Hjälp! 5,5mån bebis med RIKTIGA sömnutmaningar
Hej,
Hoppas någon tar sig tid att läsa om våra utmaningar med sömnen hos vår dotter på 5,5månader(vårat första och enda barn). Ofta läser jag om ?sömnproblem? som jag själv bara hade kunnat drömma om. Vår bebis är en utmaning på riktigt..
Utmaningen är nattningen och nätterna främst men även dagtid.
Dagtid sover vår dotter bara på två sätt och det är antingen i rullande vagn eller i bärsele/bärsjal. Det kan ju låta bra men det är väldigt snävt vad som funkar här. Vagnen måste rullas hela tiden och bara utomhus, rulla över tröskel inne fungerar inte. Och har hon somnat i vagnen ute sover hon inte vidare inomhus. Vad gäller bärselen/sjalen så krävs det att vi går fram och tillbaka i ett nedsläckt kök med köksfläkten på högsta nivån och vattenkranen på max-stråle. Man kan inte prata eller byta rum ens när hon har somnat för då vaknar hon.
Som ni förstår finns det inte att ?sov när bebis sover? eller att få något annat gjort när hon sover eftersom man sitter fast.
Över till kvällarna och nätterna. Det enda sättet hon kan somna på är vid bröstet. Och sen sover hon med bröstet i munnen och hon släpper inte. Försöker jag ta mig loss vaknar hon. Jag kan dock inte få henne att somna vid bröstet någon annanstans än i ett kolsvart sovrum med whitenoise på. Jag och sambon kan inte prata med varandra för då störs hon och kan inte somna.
Hon blir trött för natten vid ca 19-tiden på kvällarna och sedan två månader tillbaka har vi trots allt försökt att natta henne i egen säng enligt konstens alla regler. Dvs en tydlig kvällsrutin med att släcka ned lägenheten, pyjamas, smörja in, vaggvisa, bok, amning/flaska. Men ingenting fungerar och det slutar alltid med att jag efter en större eller mindre kamp får gå och lägga mig med henne mellan 19-21 på kvällen beroende på hur länge vi har orkat kämpa med nattningen just den kvällen. Så en kväll i soffan finns ju förstås inte.
Jag börjar få väldigt ont i min svanskota och rygg av att ha suttit upp och sovit i snart ett halvår. För hon sover ju i min famn. Ibland kan jag lägga mig på sidan och ligg-amma henne på natten men jag kan inte dra mig loss därifrån så jag blir även då liggande i en väldigt stel och oskön position som sliter på kroppen.
Det ska tilläggas att det några kvällar har funkat att ligg-amma henne och sedan smyga ut ut sovrummet efter otaliga försök att dra bort bröstet ur hennes mun men det slutar alltid med att hon vaknar efter ca 20min och sen kan jag inte söva om henne på det sättet igen för då är hon så sjukt på sin vakt att jag inte kommer där ifrån utan att hon vaknar. Så då är det bara att gå och lägga sig själv också.
Har testat oss fram med följande:
? Lägga henne när hon varit vaken allt från 1,5-3 timma sedan senaste sovstunden
? Natta med ersättning direkt i sängen samt testat ge den utanför sängen
? Bad i kvällsrutinen
? Bli riktigt trött vid bröstet och sedan lägga ned i sängen
? Somna helt vid bröstet och sen lägga ned i sängen
? Vagga/vyssja
? Napp (då blir hon helt vansinnig)
? Testat olika ?sömntekniker? tex skrika i sängen 5-20min med stöttning och sedan ta upp och lägga ner igen
Säkert har jag glömt något. Vi har testat alla ?vanliga? metoder som alla sömncoacher pratar om. Har lyssnat igenom varenda poddavsnitt jag hittat som handlar om bebisars sömn och googlat nätterna igenom. Det vi inte testat är de hårdare sömnträningsteknikern som innebär att man låter bebis skrika ensam i rummet utan stöttning.
Tack om någon orkat läsa. Finns det någon där ute som känner igen sig eller har tips på något som vi inte redan testat? Lyssnar gärna på alla liknande historier och hur ni gått tillväga.
/Louise