IVF resa 2025 , Gonal F och Fyramadel, biverkningar samt era erfarenheter av äggplock och återförande?
Så
Hej!
Söker någon eller några som också i vår kommer påbörja behandling och som man kan bolla lite med här.
Tack snälla Kruxokrax för att du tagit dig så värdefull tid att läsa och skriva , jag uppskattar verkligen det. Jag håller sååå tummarna för att det blir en insättning och på goda resultat!
idag fick vi reda på att just denna månad var det fullt för behandling :/. Så de kommer kunna ge igen om 1-2 månader högst troligen: dock ska vi resa bort nästa månad troligen, så det får nog vänta till maj/juni. Åh det är SÅ mycket som ska tajma!!! Mående, mens, ägglossning, LIVET, stress på jobb osv osv. Hur har du gjort med jobbet i processen, har du fått bra förståelse med mera?
håll gärna mig uppdaterad hur det går för dig/er! Heja heja
Hej!
Känner igen mig så mycket i dina funderingar och din längtan! Det är skönt att känna att känna sig mindre ensam.
Jag och min man är ofrivilligt barnlösa utan känd faktor (aldrig blivit gravid), och jag har just genomgått min första stimulering+äggplock. Inne i nästa fas av väntan nu. Direkt efter plock fick vi veta hur många ägg de fick ut men väntar nu på hur många ägg som var mogna, hur många blev befruktade, utvecklas de som de ska osv?
Vi har fått likadana läkemedel, utöver att jag tar progesterontabletterna Lutinus istället för Cyclogest - ingen aning om skillnaden, mer än att jag måste ta tre tabletter per dag istället för två. Någon som vet om det är någon skillnad?
Råkade skriva en roman, så jag delar upp det lite
Gällande sprutorna:
Gonal-nålen är väldigt tunn och jag upplevde den identisk med Otrivelle-nålen. Såg typ fram emot mina sprutor varje kväll, haha, så skönt att kunna göra något konkret åt situationen. Fyremadel-nålen var påtagligt tjockare, men det gick bättre när jag pressade på mer och inte satt och tvekade. Tyckte egentligen bara att andra dosen Fyremadel var jobbig då jag stressade upp mig efter första när jag hade lite svårt att få in nålen, haha? SÅ onödigt, då det egentligen inte gjorde ont, ser var mer en obehaglig känsla.
För mig kändes det fint och viktigt att min man var med vid varje spruta, egentligen mest som moraliskt stöd, men också för att försäkra mig om att jag gjorde allt rätt, haha. Han satt bredvid och upprepade instruktionerna muntligt, jag tyckte att det kändes skönt att slippa fokusera på att göra rätt, han fick hålla koll på det så fokuserade jag på att slappna av i kroppen och hålla sprutan.
För mig hjälpte mycket att sätta sprutan i relation till det jag hoppas på (om vi lyckas få en bebis är det här INGENTING). Sen hjälpte det också att planera in något mysigt precis efter sprutan - kvällste, fika, kolla serie eller liknande. Värt trots att det blev lite sent.
Hade NOLL biverkningar! Om något så var det väl att jag kände av aktivitet i äggstockarna (lite liknande känsla som ägglossning/gas i magen), men det kändes mest hoppfullt tyckte jag. Ssk på kliniken betonade också detta, det vanligaste är att man mår bra under stimuleringen ❤️
Äggplocket:
Läste så så så många skräckhistorier innan, tyvärr. Vill därför börja med att säga att för mig gjorde det INTE ont! Kände ett lätt obehag och en lätt smärta (som mensvärk) i några sekunder när de skulle byta äggstock och börja tömma den andra, då gav sköterskan genast mer morfin.
Mitt första tips: prata med kliniken om att du har oro inför äggplocket!!!
Det varierar säkert mellan kliniker och personer, men på min (Livio Kungsholmen) har de varit superbra på att fråga om jag är orolig/rädd, men samtalet om hur jag kände inför äggplocket gjordes först när det närmade sig. Jag var inte orolig för just det så för mig kvittade det, men om man gruvar sig kanske det är bättre att få prata om det tidigare i processen.
Jag fick två alvedon och en lättare lugnande tablett 30 min före ingreppet, vid själva ingreppet gavs lokalbedövning i slidan och morfin i infart (tar extremt snabbt). De frågade om jag ville bli ha mer tunga lugnande mediciner både vid besöket då datum för plock bestämdes samt på morgonen före äggplocket. Jag skippade då jag var nyfiken och ville se vad de gjorde, haha?
Kände mig mycket väl omhändertagen av läkaren och sköterskan på operation, båda pratade med mig och förklarade vad de gjorde kontinuerligt, och sköterskan var snabb på att ge mer bedövning när det behövdes. Tyckte att det var väldigt spännande att titta på själva processen, och morfinet gav precis som sköterskan sa en känsla av att vara ?tre glas in? - en sällsynt upplevelse för mig numera
Samma dag var jag mör och trött men mådde bra nedbäddad och uppassad :) Tog maxdos Alvedon. Dagen efter/dag ett rätt öm, men kunde utan problem promenera 4km i långsam takt. Tog Alvedon men lite mindre. Hade inte velat jobba, men hade kunnat då jag har ett rätt stillasittande jobb. Två dagar efter plock var jag ute på stan och flängde, gjorde ont om jag satte mig med en duns eller gick snabbt och gör lite ont i äggstockarna när jag kissar?? Haha, men det är som molvärk/mensvärk eller ett snabbt övergående hugg. Typ samma men lite bättre idag/dag fyra. Mildare än vad jag trodde!
För min del är väntan det absolut värsta, men försöker stå ut med ovissheten. Hoppas så mycket på att det blir en insättning i dagarna.
Håller tummarna för er!!
Tack snälla Kruxokrax för att du tagit dig så värdefull tid att läsa och skriva , jag uppskattar verkligen det. Jag håller sååå tummarna för att det blir en insättning och på goda resultat!
idag fick vi reda på att just denna månad var det fullt för behandling :/. Så de kommer kunna ge igen om 1-2 månader högst troligen: dock ska vi resa bort nästa månad troligen, så det får nog vänta till maj/juni. Åh det är SÅ mycket som ska tajma!!! Mående, mens, ägglossning, LIVET, stress på jobb osv osv. Hur har du gjort med jobbet i processen, har du fått bra förståelse med mera?
håll gärna mig uppdaterad hur det går för dig/er! Heja heja
Det var det lilla, tänker bara på IVF dygnet runt just nu, så det är bara skönt att läsa om andra som är i liknande situation och skriva av sig ☺️
Men vad snopet att det var fullt!! ☹️ Har kliniken åtminstone sagt att ni får förtur nästa månad då ni kan?
Och ja, det är ett jäkla pussel med IVF-snurren. Jag fick göra insättning!! Men är redan lite orolig inför nästa återföring om denna inte tar sig, haha, måste försöka hejda mig.
Jag har turen att ha ett ganska flexibelt jobb och kan jobba hemifrån ibland, och min chef är väldigt liberal med att vi går på läkarbesök under dagen så länge vi sköter våra arbetsuppgifter. Hittills har jag haft helt osannolik tur och nästan alla mina besök har fallit på tider då jag inte haft möten. Vid äggplocket sa jag att jag skulle till läkaren och tog ledigt. Jag är absolut inte bekväm med att berätta om att jag gör IVF för hela kollegiet, men blir det en till runda är det osannolikt att jag har lika tur med hur besöken faller, och då tänker jag att jag berättar för min chef men ingen annan. Hur har du gjort, har du berättat och vad sa du då?
Hoppas att väntan går fort och att ni kan njuta av resan 🥰
Det var det lilla, tänker bara på IVF dygnet runt just nu, så det är bara skönt att läsa om andra som är i liknande situation och skriva av sig ☺️
Men vad snopet att det var fullt!! ☹️ Har kliniken åtminstone sagt att ni får förtur nästa månad då ni kan?
Och ja, det är ett jäkla pussel med IVF-snurren. Jag fick göra insättning!! Men är redan lite orolig inför nästa återföring om denna inte tar sig, haha, måste försöka hejda mig.
Jag har turen att ha ett ganska flexibelt jobb och kan jobba hemifrån ibland, och min chef är väldigt liberal med att vi går på läkarbesök under dagen så länge vi sköter våra arbetsuppgifter. Hittills har jag haft helt osannolik tur och nästan alla mina besök har fallit på tider då jag inte haft möten. Vid äggplocket sa jag att jag skulle till läkaren och tog ledigt. Jag är absolut inte bekväm med att berätta om att jag gör IVF för hela kollegiet, men blir det en till runda är det osannolikt att jag har lika tur med hur besöken faller, och då tänker jag att jag berättar för min chef men ingen annan. Hur har du gjort, har du berättat och vad sa du då?
Jag uppskattar verkligen att du skriver och att du tar tid tiden Kruxokrax! Vad härligt att du fick göra insättning, håller bara tummarna nu då!
Vad har det kostat (om jag får fråga!) för er att göra IVF via Livio? Vad har då ingått? Det är något vi ev. överväger, min sambo vill gärna också bära i framtiden så vi hoppas såklart så innerligt att jag ska kunna bli gravid på våra två IVF försök som vi får nu. Vi kommer försöka få förtur iallafall tredje gången om det är fullt nästa gång också. Vi får se helt enkelt.
Så bra att du ändå har visst flexibelt jobb! Jag har berättat lite smått nu, nu senast i veckan för min chef som täcker upp för min vanliga chef som just nu är borta. Så jag hoppas att de ska ta det på rätt sätt.
Vill bara bli gravida nu, vi ställde oss i kö första gången 2019... sen kom pandemin och hej och hå, så nu 6 år senare hoppas vi SÅ mycket att det ska gå vägen.
Heja dig och er!!!
Det låter jobbigt Tusse. Var befinner du dig nu i procesen?
Det låter jobbigt Tusse. Var befinner du dig nu i procesen?
Hej hoppar in här med min fråga!
började med min gonal F igår och det va 3 dagen på min mens men jag hade inte mycket blödning alls, nu 4 dagen så är det bruna blödningar undrar ifall jag har gjort något fel eller skulle börja lite tidigare. innan jag började så pratade jag med min barnmorska som sa det går bra o börja 2-3 dagen på mensen. Någon som har svar eller varit med om samma och kan vara en snäll själ och svara för att minska min oro
Hej hoppar in här med min fråga!
började med min gonal F igår och det va 3 dagen på min mens men jag hade inte mycket blödning alls, nu 4 dagen så är det bruna blödningar undrar ifall jag har gjort något fel eller skulle börja lite tidigare. innan jag började så pratade jag med min barnmorska som sa det går bra o börja 2-3 dagen på mensen. Någon som har svar eller varit med om samma och kan vara en snäll själ och svara för att minska min oro
Tackk för svaret? Jag har redan haft mina blödningar men dom varade inte mer än 2-3 dagar och nu när jag har börjat med sprutorna så har jag inga blödningar är det okej? Kommer det påverka behandling på något negativt sätt
Tackk för svaret? Jag har redan haft mina blödningar men dom varade inte mer än 2-3 dagar och nu när jag har börjat med sprutorna så har jag inga blödningar är det okej? Kommer det påverka behandling på något negativt sätt
Jag uppskattar verkligen att du skriver och att du tar tid tiden Kruxokrax! Vad härligt att du fick göra insättning, håller bara tummarna nu då!
Vad har det kostat (om jag får fråga!) för er att göra IVF via Livio? Vad har då ingått? Det är något vi ev. överväger, min sambo vill gärna också bära i framtiden så vi hoppas såklart så innerligt att jag ska kunna bli gravid på våra två IVF försök som vi får nu. Vi kommer försöka få förtur iallafall tredje gången om det är fullt nästa gång också. Vi får se helt enkelt.
Så bra att du ändå har visst flexibelt jobb! Jag har berättat lite smått nu, nu senast i veckan för min chef som täcker upp för min vanliga chef som just nu är borta. Så jag hoppas att de ska ta det på rätt sätt.
Vill bara bli gravida nu, vi ställde oss i kö första gången 2019... sen kom pandemin och hej och hå, så nu 6 år senare hoppas vi SÅ mycket att det ska gå vägen.
Heja dig och er!!!
Tack själv! ☺️
Vi gör landstingsfinanisierad behandling, så har faktiskt ingen koll på Livios priser. Har ni betalat för er nuvarande behandling?
Får jag fråga var ni går nu? Tufft med en så enormt lång väntan, och så ännu mer väntan nu! På Livio Kungsholmen lovade de att vi skulle få förtur redan om vi fick vänta en cykel.
Vi har också tänkt framåt (känns långt bort och läskigt att ens våga tänka på syskonförsök), i och med att det är en så stor utgift behöver det ju planeras inför. Har vi embryon kvar sätter vi in det på Livio Kungsholmen. När dessa är slut kommer kolla på den senast utgivna Q-IVF-rapporten. Liknar den rådande rapport så jämför vi priserna mellan Livio Kungsholmen och Linne-kliniken i Uppsala (klinikerna med bäst resultat inom rimligt pendlingsavstånd). På Linné-kliniken har de 3-pack för mellan 86-94k beroende på ålder på kvinnan i behandling.