Favoriserande svärföräldrar
Lång historia kort. Min man och jag har levt ihop i många år. Redan tidigt i vår relation stod det tydligt för mig att han, praktiskt i taget hela sitt liv, har varit familjens svarta får och ett barn som föräldrarna har avbördat mycket av sina egna frustrationer över.
Lite utav en slagpåse alltså. Psykiskt.
Något som för mig är en gåta, eftersom min man är både klok, varm, empatisk och vacker.
Hans bror däremot är en återkommande favorit och jämförs mot min man. Brodern är ännu ung, men har haft svårt att komma igång med sitt liv på allvar. Flyttat hemifrån sent och har curlats fram hela livet. Givetvis har nu några extra plus i kanten eftersom han följer samma väg som sin far. Brodern har ofta en ganska sipp och trist attityd.
Föräldrarna lever isär, och vi har verkligen lagt tid på att umgås med och att stötta makens far som alltid har levt ensam.
Ändå drar vi alltid det kortaste strået; brodern fortsätter att favoriseras, såväl till det yttre - som sin person. Vi däremot - får ta emot en allt taggigare attityd. Inte minst jag, som numera har börjat sätta gränser för min svärfars framfart och bristande attityd.
Bland annat älskar han att mobba oss med kommentarer om vårt sätt, våra utseenden osv. Något han älskar att hänga upp sig på och älta.
Nu senast kröp det fram att min makes bror har fått stöd av svärfar med en god mängd pengar. Någon min make aldrig ens har varit i närheten av.
Det var på något sätt droppen. Men absolut värst är hans attityd och hans alltmer arroganta hållning gentemot mig och min man. Han tilltalar oss högfärdigt, domderande och översittande. Det finns sååå mycket jag skulle kunna skriva om denna man, men det skulle bli en väldigt lång lektyr.
Helst av allt vill jag inte ha honom i vårt liv. Stöd från svärmor kan vi glömma, för hon är väldigt lik sin exmake. Också lite utav en översittare, som tillämpar silent treatment mot folk som säger ifrån.
Men jag börjar genuint tröttna. Jag tycker inte att han alls är ett bra sällskap. Vare sig för oss - eller för våra barn. En energitjuv helt enkelt.
Bryta? Går ej. Jag får skulden då.