• Anonym (Hjälp)

Hur ska jag göra med helgen? Vänner/killen, vill inte såra någon.

Hej! Jag är 29 år fyllda och är en ung kvinna som är aktiv, glad och pigg för det mesta. Har fina vänner, familj och träffar även en man sen en tid tillbaka.
    Till kommande helg har jag och mina 3 nära tjejkompisar bestämt sen ca 5 veckor tillbaka att vi ska äta middag och bo över hos min ena väns mamma 1 natt ute på landet där mamman bor med sin sambo.
    Mamman och hennes sambo är runt 60 års åldern. Dom bor fint och jag har vart där ihop med min tjejkompis i omgångar tidigare. Vi har då bastat, lagat mat och myst och umgåtts allihopa. Precis som tanken är att vi ska göra till kommande helg på lördag också. Till saken tillhör att jag var där i huset en hel del i somras på tu man hand med min tjejkompis då. Det blev så bara för där hade vi tillgång till pool, trådgård osv när vi ville sola etc. Vi var där så pass mycket att min kompis mamma nästan tillslut kändes som en svärmor som man var på besök hos, på både gott och ont. Kanske inte riktigt så jag såg delar av min sommar att se ut att hänga ute hos sin kompis mamma på 60 år när man själv är närmare 30 men så blev det. 
    Nu när detta bokades igen för ca 1
    månad sen att vi ska ut dit till kommande helg med lite 2 tjejkompisar till så var väl inte jag den som jublade inombords för jag känner att jag kan det stället där dom bor nu och jag vill egentligen kanske inte prioritera min lediga helg till att umgås med hennes mamma & sambo igen, för det blir automatiskt så att man sitter ihop klistrade där ute. Men nu till mitt dilemma:
    Mannen jag träffar och gjort ett bra tag nu, ja vi är exklusiva, har bokat en spa-upplevelse i en storstad och vill ta med mig på. Vi har inte träffats han och jag på ca 3 veckor av praktiska skäl och där innan så har jag väl nämnt för honom att jag gärna vill att vi besöker detta hotellet samt att jag tyckt tidigare att han kan ge lite mer förslag på saker att hitta på, då jag kanske vart mer drivande. Men nu äntligen så är han mer initiativtagande och ville överraska mig med detta, och jag vill SÅÅÅ gärna åka med honom dit på lördag och bli uppvaktad. Hellre än att sitta i ett kök med min kompis mamma & mammans sambo på 60 år och prata om deras minnen, arbetsdagar och planer för huset etc.
    Visst mannen jag träffar kunde stämt av om detta passade denna helgen men jag har fått för mig att jag tidigare sagt ja till denna helg utan att dubbelkolla så nu är jag dubbelbokad. Och nej jag kan INTE säga till mina tjejkompisar att jag inte hänger med pga jag ska vara med honom från ingenstans på spa i en annan stad 25 mil bort. Jag måste isåfall dra en vit lögn och säga att jag blivit sjuk eller liknande. 
    Jag menar, dom överlever ju utan mig. Jag har vart där så det räcker och blir över ute hos hennes mamma samt att jag och dessa tjejer ses typ redan 2-3 gånger i veckan och hör var-varannan dag. 

Medan denna mannen och jag inte har setts på veckor, vi tycker mycket om varandra och jag vill ta tillvara på varenda stund med honom när vi har möjlighet för det är inte alltid det är lätt att få till med dom jobben vi har. 

Är det så hemskt utav mig att säga att man är sjuk till sina tjejkompisar? 

Jag är liksom 29 och är mån om alla relationer men den här relationen till mannen känner jag att det krävs att vattna mer just nu än mina tjejkompisar och hennes mamma. 

• Svar på tråden Hur ska jag göra med helgen? Vänner/killen, vill inte såra någon.
  • Lynx123

Säg som det är till vännerna. Ljug inte om sån't här - ni är inga ungfomar längre och kan stå för vad ni vill. Dubbelbokningar händer!

Alternativt var ärlig mot din partner och förklara läget. Men ljug inte!

• Anonym (Anna)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-02-27 12:22:39 följande:

Punkt slut. Jag är väl vuxen kvinna nog att gå efter vad som känns bäst för mig och vad jag vill i mitt hjärta. Om jag väljer den manliga partnern denna gång, istället för att sitta i min kompis mammas kök och prata som jag gjort i princip hela sommaren så är väl det inte hela världen. Men jag kan inte rå för mina kompisar men för dom hade det faktiskt vart hela världen isch. Därför jag inte kan med att dra igång en cirkus där jag behöver försvara mig, göra dom besvikna och ge dom att dom ska sitta och grotta ner sig i detta under helgen.
    Herregud, tror flera i min ålder hade prioriterat som jag i min situation. Sen om folk hade dragit en vitlögn eller inte är såklart olika men kommit fram till att i mitt fall går det mest smärtfritt, för jag vet hur mina kompisar fungerar. Inget illa menat.

Vuxen kvinna som kan stå för ditt beslut? Nja, inte riktigt va. 

Ingen har sagt att du ska välja vännerna, tvärtom. Men däremot inte ljuga. Grattis till dina "underbara" vänner. De verkar inte bry sig om dig och du har inte heller höga tankar om dom. Så ni passar väl bra ihop. 
  • Anonym (Man41)

Undrar om folket på familjeliv vet så lite om relationer att de tror råden de ger i trådarna är halv ok eller om de medvetet försöker sabotera för folk (för att de är så bittra själva?)

Det låter som TS vet hur hon bäst ska lösa situationen. Om du inte trollar TS (forumet är fullt av påhitt) så ser du själv kvaliteten på råden du fått. Kom ihåg det inför framtida topics.

• Lynx123

Punkt slut. Jag är väl vuxen kvinna nog att gå efter vad som känns bäst för mig och vad jag vill i mitt hjärta. Om jag väljer den manliga partnern denna gång, istället för att sitta i min kompis mammas kök och prata som jag gjort i princip hela sommaren så är väl det inte hela världen. Men jag kan inte rå för mina kompisar men för dom hade det faktiskt vart hela världen isch. Därför jag inte kan med att dra igång en cirkus där jag behöver försvara mig, göra dom besvikna och ge dom att dom ska sitta och grotta ner sig i detta under helgen.
    Herregud, tror flera i min ålder hade prioriterat som jag i min situation. Sen om folk hade dragit en vitlögn eller inte är såklart olika men kommit fram till att i mitt fall går det mest smärtfritt, för jag vet hur mina kompisar fungerar. Inget illa menat.

Men bra, då behöver du ju inte skriva här med dina funderingar och fråga vad folk tycker. Sjäkvklart gör du som du vill. Tycker fortfarande inte att vuxna människor ska hålla på och ljuga för varandra men vi är alla olika.
  • Anonym (Mimmi)

De är ju redan flera tjejer även om du inte kommer.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag hade haft full förståelsen för att du vill åka med killen på spahelg.
    Som sagt, det blir ju inte en ensam kompis kvar.

Åk och var ärlig är mitt råd.

• Anonym (Erfaren_man)

Var ärlig mot tjejerna och avboka med dem.

Skulle din relation med killen ens överleva att inte ses på ytterligare flera veckor? 

• Anonym (Alice)

Alltså... Gör som du vill, du är vuxen nog att ta egna beslut, men det låter ju rätt sorgligt att du inte kan vara ärlig med dina vänner om det här. Du har inte träffat din kille på länge och äntligen har ni tid och han har dessutom fixat en romantisk spahelg som en överraskning till dig. Och dina kompisar skulle inte förstå det och vara glad för din skull..? Det är ju jättetrist. 

Jag skulle förstå kompisarna om det bara var du och en kompis eller om ni lagt ut en massa pengar/att kompisarna nu behöver betala mer. Men att hänga flera stycken hemma hos någons föräldrar är ju knappast nån jättegrej. Det låter ju inte heller som att du alltid struntar i dem eller prioriterar killen, så jag ser verkligen inte varför det här skulle bli ett sånt stort problem?

• Anonym (L)

Varför gör du ens inlägg här då, om du vet bäst själv? Ingen idé att fråga om råd om man inte tänker ta till sig dem. 
  • molly50

Men om de blir så sura över att din kille ville överraska dig med en hotellweekend så är de väl inga riktiga vänner ändå?
    Men du verkar ju redan ha bestämt dig för att det är enklare att ljuga än att säga som det är,att du hellre vill träffa honom den här helgen då ni annars inte kommer att kunna träffas på flera veckor.
    Ärligt talat. Din avsikt med den här tråden verkar mest vara att få hjälp att hitta på en bra lögn inför dina vänner.
  • molly50
    Anonym (Man41) skrev 2025-02-27 12:45:58 följande:

Undrar om folket på familjeliv vet så lite om relationer att de tror råden de ger i trådarna är halv ok eller om de medvetet försöker sabotera för folk (för att de är så bittra själva?)

Det låter som TS vet hur hon bäst ska lösa situationen. Om du inte trollar TS (forumet är fullt av påhitt) så ser du själv kvaliteten på råden du fått. Kom ihåg det inför framtida topics.

Men om TS redan vet hur hon ska lösa situationen så hade hon ju inte behövt starta tråden,överhuvudtaget.
  • Anonym (PP)

Du skriver själv att du är en peoplepleaser. Då är det kanske dags att göra något åt det och säga som det är till dina kompisar. Ja dom kanske blir besvikna, men sånt är livet ibland. 

Svar på tråden Hur ska jag göra med helgen? Vänner/killen, vill inte såra någon.