• Anonym (Mirror.)

Är du en av de få som faktiskt är oersättlig? Testa dig själv här.

Är du en av de få som faktiskt är oersättlig? Testa dig själv här.

Jag har funderat mycket på vad som egentligen kännetecknar äkta storhet. Är det den som högljutt basunerar ut sina bedrifter, eller den som låter sina handlingar tala för sig själva?

Jag har märkt att vissa människor har en nästan magnetisk dragningskraft, inte för att de skriker högst om sina prestationer, utan för att de utstrålar en självklar trygghet i sig själva. De behöver inte tävla om uppmärksamhet, de kräver inte respekt, de får den naturligt.

Sedan finns det en annan typ av människor. De som ständigt pratar om sin egen storhet, sina framgångar, sin unika betydelse. De som aldrig kan ta ett steg tillbaka utan att känna sig överflödiga. De som tror att de är oersättliga, när sanningen är att världen klarar sig precis lika bra utan dem.

Det fick mig att reflektera över några grundläggande sanningar....

Det är fascinerande hur vissa är övertygade om att de är oersättliga, när världen klarar sig precis lika bra utan dem.

Verklig intelligens brukar tala för sig själv, det är märkligt när folk måste påpeka sin egen briljans hela tiden.

Respekt är något man förtjänar genom sitt beteende, inte något man kan kräva på ren vilja.

Det är märkligt hur vissa alltid tror att deras framgångar är större och viktigare än alla andras.

Jag tycker det är imponerande när folk inte behöver utnyttja andra för att känna sig viktiga.

Jag har märkt att de mest trygga människorna jag mött oftast är de som lyssnar mest och talar minst om sig själva.

Jag beundrar människor som har en stabil självkänsla och inte är beroende av andras beundran för att må bra.

Det är konstigt hur vissa verkar bli otroligt upprörda så fort ingen beundrar deras senaste bedrift.

Det är intressant hur vissa alltid försöker få andra att se upp till dem, istället för att bara låta sina handlingar tala.

Jag respekterar människor som är genuina och inte behöver spela en roll för att känna sig uppskattade.

Men här är den verkliga frågan....

Hur reagerade du när du läste detta?

Om du tog något av dessa citat personligt, visar det bara att du är fast i en illusion om din egen storhet, något du verkligen borde börja arbeta med.

Om inte så har du en bra självkänsla.

• Svar på tråden Är du en av de få som faktiskt är oersättlig? Testa dig själv här.
  • Anonym (E)
    Näpst skrev 2025-02-26 13:55:38 följande:
    Anonym (Mirror.) skrev 2025-02-26 13:21:36 följande:

Klokt sagt. 

Lite trött och snabb, menade givetvis att ingen är oersättlig inom arbetet, det finns alltid någon annan som kan göra samma jobb, ersättningsbar är man i arbetet men inte i exempelvis familjen för att förtydliga 
  • Anonym (Mirror.)
    Anonym (E) skrev 2025-02-26 14:57:42 följande:
    Lite trött och snabb, menade givetvis att ingen är oersättlig inom arbetet, det finns alltid någon annan som kan göra samma jobb, ersättningsbar är man i arbetet men inte i exempelvis familjen för att förtydliga 
    Gillar ditt svar😊 Klart och tydligt.. Intressant hur vissa försöker vrida samtal istället för att diskutera dem.
  • Freddie K

Jag tror inte att någon är oersättlig. Alla går att ersätta. Huruvida man själv tror det, det är en annan sak. Jag har inga illusioner, vare sig om mig själv, andra, eller om livet. Jag försöker att ta det för vad det är. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Mirror.) skrev 2025-02-26 14:09:34 följande:
    Så du menar att du inte reagerade, men ändå kände ett behov av att informera mig om det, för min skull? Det var omtänksamt av dig. 😊
    Inte alls. Jag kände att du hade ett behov eftersom du tog dig tid att ställa frågan.
  • Anonym (Mirror.)
    Freddie K skrev 2025-02-26 15:16:57 följande:

Jag tror inte att någon är oersättlig. Alla går att ersätta. Huruvida man själv tror det, det är en annan sak. Jag har inga illusioner, vare sig om mig själv, andra, eller om livet. Jag försöker att ta det för vad det är. 

Det låter som en sund och realistisk inställning. Att inte ha illusioner om sig själv eller andra tyder på en trygg självbild.
  • Freddie K
    Anonym (Mirror.) skrev 2025-02-26 15:26:35 följande:
    Det låter som en sund och realistisk inställning. Att inte ha illusioner om sig själv eller andra tyder på en trygg självbild.
    Jag är ganska trygg i mig själv faktiskt. Jag vet vart jag har mig själv. Sen tänker jag att har man illusioner så blir man lätt besviken och jag har lärt mig vid det här laget. 
  • Anonym (Mirror.)
    Anonym (Eva) skrev 2025-02-26 15:19:36 följande:
    Inte alls. Jag kände att du hade ett behov eftersom du tog dig tid att ställa frågan.
    Så du reagerade på min fråga om din reaktion, men menar att det var jag som hade behovet? Intressant logik. 😉
  • Anonym (Mirror.)
    Freddie K skrev 2025-02-26 15:28:15 följande:
    Jag är ganska trygg i mig själv faktiskt. Jag vet vart jag har mig själv. Sen tänker jag att har man illusioner så blir man lätt besviken och jag har lärt mig vid det här laget. 
    Det låter som en klok inställning. Att lära sig av erfarenheter och undvika illusioner verkar ha gett dig en stabil och realistisk syn på livet. Besvikelser blir nog färre när man ser saker för vad de är istället för vad man önskar att de vore.
  • Freddie K
    Anonym (Mirror.) skrev 2025-02-26 15:43:37 följande:
    Det låter som en klok inställning. Att lära sig av erfarenheter och undvika illusioner verkar ha gett dig en stabil och realistisk syn på livet. Besvikelser blir nog färre när man ser saker för vad de är istället för vad man önskar att de vore.
    Tack, jo, jag har ju gjort mina resor och lärt mig under resornas gång. Illusioner är bara självbedrägelse. Man lurar bara sig själv.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Mirror.) skrev 2025-02-26 14:22:28 följande:
    Väldigt klok insikt, det låter som att du hittade en stark inre drivkraft, att göra ditt bästa för din egen skull snarare än för andras bekräftelse. Tror du att det gjorde dig mer respekterad på jobbet, eller upplevde du att vissa såg det som att du höll distans?
    Var nog respekterad av dem som inte var rädd för min kunskap/styrka och som vågade fråga om tips/hjälp när de fastnade på något. Vid ett tillfälle satt "de rädda" och fikade när jag skulle gå hem. Deras kommentar var: - Nu kan vi snacka skit om dig. Mitt svar var: -Kuul, då är man ju populär och inte osynlig heller.
  • Anonym (Mirror.)
    Anonym (Moa) skrev 2025-02-26 17:14:59 följande:
    Var nog respekterad av dem som inte var rädd för min kunskap/styrka och som vågade fråga om tips/hjälp när de fastnade på något. Vid ett tillfälle satt "de rädda" och fikade när jag skulle gå hem. Deras kommentar var: - Nu kan vi snacka skit om dig. Mitt svar var: -Kuul, då är man ju populär och inte osynlig heller.
    Det låter som att din kompetens och självständighet gjorde intryck, både positivt och negativt. Att vissa blev osäkra säger nog mer om dem än om dig. Ditt svar till dem visar på både självdistans och styrka.😊
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Mirror.) skrev 2025-02-26 17:46:02 följande:
    Det låter som att din kompetens och självständighet gjorde intryck, både positivt och negativt. Att vissa blev osäkra säger nog mer om dem än om dig. Ditt svar till dem visar på både självdistans och styrka.😊
    Tack snälla du. Det är så jag känner mig, varje dag.
  • Anonym (omnia mutantur, nihil interit)

Ingen är oersättlig, men man kan nog säga att det blir besvärligt på flera sätt om jag byter jobb just nu. Det var därför jag fick en extra lönehöjning innan jul utan att ens föreslå den, bland annat.

Tillräckligt många har sagt att jag är fantastisk för att jag ska tycka att jag är rätt bra, och det får väl vara gott nog så länge man flänger runt i jordelivet.

• Anonym (Mirror.)
    Anonym (omnia mutantur, nihil interit) skrev 2025-02-26 23:13:45 följande:

Ingen är oersättlig, men man kan nog säga att det blir besvärligt på flera sätt om jag byter jobb just nu. Det var därför jag fick en extra lönehöjning innan jul utan att ens föreslå den, bland annat.

Tillräckligt många har sagt att jag är fantastisk för att jag ska tycka att jag är rätt bra, och det får väl vara gott nog så länge man flänger runt i jordelivet.

Det låter som att din kompetens verkligen uppskattas, och det är ju en bekräftelse i sig. Att få en löneförhöjning utan att ens be om det säger en hel del. Det är nog en bra balans att kunna se sitt eget värde utan att behöva övertyga sig själv hela tiden.
  • Anonym (hihi)
    Anonym (Mirror.) skrev 2025-02-26 15:30:18 följande:
    Så du reagerade på min fråga om din reaktion, men menar att det var jag som hade behovet? Intressant logik. 😉
    Kul subkonversation, uppskattade att läsa den - särskilt dina svar på hennes trägna försök till... jag vet inte vad, men hon har då väldigt mycket tid att lägga på något hon inte bryr sig om alls Skrattande

För att hålla mig till ämnet så tog jag inget av citaten personligt, utan håller med om funderingarna. Men: jag identifierar mig som den som lyssnar och inte talar om mig själv och har inget behov av beundran (åtminstone inte öppet, kanske omedvetet dock) vilket fick mig att känna mig som en narcissist eftersom det tydligen var "bättre" / ett skäl till beundran osv. Alltid intressant att bevaka sina automatiska reaktioner.
Svar på tråden Är du en av de få som faktiskt är oersättlig? Testa dig själv här.