Är det alkoholism?
Att dricka en flaska vin samt 3-4 öl varje fredag/helg? Inget under vardagar.
Att dricka en flaska vin samt 3-4 öl varje fredag/helg? Inget under vardagar.
Jag är ingen expert men en ledtråd är väl vad som händer om personen inte kan dricka som vanligt en helg. Är det helt ok eller påverkar det humöret?
Eller om hen planerar helgerna utifrån att kunna dricka, t ex aldrig åka iväg på utflykt tidigt för att man inte kan köra bil, välja bort familjeträffar om de förhindrar alkoholintget...
Jag är ingen expert men en ledtråd är väl vad som händer om personen inte kan dricka som vanligt en helg. Är det helt ok eller påverkar det humöret?
Eller om hen planerar helgerna utifrån att kunna dricka, t ex aldrig åka iväg på utflykt tidigt för att man inte kan köra bil, välja bort familjeträffar om de förhindrar alkoholintget...
Alkoholism är kanske lite mer komplext än "bara" mängden alkohol som konsumeras, vid ett tillfälle eller under löpet av en vecka, eller längre tid...
Som någon ovan sa; det kan vara, eller är om man går på diverse rekommendationer, ett riskfyllt förhållande till alkohol, utifrån antal enheter.
Men det behöver inte betyda att man är alkoholist.
Att man längtar till helgen, och att helgen även innebär att "få korka upp" behöver inte heller innebära att man är alkoholist. Men kan indikera ett riskfyllt förhållande till alkohol.
Vad är det som gör att du/TS undrar? Hur ser ditt egna förhållande till alkohol ut?
Såklart personen är ledsen och uttråkad när hen sitter hemma precis hela tiden och inte har några vänner eller fritidsintressen (låter så när jag läser vad TS skriver)...om jag hade en sådan tillvaro skulle jag nog också vilja dricka alkohol för att fly tillvaron för en stund på helgen.
Tycker synd om personen.
Såklart personen är ledsen och uttråkad när hen sitter hemma precis hela tiden och inte har några vänner eller fritidsintressen (låter så när jag läser vad TS skriver)...om jag hade en sådan tillvaro skulle jag nog också vilja dricka alkohol för att fly tillvaron för en stund på helgen.
Tycker synd om personen.
Alkoholism är kanske lite mer komplext än "bara" mängden alkohol som konsumeras, vid ett tillfälle eller under löpet av en vecka, eller längre tid...
Som någon ovan sa; det kan vara, eller är om man går på diverse rekommendationer, ett riskfyllt förhållande till alkohol, utifrån antal enheter.
Men det behöver inte betyda att man är alkoholist.
Att man längtar till helgen, och att helgen även innebär att "få korka upp" behöver inte heller innebära att man är alkoholist. Men kan indikera ett riskfyllt förhållande till alkohol.
Vad är det som gör att du/TS undrar? Hur ser ditt egna förhållande till alkohol ut?
Puff?
Nä
Vet ni, jag gillar inte substantivet 'alkoholist'; detta är på alla sätt binärt, antingen är man det eller så inte, hugget i sten verkar folk tro, och dessutom är det väldigt stigmatiserande. Min uppfattning kommer från alkoholforskarna. Man talar om beroende istället, alltså att man inte kan hantera sitt alkointag. Men som alltid med sådant kan det vara väldigt svårt att komma ifrån - om, eller ej, beror på individen.
Så om man dricker några öl på helgerna, och kanske lite vin, som frågan gäller, men inte dricker något i veckan, skulle inte jag säga att man har ett beroende. Dvs man kan kontrollera hur mycket man dricker.
Detta är under förutsättning att man inte går till excesser på helgen. Säg istället att man då skulle dricka uppåt fyra standardenheter (á ett glas vin) per dag eller mer, och kanske lura till ordentligt. Då har man helt klart ett riskbeteende. Vilket man har ett beroende eller ej ska bedömas av en läkare, gärna en alkoläkare. Till hjälp har läkaren en rad hjälpmedel som behandlas tillsammans med patienten; inte minst ett kort, Chart, där man får fylla i sina alkovanor. Eftersom folk i allmänhet tenderar att undervärdera sitt intag, blir ett PEth-prov allt mer aktuellt. Detta är i första hand inte till för att döma folk, utan för läkaren att kunna säga: -Du, ditt värde är högre än vad jag hade förväntat med det alkointag du uppger. PEth ska vara ett hjälpmedel, och inte en bödelsyxa.
Att bedöma alkoholism på populära lekmanshemsidor är inte rimligt..