna att skapa en relation. Men jag blir sjukt vilsen och tänker att han kanske har rätt. Kanske är det jag som går i försvar, curlar, daltar och skämmer bort och har uppfostrat ett barn till att inte uppföra sig och bete sig otrevligt. Har jag stjälpt honom istället för att hjälpa honom?
Hjälp mig, jag är helt lost i det här