• thatstheway

Byte direkt från Sertralin till Escitalopram

Jag har fått råd att byta från Sertralin till Escitalopram då jag har biverkningar av Sertralin som trötthet och illamående. Känns läskigt att göra ett direkt byte och VAD är grejen med att olika läkare säger olika saker?? Ena säger jag ska öka dos Sertralin, andra säger sänk dos, tredje säger byt till Escitalopram. Vad ska man tro? Jag har nu kontaktat psykiatriker och hoppas få tid snart.
    Men, någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden Byte direkt från Sertralin till Escitalopram
  • FtS70

Man kan byta direkt från ett kortverkande SSRI till ett annat, ex från sertralin till escitalopram. Lycka till!

• thatstheway

Tack så mycket! Nervös att jag ska få värre ångest osv men värt att prova. Plus alltid trott att jag måste först trappa ner sertralin innan jag testar nåt annat 

• Anonym (Venlafaxin)

Hade samma problem på Sertralin. Var ständigt trött, illamående och ingen matlust. Fick byta till Venlafaxin som man tar på kvällen. Sover som en stock och måendet blir stabilare för varje vecka som går. Noll biverkningar. Eller, lite hungrigare än vanligt men har pytsat in extra protein så har nu fått ordning på det också. 

Rekommenderar verkligen!

• thatstheway

Guud vad skönt, glad för din skull!😊

Ja det är svintufft. Vissa dagar har jag känt mig relativt pigg och motiverad så då har jag träffat en vän men känt mig så bakis dagen/dagarna efteråt. Samma om jag försöker träna ett kort pass. Redig bakiskänsla - heeelt slut, varm, skakig, törstig, mer illamående osv. Har inte velat söka jobb än i och med att jag mår så av social aktivitet och fysisk aktivitet. Har innan tänkt att det säkert går över men nu har det gått 6 veckor sen jag höjde dosen sertralin. 

• thatstheway

Jag bytte till Escitalopram för några dagar sen och har ingen bakiskänsla längre - så skönt! 
    Har däremot brain zaps emellanåt. Är det vanligt vid byte? Hoppas det går över 

Svar på tråden Byte direkt från Sertralin till Escitalopram