• Anonym (får jag?)

Köpa lägenhet åt någon annan?

Får man göra det? Dvs, jag har själv en hyresrätt och inget intresse av att köpa en bostadsrätt för egen räkning, men en nära släkting skulle verkligen behöva någonstans att bo till rimligt pris (harvar runt i andrahands-svängen i Stockholm). 

Kan man göra det? Bara, typ, köpa en lägenhet och sen ge bort den?

• Svar på tråden Köpa lägenhet åt någon annan?
  • Anonym (P)

Tekniskt inga problem men se till att det dokumenteras tydligt. Rekommenderar att du tar hjälp av jurist om det verkligen blir aktuellt.

• Anonym (Elvira)

Eventuellt är det enklare att du ger bort pengarna och att släktingen själv köper lägenheten. 

• Anonym (får jag?)
    Anonym (A) skrev 2025-02-24 18:01:36 följande:

Klart man får. 

Är det verkligen så självklart? Har hört att det kan bli tjafs om man som köpare inte tänkt bo där själv. 
  • Anonym (får jag?)
    Anonym (P) skrev 2025-02-24 18:34:53 följande:

Tekniskt inga problem men se till att det dokumenteras tydligt. Rekommenderar att du tar hjälp av jurist om det verkligen blir aktuellt.

Vad tänker du behöver dokumenteras? 
  • Anonym (A)
    Anonym (får jag?) skrev 2025-02-24 19:21:25 följande:
    Är det verkligen så självklart? Har hört att det kan bli tjafs om man som köpare inte tänkt bo där själv. 
    Du ska ju ge bort den.

Sköter man bara det juridiska så går det. 
  • Anonym (får jag?)
    Anonym (Elvira) skrev 2025-02-24 19:00:10 följande:

Eventuellt är det enklare att du ger bort pengarna och att släktingen själv köper lägenheten. 

Jag överväger det också. 
  • Anonym (får jag?)
    Anonym (A) skrev 2025-02-24 19:23:22 följande:
    Du ska ju ge bort den.

Sköter man bara det juridiska så går det. 
    Det är ju bra isf. 
  • Anonym (Mannen)

Tänk på att Bostadsföreningen måste godkänna den som flyttar in.

• Anonym (r)

Om släktingen står som ägare = inga problem
    Om du köper den för att inte själv bo i= kan vara väldigt svårt då föreningarna vill att ägaren ska bo där

• Anonym (A)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-02-24 19:26:25 följande:

Tänk på att Bostadsföreningen måste godkänna den som flyttar in.

Vilket är väldigt ovanligt.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (A) skrev 2025-02-24 19:43:57 följande:
    Vilket är väldigt ovanligt.
    Tack för infon.
  • Anonym (P)
    Anonym (får jag?) skrev 2025-02-24 19:22:25 följande:
    Vad tänker du behöver dokumenteras? 
    Vem som får gåvan, värde, varifrån dina pengar kommer samt mottagafen. Bankerna kan misstänka oegentligheter och penningtvätt vilket kan leda till låsta tillgångar både för dig gåvomottagaren. Med mera. Säkerställ därför med en jurist att potentiella risker inte förbises utan adresseras. 
  • Anonym (Tårrzten)
    Anonym (får jag?) skrev 2025-02-24 17:59:56 följande:
    Köpa lägenhet åt någon annan?

Får man göra det? Dvs, jag har själv en hyresrätt och inget intresse av att köpa en bostadsrätt för egen räkning, men en nära släkting skulle verkligen behöva någonstans att bo till rimligt pris (harvar runt i andrahands-svängen i Stockholm). 

Kan man göra det? Bara, typ, köpa en lägenhet och sen ge bort den?

Jag har varit i just den situationen och i mitt fall var det min pappa som ville hjälpa mig ur den. Han hade dock inte avsikten att ge mig lägenheten utan bara att bo i den, vilket kanske gör mitt exempel irrelevant för din del, men kanske finns där detaljer som kan vara relevanta även för din del....

Jag är osäker på om jag hade godkänts av bostadsrättsföreningen i den situation jag var i. Men i mitt fall ägde min pappa 70% av lägenheten och jag ägde 30%, vilket kanske gjorde saken annorlunda (minns inte den detaljen då detta var 20 år sedan). Att jag ägde minst 30% av bostadsrätten var dock ett krav för att jag skulle få bo i den.
  • Anonym (Juristhjälp)

Ta hjälp av jurist, banken har sådan hjälp för sina kunder.

Din släkting måste stå som ägare på en viss del av bostaden för att det inte ska räknas som andrahandsuthyrning, denna andel kan skilja mellan föreningar så det är viktigt att ta reda på. 

Behöver din släkting hjälp med hela lånebeloppet eller endast handpenningen? Ni kan ju skriva skuldebrev på beloppet, med att du antingen får tillbaka pengarna med visst räntepåslag vid försäljningen eller att din släkting betalar av på en viss tidshorisont inklusive ränta. 

Men, papper,papper papper. Allt behöver dokumenteras och gärna ta hjälp av jurist för att skriva gåvobrev, skuldebrev etc så det inte blir strul framöver. 

• Anonym (får jag?)
    Anonym (Juristhjälp) skrev 2025-02-24 23:32:45 följande:

Ta hjälp av jurist, banken har sådan hjälp för sina kunder.

Din släkting måste stå som ägare på en viss del av bostaden för att det inte ska räknas som andrahandsuthyrning, denna andel kan skilja mellan föreningar så det är viktigt att ta reda på. 

Behöver din släkting hjälp med hela lånebeloppet eller endast handpenningen? Ni kan ju skriva skuldebrev på beloppet, med att du antingen får tillbaka pengarna med visst räntepåslag vid försäljningen eller att din släkting betalar av på en viss tidshorisont inklusive ränta. 

Men, papper,papper papper. Allt behöver dokumenteras och gärna ta hjälp av jurist för att skriva gåvobrev, skuldebrev etc så det inte blir strul framöver.

Jag tänkte inte ta något lån alls utan köpa min släkting en lägenhet cash. Jag har vunnit en summa pengar och vet inte vad jag ska göra med den direkt, och denna släkting kommer ändå ärva pengarna när jag går bort så tänkte att de lika gärna kan stoppas in, delvis, i en bostad, som hen kan behöva en.
Svar på tråden Köpa lägenhet åt någon annan?