• Anonym (Ehm)

Ner i tid -retroaktiv föräldrapenning?

Hej,
    Jag har i grunden en 100% anställning men har ungefär senaste året arbetat 80% tills för ca en månad sedan då jag gick ner till 75%. Kan jag söka föräldrapenning retroaktivt och fylla ut tiden till exempel till 100% (alltså ex retroaktivt söka 25% föräldrapenning) de dagar jag nu jobbar 75%?

• Svar på tråden Ner i tid -retroaktiv föräldrapenning?
  • Anonym (M)

Har du ansökt om f-ledighet hos arbetsgivaren? Om inte, då har du ju inte varit f-ledig. 

• Anonym (Elin79)

Huvudregeln är att man kan söka 90 dagar bakåt.

• Anonym (M)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-02-26 08:10:19 följande:

Huvudregeln är att man kan söka 90 dagar bakåt.

Även hos arbetsgivaren?
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (M) skrev 2025-02-26 08:14:30 följande:
    Även hos arbetsgivaren?
    Nej. Gentemot arbetsgivaren säger ju lagen att du ska söka föräldraledighet minst två månader i förväg.  Kollektivavtal kan säga tre månader.
    Jag läste frågan som att du hade gått ner i tid men bara inte tagit ut ersättning från FK.
  • Anonym (M)
    Anonym (Elin79) skrev 2025-02-26 09:06:36 följande:
    Nej. Gentemot arbetsgivaren säger ju lagen att du ska söka föräldraledighet minst två månader i förväg.  Kollektivavtal kan säga tre månader.
    Jag läste frågan som att du hade gått ner i tid men bara inte tagit ut ersättning från FK.
    Jag är inte TS.

Menar du att om man går ner i tid så kan man i efterhand säga att man tar ut f-ledighet istället för att gå ner i tid?
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (M) skrev 2025-02-26 09:19:03 följande:
    Jag är inte TS.

Menar du att om man går ner i tid så kan man i efterhand säga att man tar ut f-ledighet istället för att gå ner i tid?
    Gå ner i tid är en föräldraledighet. Den faller under föräldraledighetslagen.
    Den ena (nr 3) tar du ut föräldrapenning motsvarande.
    Den andra (nr 4)  tar du inte ut någon föräldrapenning.

Översikt över de olika formerna av föräldraledighet för arbetstagare

3 §   Det finns följande former av föräldraledighet:
       1. Hel ledighet för en arbetstagare i samband med barnets födelse och för amning (mammaledighet, 4 § ).
       2. Hel ledighet för en förälder tills barnet har blivit 18 månader eller för tid därefter under förutsättning att föräldern då får hel föräldrapenning samt hel ledighet för en arbetstagare som utan att vara förälder får hel föräldrapenning (hel ledighet med eller utan föräldrapenning, 5 § ).
       3. Ledighet för en förälder eller annan arbetstagare i form av förkortning av normal arbetstid med tre fjärdedelar, hälften, en fjärdedel eller en åttondel medan föräldern eller arbetstagaren får tre fjärdedels, halv, en fjärdedels respektive en åttondels föräldrapenning (delledighet med föräldrapenning, 6 § ).
       4. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel tills, i huvudfallet, barnet fyllt åtta år (delledighet utan föräldrapenning, 7 § ).
       5. Ledighet för en arbetstagares tillfälliga vård av barn (ledighet med tillfällig föräldrapenning m.m., 8 § ).
       6. Ledighet för en förälder i form av förkortning av normal arbetstid med upp till en fjärdedel om det för barnet lämnas omvårdnadsbidrag (ledighet med omvårdnadsbidrag, 9 § ).
Svar på tråden Ner i tid -retroaktiv föräldrapenning?