• Anonym (Danslust)

Spela musik 'offentligt', licens?

Hej

Jag har en fråga som jag hoppas någon kan svara på. 

Jag dansar linedance och undrar över hur jag ska gå till väga om jag vill göra en dans till en viss låt? 

Jag förstår att det är fritt fram att dansa för mig själv hemma på kammaren men om jag vill att den lärs ut på lektionerna eller spelar in en video som läggs ut på Youtube? 
    Antingen där jag bara dansar dansen eller att jag även lär ut stegen. 

Jag är inte lärare själv och när jag försökte fråga så fick jag svaret; vi behöver inte betala licens, men [koreografen] behöver det. 

Gäller detta även om en inte tjänar några pengar på det? Jag vill att det ska gå rätt och riktigt till, de som gör musiken behöver ju få betalt så att säga. 

Jag har ju upptäckt många nya artister genom dansen som jag tidigare inte lyssnat på, det gör att jag numer spelar dem via Youtube och de får väl en liten summa varje gång deras låt spelas? 

Jag är verkligen okunnig kring detta som.ni märker.

• Svar på tråden Spela musik 'offentligt', licens?
  • Anonym (Grabb)

Använder man musik i sin verksamhet... så skall man ha en licens för det.

Kontakta Stim, och/eller även Sami

stim.se

sami.se

• Anonym (Danslust)
    Anonym (Grabb) skrev 2025-02-28 09:15:09 följande:

Använder man musik i sin verksamhet... så skall man ha en licens för det.

Kontakta Stim, och/eller även Sami

stim.se

sami.se

Jag har ingen verksamhet. Jag dansar linedance i en förening som jag betalar för terminsvis via ABF studieförbund. 

Det är om jag hittar på en dans som sedan lärs ut via den kursen jag tänker på. De som är  lärare där tjänar inte heller pengar på det, (så vitt jag vet).

Det finns dock en förening som man kan vara medlem i om man vill. Det är fristående från ABF och föreningen använder pengarna till att ordna sommardanser, en vårfest osv. 

Men jag ska titta på de där sidorna och se vad jag kan hitta. tack för tipset.  

Svar på tråden Spela musik 'offentligt', licens?