• Lojsan12

Hjälp! 5,5mån bebis med RIKTIGA sömnutmaningar

Hej,

Hoppas någon tar sig tid att läsa om våra utmaningar med sömnen hos vår dotter på 5,5månader(vårat första och enda barn). Ofta läser jag om ?sömnproblem? som jag själv bara hade kunnat drömma om. Vår bebis är en utmaning på riktigt..

Utmaningen är nattningen och nätterna främst men även dagtid.

Dagtid sover vår dotter bara på två sätt och det är antingen i rullande vagn eller i bärsele/bärsjal. Det kan ju låta bra men det är väldigt snävt vad som funkar här. Vagnen måste rullas hela tiden och bara utomhus, rulla över tröskel inne fungerar inte. Och har hon somnat i vagnen ute sover hon inte vidare inomhus. Vad gäller bärselen/sjalen så krävs det att vi går fram och tillbaka i ett nedsläckt kök med köksfläkten på högsta nivån och vattenkranen på max-stråle. Man kan inte prata eller byta rum ens när hon har somnat för då vaknar hon.

Som ni förstår finns det inte att ?sov när bebis sover? eller att få något annat gjort när hon sover eftersom man sitter fast.

Över till kvällarna och nätterna. Det enda sättet hon kan somna på är vid bröstet. Och sen sover hon med bröstet i munnen och hon släpper inte. Försöker jag ta mig loss vaknar hon. Jag kan dock inte få henne att somna vid bröstet någon annanstans än i ett kolsvart sovrum med whitenoise på. Jag och sambon kan inte prata med varandra för då störs hon och kan inte somna.

Hon blir trött för natten vid ca 19-tiden på kvällarna och sedan två månader tillbaka har vi trots allt försökt att natta henne i egen säng enligt konstens alla regler. Dvs en tydlig kvällsrutin med att släcka ned lägenheten, pyjamas, smörja in, vaggvisa, bok, amning/flaska. Men ingenting fungerar och det slutar alltid med att jag efter en större eller mindre kamp får gå och lägga mig med henne mellan 19-21 på kvällen beroende på hur länge vi har orkat kämpa med nattningen just den kvällen. Så en kväll i soffan finns ju förstås inte. 

Jag börjar få väldigt ont i min svanskota och rygg av att ha suttit upp och sovit i snart ett halvår. För hon sover ju i min famn. Ibland kan jag lägga mig på sidan och ligg-amma henne på natten men jag kan inte dra mig loss därifrån så jag blir även då liggande i en väldigt stel och oskön position som sliter på kroppen.

Det ska tilläggas att det några kvällar har funkat att ligg-amma henne och sedan smyga ut ut sovrummet efter otaliga försök att dra bort bröstet ur hennes mun men det slutar alltid med att hon vaknar efter ca 20min och sen kan jag inte söva om henne på det sättet igen för då är hon så sjukt på sin vakt att jag inte kommer där ifrån utan att hon vaknar. Så då är det bara att gå och lägga sig själv också.

Har testat oss fram med följande:
    ? Lägga henne när hon varit vaken allt från 1,5-3 timma sedan senaste sovstunden
    ? Natta med ersättning direkt i sängen samt testat ge den utanför sängen
    ? Bad i kvällsrutinen
    ? Bli riktigt trött vid bröstet och sedan lägga ned i sängen
    ? Somna helt vid bröstet och sen lägga ned i sängen
    ? Vagga/vyssja
    ? Napp (då blir hon helt vansinnig)
    ? Testat olika ?sömntekniker? tex skrika i sängen 5-20min med stöttning och sedan ta upp och lägga ner igen

Säkert har jag glömt något. Vi har testat alla ?vanliga? metoder som alla sömncoacher pratar om. Har lyssnat igenom varenda poddavsnitt jag hittat som handlar om bebisars sömn och googlat nätterna igenom. Det vi inte testat är de hårdare sömnträningsteknikern som innebär att man låter bebis skrika ensam i rummet utan stöttning.

Tack om någon orkat läsa. Finns det någon där ute som känner igen sig eller har tips på något som vi inte redan testat? Lyssnar gärna på alla liknande historier och hur ni gått tillväga.

/Louise 

• Svar på tråden Hjälp! 5,5mån bebis med RIKTIGA sömnutmaningar
  • Lojsan12

Jag glömde att skriva det som händer när vi försöker natta henne på annat sätt. Det blir ett totalt gallskrik på en nivå där hon tappar andan, hostar och hamnar i någon slags trans där hon bara blir ännu argare ju mer man försöker lugna. Det enda som får henne lugn är bröstet.

Hon blir liksom panikslagen och börjar skrika sekunden man lägger henne i sin säng. Samma sak om jag tar bort bröstet från henne på natten (när hon sover och inte äter, bara snuttar). Hon skriker på en nivå som iallafall jag aldrig hade hört en bebis skrika på innan jag fick barn.

• Anonym (Been there done that)

Känner med er, har två barn med 10 år emellan
    Dottern sov när hon ville - eller inte-
    Sov bäst i vagnen 20 minus ute på altanen. Man fick kolla genom fönstret att det kom ånga så att man visste att hon andades.
    Hon somnade i bilen .... satt vid 02.00 och åkte från Oxelösund och vände i Vagnhärad och tillbaka ..... ungen vakande när jag parkerade hemma igen. Upp o jobba dagen efter. Men mamman fick i alla fall avlastning.
    Son - ut i liggvagn som alltid slutade med tom vagn och klarvaket barn på armen.
    Rullade barnvagn i tvättstugan och visslade Bron över floden Kwai för att han skulle sova.
    Fick spel och lyfte upp ungen och höll på att skaka honom. Mamman hittade mig i köket när jag stod och räknande ner från 100.
    Jag fattar att man kan få spel men man bör också se var gränsen går.
    Sonen somnade dock i vardagsrummet med farsans hårdrock-kassetter som bakgrund.
    Båda är klart normala idag tack och lov.

• Jårdi

Hon är väldigt liten och behöver närheten. Rutiner kommer naturligt med tiden när det hon blir äldre. Försök att bara följa det hon visar att hon behöver.

Något som faktiskt funkade på sonen.
    Innan läggdags fyllde jag en 1.5 liters pet med ljummet vatten och bäddade ner den i spjälsängen.
    Varmt och mulligt för ungen som somnade gott.
    Alla ungar har sina egna trix, dotter ute i minus 20 och son med uppvärmd säng - häpp!

• Anonym (Nenne)

Vårt barn hade kvällsmagont från 5v till 6 månader, så det borde rimligen bli bättre för er snart. Vi fick ett tag ställa en äggklocka och vanka runt i hemmet i 60 minuter åt gången, med babysele.

Sånt man kan testa:

Vid magont: Sluta med allt vad lök och kål och vitlök heter, skippa starka kryddor, kaffe och skaldjur, ät bara hårdost för att inte provocera med laktos. Blir det bättre?

Lägg mammas väl insvettade och mjölkspillda tröja som örngott över kudden i barnets säng, så att det luktar rätt. Använd inte sköljmedel, det kan störa bebisar, det blir kvar i tvätten och irriterar huden samt kan trigga allergier hos känsliga.
    Tröjan läggs även på pappans axel när han avlastar, och även han måste sluta med störande rakvatten och tvåldoft ett tag.

Skaffa en värmefilt att lägga under lakanet så att temperaturen där barnet läggs ner är kroppsvarm- att läggas på ett kallt lakan är klart inget skönt när mammans värme är tryggheten. Filten stängs av efter ca 15 minuter

Köp en elektrisk gungande babysitter för att slippa gå runt hela tiden- kan barnet läggas ner i den?.

Skaffa amningsnapp så att barnet lär sig ta bröstmjölk ur en napp utanpå ditt bröst.

Doppa sen den riktiga nappen i bröstmjölk innan den ges, och bara när barnet är väldigt sömnigt.

Gå över till talradio som bakgrundsljud så barnet vänjer sig vid människor som talar.

Försök ge flaska med pumpad mjölk som sista mål innan nattning och blanda gradvis ut bröstmjölken med välling från 6 månader, för att skapa mer mättnad.
    En riktigt mätt bebis sover längre.

Se upp så ni inte skruvar åt flaskan för hårt, det är ett vanligt misstag hos nybörjare och då får man bara en väldigt arg bebis som inte får ut något ur flaskan.

• Hellishen

Nej, det låter verkligen fasansfullt. Har också ett barn som ogillade sömn men det låter som om ni har det värre.

Hur är hon på dagarna?
    Min dotter vägrade också napp, men jag gav inte upp och vid 5 månader någonting tog hon den till slut (efter att ha blivit vansinnig, kränkt och fått kväljningar av alla jag testade...). Testade alla olika sorter. Platt latexnapp från nuk var lifesavern till slut.

Mitt enda råd är att försöka göra situationen så okej som möjligt för dig/er. Sänk alla krav, be om hjälp, köp hämtmat, strunta i att städa etc etc.

Återigen - alla ungar är olika och man får helt enkelt anpassa dem eller bara åka med.  
    Mina barn hade en jävla förmåga att vakna när solen gick upp.... kändes ju "sådär" en lördag-morgon. Glömt nu och skulle jag nu bli morfar så  kommer karma att hoppa upp och bita henne i arslet, haha
    Jag tänker bli världens bästa morfar liksom jag försökte vara världens bästa farsa.
    Men det blir tuff kärlek med utflykter i skogen. tänd egen grill och fixa pinnbröd och egen korv o bröd.
    Tips - köp tändstål  och låt barnen  fixa sin egen eld. Var inte rädd för att åka ut och grilla i snö.
    Sonen är snart 20 och frågar ännu efter att få åka ut och grilla - med mig och plastmorsan - me like!

• Anonym (Nenne)
    Hellishen skrev 2025-02-26 22:45:13 följande:

Nej, det låter verkligen fasansfullt. Har också ett barn som ogillade sömn men det låter som om ni har det värre.

Hur är hon på dagarna?
    Min dotter vägrade också napp, men jag gav inte upp och vid 5 månader någonting tog hon den till slut (efter att ha blivit vansinnig, kränkt och fått kväljningar av alla jag testade...). Testade alla olika sorter. Platt latexnapp från nuk var lifesavern till slut.

Mitt enda råd är att försöka göra situationen så okej som möjligt för dig/er. Sänk alla krav, be om hjälp, köp hämtmat, strunta i att städa etc etc.

+1 på den- NUK nappar ska det vara.
    Anonym (Nenne) skrev 2025-02-26 22:54:56 följande:
    +1 på den- NUK nappar ska det vara.
    Vad är NUK-nappar?
  • Anonym (Xx)

Det kommer att bli bättre, ingen tröst kanske men om du bars kopplar sv och gillar läget. Du behöver inte göra massa andra saker på dagarna och sov bredvid henne på nätterna så får hon amma när hon vill. kanske du tar ills upp det är så här med små barn en del är enklare än andra och det kan möjligen påverkas av hur föräldrarna är så ta och chills lite och njut av er lilla bebis istället. 

• Anonym (Nenne)
    Anonym (Been there done that) skrev 2025-02-26 23:01:09 följande:
    Vad är NUK-nappar?
    Ett märke/tillverkare?

Du vet Colgate, Gucci, Volvo?
  • Anonym (Olika)
    Lojsan12 skrev 2025-02-26 21:01:42 följande:

Hej,

Hoppas någon tar sig tid att läsa om våra utmaningar med sömnen hos vår dotter på 5,5månader(vårat första och enda barn). Ofta läser jag om ?sömnproblem? som jag själv bara hade kunnat drömma om. Vår bebis är en utmaning på riktigt..

Dagtid sover vår dotter bara på två sätt och det är antingen i rullande vagn eller i bärsele/bärsjal. Det kan ju låta bra men det är väldigt snävt vad som funkar här. Vagnen måste rullas hela tiden och bara utomhus, rulla över tröskel inne fungerar inte. Och har hon somnat i vagnen ute sover hon inte vidare inomhus. Vad gäller bärselen/sjalen så krävs det att vi går fram och tillbaka i ett nedsläckt kök med köksfläkten på högsta nivån och vattenkranen på max-stråle. Man kan inte prata eller byta rum ens när hon har somnat för då vaknar hon.

Som ni förstår finns det inte att ?sov när bebis sover? eller att få något annat gjort när hon sover eftersom man sitter fast.

Över till kvällarna och nätterna. Det enda sättet hon kan somna på är vid bröstet. Och sen sover hon med bröstet i munnen och hon släpper inte. Försöker jag ta mig loss vaknar hon. Jag kan dock inte få henne att somna vid bröstet någon annanstans än i ett kolsvart sovrum med whitenoise på. Jag och sambon kan inte prata med varandra för då störs hon och kan inte somna.

Hon blir trött för natten vid ca 19-tiden på kvällarna och sedan två månader tillbaka har vi trots allt försökt att natta henne i egen säng enligt konstens alla regler. Dvs en tydlig kvällsrutin med att släcka ned lägenheten, pyjamas, smörja in, vaggvisa, bok, amning/flaska. Men ingenting fungerar och det slutar alltid med att jag efter en större eller mindre kamp får gå och lägga mig med henne mellan 19-21 på kvällen beroende på hur länge vi har orkat kämpa med nattningen just den kvällen. Så en kväll i soffan finns ju förstås inte. 

Jag börjar få väldigt ont i min svanskota och rygg av att ha suttit upp och sovit i snart ett halvår. För hon sover ju i min famn. Ibland kan jag lägga mig på sidan och ligg-amma henne på natten men jag kan inte dra mig loss därifrån så jag blir även då liggande i en väldigt stel och oskön position som sliter på kroppen.

Det ska tilläggas att det några kvällar har funkat att ligg-amma henne och sedan smyga ut ut sovrummet efter otaliga försök att dra bort bröstet ur hennes mun men det slutar alltid med att hon vaknar efter ca 20min och sen kan jag inte söva om henne på det sättet igen för då är hon så sjukt på sin vakt att jag inte kommer där ifrån utan att hon vaknar. Så då är det bara att gå och lägga sig själv också.

? Lägga henne när hon varit vaken allt från 1,5-3 timma sedan senaste sovstunden
    ? Bad i kvällsrutinen
    ? Vagga/vyssja
    ? Testat olika ?sömntekniker? tex skrika i sängen 5-20min med stöttning och sedan ta upp och lägga ner igen

Säkert har jag glömt något. Vi har testat alla ?vanliga? metoder som alla sömncoacher pratar om. Har lyssnat igenom varenda poddavsnitt jag hittat som handlar om bebisars sömn och googlat nätterna igenom. Det vi inte testat är de hårdare sömnträningsteknikern som innebär att man låter bebis skrika ensam i rummet utan stöttning.

Tack om någon orkat läsa. Finns det någon där ute som känner igen sig eller har tips på något som vi inte redan testat? Lyssnar gärna på alla liknande historier och hur ni gått tillväga.

/Louise 

Barn är olika. Samsover med min 18-mån som måste ammas till sömns och vaknar 2-5 ggr per natt, somnar vid 19 och tar morgon vid 05. Ser tv på datorn med sambon i ett rum intill en g i v typ, i 1-1,5 h, annars sover jag bredvid barnet och ser tv på telefonen.

Jag tror kanske det bara är att acceptera att ditt barn behöver närhet och att ni får samsova ett bra tag?

Sömncoachning ger jag själv noll och intet för efter som det är onaturligt och har setts ge otrygga påverkade barn.
  • Anonym (Sover lätt)
    Lojsan12 skrev 2025-02-26 21:01:42 följande:

Hej,

? Bad i kvällsrutinen
    ? Vagga/vyssja

/Louise 

Er dotter tycks sova mycket lätt och inte komma ned i djupsömn.

Hur ser matrutinen ut?

Rycker hon i sömnen?

Hur är hon när hon är vaken? Nöjd? Gnällig? "Klängig" (för sin ålder)? Ligger hon nöjd i tex babygym?
Svar på tråden Hjälp! 5,5mån bebis med RIKTIGA sömnutmaningar