Det är säkert olika hur hårt ett missfall tar på kroppen. Oftast sker missfall i första trimestern när graviditeten inte tagit så mycket på kroppens resurser. De som mår väldigt illa så att de inte får behålla någon näring kan klart vara nedsatta. Sen är det ju olika hur effektivt som kroppen gör sig av med resterna, en del förlorar mycket blod och andra mindre. Så hur hårt det tar på en fysiskt varierar nog stort.
Jag hade ett i v12 som klart gjorde ont och blödde en del första veckan. Men fysiskt var jag oberörd, det var långt värre att återhämta sig psykiskt. Vi följde råden att inte ha sex förrän det slutat blöda. Vi ville absolut bli gravida igen och ville inte riskera en infektion som skulle fördröja det.
Men vila skadar inte tillsammans med promenader i frisk luft. Och känner man att kroppen behöver vila så ska man ju såklart lyssna på det ❤️
Man blir sällan råd att vänta med en ny graviditet heller utan så länge man väntar tills man slutar blödda brukar det vara grönt. En del vill att man väntar in en mens innan, men tror mest det är för att ha något att räkna graviditeten från.
Jag tror att infektionsrisken beror på det som ska läka / sluta blöda efter att moderkaka och slemhinnan stötts bort som du skrev. Det är ju mer än vad som stötts bort vid en vanlig mens.