• Linnea1022

Klåda och sveda i hårbotten

Hej! 

jag har haft problem med klåda och att det ibland blir så illa så det verkligen svidet. 

Har provat acos schampo från apoteket för mjäll och torr hårbotten, head and schoulder samt the every som ska vara bra för hårbotten. jag har även använt några olika inpackningar och sprayar för hårbotten men inget fungerar. 

Jag behöver tips och hjälp!! Vad ska jag göra? Har någon ett bra tips som funkar? ska man gå till en läkare och isåfall vad för typ av läkare? 

• Svar på tråden Klåda och sveda i hårbotten
  • Anonym (Anonym)

Eksem kanske? Testat hårolja? 

Rekommenderar inte head and shoulders, använde det några gånger men jag fick någon sorts reaktion av det shampot där det typ sticker i hårbotten.

Vet inte vart man vänder sig när det kommer till håret, men vc borde kunna hjälpa, alternativ apotekspersonal är kunniga.

• Anonym (?)

Olika orsaker skulle jag tro men i mitt fall seborrè i hårbotten och skägg.(icke diagnostiserad)
    Kliar som satan och ger typ av mjäll på tröja och fåtölj och ...
    Kliat hål och fått sårskorpor i ansikte och hårbotten
    MEN - har funkat med Daxxin Intense Treatment, snor dyr, typ 200 spänn för 150 ml men har i.a.f hjälpt mig

• Anonym (?)

Inte snor dyr utan snordyr - hatar särskrivningar .......

• Anonym (F.d frisör)

Flera och främst - kasta alla mjällprodukter och särskilt H&S så långt du kan. Köp ett fuktgivande schampo och balsam, gärna för känslig hårbotten. 

försök tvätta så sällan som möjligt och föna alltid torrt så ingen fukt ligger och irriterar botten. Big no no att sätta upp eller ta mössa över blött hår. 

om det kliar mycket kan du köpa typ denna https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-harbottengel-120-ml-flaska-243207/ och köra med där det är som värst. 

• Anonym (F.d frisör)

Schampon som jag vet fungerar bra är Lanzas Remedy och ett annat som heter Neccin 4.

• Anonym (Plotty)

Om det är en svampinfektion är min erfarenhet att Fungoral schampo hjälper. Läkemedel mot svamp (piller) borde också hjälpa. Fungoral finns på apotek, piller mot svamp behöver du nog få utskrivet av läkare. 

Såna där mjällschampon som du använt har jag aldrig fått någon effekt av. 

Jag får svamp i hårbotten vissa vintrar. Gissar att hårbotten blir torr då och lättare angrips. Det finns ju grejer för att minska torr hårbotten, så be en frisör om hjälp. Men såna produkter förebygger svamp. De kan inte bota en redan pågående infektion. Så bort med svampen (om det är vad du har) med hjälp av Fungoral eller liknande och sen produkter som är snälla mot hårbotten. 

• Anonym (När det kliar)

H&S är det sämsta skit som finns, jag som inte har mjäll normalt FÅR mjäll av det.

Jag är vidare allergisk mot bland annat kanelolja som finns i många lyxigare schampoon,. Står det cinnamaldehyd eller hexylcinnamal= hudirriterande kaneloljor.

Men det finns mycket annat man kan reagera mot också där, t.ex. parabener.

Mina råd:

Tvätta bara håret 2 ggr i veckan och gnid inte in schampo i hårbotten,snabbt och lätt fetta av håret bara och sen bort med det. Håret anpassar sig till det efter ett tag.

Urtekrams schampo med färre ingredienser använder jag, det kan kanske provas?

Blir det inte bättre går du bara till vanliga VC, de kan skriva ut droppar att sätta i hårbotten som lugnar huden.

Och sen- har du småbarn hemma? Kolla så du inte fått löss- för det hände faktiskt mig en gång och inte ens läkarklanten hittade dem vid besök så han skrev glatt ut droppar till hårbotten. Sen kom jag hem och skulle läsa godnattsaga med sonen och plötsligt kravlar det en fullt utvecklad lus från mitt hår på hans kudde...BLÄ!!!

I det fallet så rekommenderar jag Hedrin produkter, mycket effektiva även för långt hår.

• Anonym (När det kliar)

Summa: Du behöver nog mindre kemi i din hårbotten inte mer, så sluta experimentera och låt huden läka.

Svar på tråden Klåda och sveda i hårbotten