• Maddi

Eventuellt allergisk mot fisk, omega 3 fråga

Mitt barn är eventuellt allergisk mot fisk och vi har fått remiss till barn.

Hur får jag i mitt barn omega 3 tills utredningen är klar? Rapsolja och linfröolja innehåller de men hur mycket ska jag ge ett barn som väger ca 35 kg. Eller vågar man ge omega 3 tabletter. Detta är helt nytt för mig. 

• Svar på tråden Eventuellt allergisk mot fisk, omega 3 fråga
  • Anonym (Raps)

Rapsolja blir bra. Om du vill ge omega 3-kapslar så kolla att de inte är gjorda av fiskolja!

• Maddi

Tack! Jag tror jag försöker undvika kapslar tills utredningen är klar. Vet du ungefär hur mycket man ger ett barn? 

• Anonym (Raps)
    Maddi skrev 2025-02-26 13:07:38 följande:

Tack! Jag tror jag försöker undvika kapslar tills utredningen är klar. Vet du ungefär hur mycket man ger ett barn? 

Tillskott är väl mer för att stilla din oro än för att det egentligen behövs. Men ibland är det värt att betala för lite sinnesfrid.

Köp ett som rekommenderas för barn och ge inte mer än dosen som står angiven på förpackningen. Obs att det inte bara är kapslar som kan vara gjorda av fisk, utan även andra typer av preparat, så se till att läsa innehållsförteckningen. Och känns det krångligt att välja rätt så gå till ett apotek och be dem hjälpa dig!
Svar på tråden Eventuellt allergisk mot fisk, omega 3 fråga