• Anonym (Undrande)

Varför infektion om sex vid blödning?

Är det pga att det är en pågående blödning i livmodern? Folk verkar tycka att missfall är en enkel sak, åtminstone fysiskt enkel. Men risk för infektion finns ju. Jag tror att vila är viktigt men varför bör man undvika sex vid pågående blödning? Vad är det som blöder vid missfall?

• Svar på tråden Varför infektion om sex vid blödning?
  • Dimisi

Jag vet inte, men tycker också det låter konstigt. Jag har aldrig följt råden om att inte ha sex på flera veckor efter missfall, förlossning eller skrapning. En vecka tycker jag känns naturligt. 

• Anonym (Undrande)
    Dimisi skrev 2025-02-26 01:19:04 följande:

Jag vet inte, men tycker också det låter konstigt. Jag har aldrig följt råden om att inte ha sex på flera veckor efter missfall, förlossning eller skrapning. En vecka tycker jag känns naturligt. 

Jag googlade och läste att det beror på att livmodern behöver stängas innan. Vet inte om det stämmer. Väntade du tills blödningar slutat? Hur lång tid tog det? 
  • Dimisi
    Anonym (Undrande) skrev 2025-02-26 01:52:35 följande:
    Jag googlade och läste att det beror på att livmodern behöver stängas innan. Vet inte om det stämmer. Väntade du tills blödningar slutat? Hur lång tid tog det? 
    Det borde ju inte ta flera veckor innan den stängs. Det är ju inte farligt att ha sex vid mens. 

Nej, jag har aldrig orkat vänta tills blödningen helt har upphört. Jag väntar en vecka. Efter förlossningarna väntade vi nog lite längre, men det var för att jag helt enkelt inte längtade efter att älska just då. Jag tror kroppen berättar vad som är rätt, om man lyssnar lyhört.

Det får definitivt inte vara förväntningar från någon annan som avgör!
  • Anonym (Olika)

Det är säkert olika hur hårt ett missfall tar på kroppen. Oftast sker missfall i första trimestern när graviditeten inte tagit så mycket på kroppens resurser. De som mår väldigt illa så att de inte får behålla någon näring kan klart vara nedsatta. Sen är det ju olika hur effektivt som kroppen gör sig av med resterna, en del förlorar mycket blod och andra mindre. Så hur hårt det tar på en fysiskt varierar nog stort.

Jag hade ett i v12 som klart gjorde ont och blödde en del första veckan. Men fysiskt var jag oberörd, det var långt värre att återhämta sig psykiskt. Vi följde råden att inte ha sex förrän det slutat blöda. Vi ville absolut bli gravida igen och ville inte riskera en infektion som skulle fördröja det.

Men vila skadar inte tillsammans med promenader i frisk luft. Och känner man att kroppen behöver vila så ska man ju såklart lyssna på det ❤️
    Man blir sällan råd att vänta med en ny graviditet heller utan så länge man väntar tills man slutar blödda brukar det vara grönt. En del vill att man väntar in en mens innan, men tror mest det är för att ha något att räkna graviditeten från.

Jag tror att infektionsrisken beror på det som ska läka / sluta blöda efter att moderkaka och slemhinnan stötts bort som du skrev. Det är ju mer än vad som stötts bort vid en vanlig mens. 

• Anonym (J)

Infektion i livmodern är verkligen inte roligt så jag fattar inte hur man ens vågat chansa. 

• Anonym (Frågetecken)

Förvånad över hur obildade folk är? vet man inte att man efter en graviditet (oavsett hur långt gången man är när den tar slut) har ett sår inne i livmodern efter moderkakan som släppt..??? Såret ska läka, under tiden det blöder så är inte såret läkt och därför ska man undvika sex och inte bada för att minimera risken att drabbas av infektion. Man läker förstås oftast snabbare efter ett missfall jämfört med en fullgången graviditet då moderkaka och allt är mindre och gör mindre skada. 

Svar på tråden Varför infektion om sex vid blödning?