• Anonym (Ok?)

Han dricker en skvätt whisky/vodka varje dag. Normalt?

Har en vän som dricker en skvätt whiskey/vodka varje dag. 

Tar antidepressiva på morgonen.

Är alkoholen ok? Han kör bil varje dag. 

Jag är helnykterist. 

• Svar på tråden Han dricker en skvätt whisky/vodka varje dag. Normalt?
  • Anonym (Sambo)
    Raggartjejen skrev 2025-03-27 16:05:20 följande:
    Annars är det väl att han vill skaffa barn med henne så snart som möjligt?!
    TS har ju flera pojkvänner med olika nationaliteter.
  • Anonym (Fatta)
    Raggartjejen skrev 2025-03-27 16:05:20 följande:
    Annars är det väl att han vill skaffa barn med henne så snart som möjligt?!
    Vad har detta för relevans, de har vatit ihop ett tag. TS skriver inte ett ord om barn. Det är utanför ännet på tråden. 

Dessutom minskar barnafödandet både för inrikes- och utrikesfödda just nu. 
  • Raggartjejen
    Anonym (Fatta) skrev 2025-04-01 09:34:25 följande:
    Vad har detta för relevans, de har vatit ihop ett tag. TS skriver inte ett ord om barn. Det är utanför ännet på tråden. 

Dessutom minskar barnafödandet både för inrikes- och utrikesfödda just nu. 
    Har du inte läst TS andra trådar?
  • Anonym (Fatta)

Jag förstår inte varför det skulle vara förbjudet att starta flera trådar i samma ämne. Jag skulle själv inte göra det, men om någon vill göra det, så låt henne göra det. 

Jag skulle inte heller slösa bort min tid på att jaga runt för att se om det kanske kan vara samma TS i flera trådar. Misstänker man det, skriv det och lämna tråden. 

Jag tycker att folk ska få skriva vad de vill i FL, så länge de inte förolämpar någon annan.

• Raggartjejen
    Anonym (Fatta) skrev 2025-04-01 12:18:34 följande:

Jag förstår inte varför det skulle vara förbjudet att starta flera trådar i samma ämne. Jag skulle själv inte göra det, men om någon vill göra det, så låt henne göra det. 

Jag skulle inte heller slösa bort min tid på att jaga runt för att se om det kanske kan vara samma TS i flera trådar. Misstänker man det, skriv det och lämna tråden. 

Jag tycker att folk ska få skriva vad de vill i FL, så länge de inte förolämpar någon annan.

I många trådar som denna TS har startat skriver hon om sin iranska pojkvän/sambo som dricker vodka varje dag och vill ha barn med henne helst igår trots att de har varit tillsammans bara några veckor/månader. 
    Hon får samma svar I alla trådar men ändå kommer det en ny tråd igen straxt efter.
  • Anonym (Fatta)

Det är hennes problem i mina ögon. Om det är som du säger, och hon har nöje av att få samma svar hela tiden, så har hon det. Vi ansvarar inte för henne.
    Och inte heller för Familjeliv när det inte skadar någon.

Om det är så som du säger och personen har hängt upp sig för mycket på något, så är det inte heller något som vi kan göra något åt.

• Anonym (Ok?)

Nu har han druckit brännvin och whiskey 37,% sprit i tre dagar. Han drack innan vi började träffas. 
    Jag dricker ingenting. 

Han kan gå två dagar i sträck utan att gå utanför dörren med depression tablett varje dag.

Han jobbar på dagarna och kan drick sprit dagen innan. Han verkar immun mot spriten. 

• Anonym (Fatta)

Han är inte immun mot sprit, men när man dricker mycket så tål man mer och mer innan det syns utanpå. Det tar längre tid att bli berusad när man är tillvand på spriten. Det är inte något bra att tåla mycket sprit innan det syns! Så som du beskriver det, så har han problem med alkohol.

Normala människor dricker inte större mängder.37% sprit när man ska gå till sitt arbete dagen efter. Någon gång ibland kan en person ta ett eller två glas öl eller vin (som har mycket mindre alkohol i sig än 37%), dagen före. Mycket sällan mer.

Så du bor med en person som har problem.

• Anonym (Ok?)

Just nu dricker han ett glas rött vin och 1/10 whiskey?.helt själv.

• Anonym (Ok?)

Nu tog han än mer whiskey. 

• Anonym (Ok?)

Och ett till glas rött vin?.

• Anonym (Ok?)

Hittills idag: 2 glas rödvin och ett halvt glas whiskey har han druckit. Imorgon ska han jobba.
    Han tar deprissionsmedicin, inte varit utanför dörren idag. 

Han brukade gå till gymmet men nu har han gått upp I viktigt ordentligt.

Det jobbiga är att han kan ej köra efter det han gör. 

Jag dricker bara vatten och mjölk. 

Förstår ej varför han dricker i sin ensamhet.

• Anonym (Fatta)

Att dricka i ensamhet är ett teckan på att man har ett för stort behov av alkohol. 

Hälsovårdsmyndigheten i Sverige säger att en man inte ska dricka mer än 10 glas vin eller öl i veckan.

De säger att 10 glas är absolut maximalt på en vecka, helst ska man dricka mindre än det. Dricker man mer så kan vårdcentralen hjälpa en person att dricka mindre.ölm

En burk folköl (50 cl  med 3,5 % alkoholhalt) motsvarar 4,5 cl sprit (som whiskey som har 30-50 % alkoholhalt). 

4,5 cl whiskey = 3 matskedar whiskey.
    Inte mer än 10 sådana spritdoser i veckan alltså. 

Det innehåkler lika mycket alkohol som en flaska med starköl (33 cl) med alkoholstyrkan 5,5 %.

Det är lika mycket som ett glas vin (15 cl)  med13 % alkohol. OBS man fyller inte hela vinglaset. 

Det är lika mycket som 4-5 cl sprit,  som t.ex. whiskey som har 30-50 % alkohol.

Man ska inte både äta antidepressiva mediciner och dricka alkohol, för alkoholen kan förstärka depressionssymtomen.

Vissa antidepressiva mediciner som mirtaxapin, amitriptylin, klomipramin och mianserin kan förstärka effekten av alkohol på ett dåligt sätt.

• Anonym (Ok?)

Han säger att alkohol är nyttigt. 

• Anonym (Fatta)
    Anonym (Ok?) skrev 2025-04-06 19:20:01 följande:

Han säger att alkohol är nyttigt. 

Nej det är inte nyttigt för hälsan. Förr trodde man att ett glas vin om dagen var nyttigt för hjärtat, men forskning har nu visat att det inte är så.
Svar på tråden Han dricker en skvätt whisky/vodka varje dag. Normalt?