• Anonym (K)

Tonåring som inte kan simma

Barnet går i högstadiet och har på grund av en olycka som liten utvecklat en skräck för vatten. Den är under kontroll idag, men att få simningen att fungera har varit svårt. Simskola som liten var bara att glömma, men nu tvingas hen gå med skolan och det är en kamp varje gång. Hen känner att hen inte får bra stöd där, utan att det bara är "du kan, du kan!" fast hen själv är nära panik. Hen skrevs upp på simskola (anordnat av skolan) under sportlovet, men kom inte dit en enda gång (inte min vecka och inget jag kunde göra något åt). Hen behöver simningen för att bli godkänd i idrotten.

Den andra föräldern har lovat och lovat att ta hen till simhallen, men det blir aldrig av och enligt vittnen har hen nu ifrågasatt varför jag inte simmar med hen istället, trots att hen mycket väl vet att jag inte kan av medicinska skäl.

Någon som varit i liknande sits? Hur gjorde ni? Skolan är medveten om olyckan, men tar tydligen ingen hänsyn till traumat.

• Svar på tråden Tonåring som inte kan simma
  • Anonym (Vic)
    Anonym (K) skrev 2025-03-01 10:04:41 följande:
    Ja, jag ska undersöka möjligheterna, men privat låter dyrt...
    Det är det säkert. Men eftersom ni faktiskt inte lyckats ta ert föräldraansvar fram tills nu, får ni nog ta till extra åtgärder för att lyckas göra det. Hellre en kostnad nu, än ett drunknat barn! 
  • Anonym (Sälen)
    Anonym (K) skrev 2025-03-01 10:02:02 följande:
    Som jag sa så är rädslan under kontroll idag. Skriv inte på mig saker jag inte gör. Jag har aldrig någonsin "släppt allt till den andra föräldern".
    Ok, du vill ju ha hjälp och skriver att hen är nära panik vid skolans simträning.
    Då är man inte trygg i vattnet.
    Nu är det helg så kanske du kan fixa så ditt barn kommer till en mysig varm bassäng med en kompis eller trygg vuxen.
  • Anonym (K)
    Anonym (Vic) skrev 2025-03-01 10:11:54 följande:
    Det är det säkert. Men eftersom ni faktiskt inte lyckats ta ert föräldraansvar fram tills nu, får ni nog ta till extra åtgärder för att lyckas göra det. Hellre en kostnad nu, än ett drunknat barn! 
    Ursäkta? Vad vet du om vad vi försökt? Man går inte och drunknar i en storstad hur som helst heller för den delen.
  • Anonym (M)

Vi hittade en simlärare som hade privatlektioner. Kostade ca 2000 per termin och efter 4 terminer gick vårt barn från att få panik av vattendroppar i ansiktet till att simma 200 meter bröst/rygg, joppa från kanten och simma under vattnet utan att hålla för näsan.
    Dyrt ja, men ett måste och väl investerade pengar.
    Sök på privatundervisning föt vattenrädda.

• Anonym (K)
    Anonym (Sälen) skrev 2025-03-01 10:12:10 följande:
    Ok, du vill ju ha hjälp och skriver att hen är nära panik vid skolans simträning.
    Då är man inte trygg i vattnet.
    Nu är det helg så kanske du kan fixa så ditt barn kommer till en mysig varm bassäng med en kompis eller trygg vuxen.
    Inte om hen får ta det i sin takt, men när de pushar till saker hen inte känner sig trygg med ja. Får hen hålla sig i träningsbassängen där hen bottnar är det inga problem.
    Nej jag känner som sagt ingen som kan hjälpa med det. Hens kompisar är inte heller simkunniga.
  • Anonym (Vic)
    Anonym (K) skrev 2025-03-01 10:18:26 följande:
    Ursäkta? Vad vet du om vad vi försökt? Man går inte och drunknar i en storstad hur som helst heller för den delen.
    Med tanke på hur du skyller på allt och alla, kan jag nog ana. Simskolans pedagoger är fel, skolan är fel, andra föräldern gör fel, du kan inte göra något och det finns inga vänner som kan hjälpa till. Den enda som du inte skyllt på är dig själv. 
  • Anonym (K)
    Anonym (M) skrev 2025-03-01 10:19:49 följande:

Vi hittade en simlärare som hade privatlektioner. Kostade ca 2000 per termin och efter 4 terminer gick vårt barn från att få panik av vattendroppar i ansiktet till att simma 200 meter bröst/rygg, joppa från kanten och simma under vattnet utan att hålla för näsan.
    Dyrt ja, men ett måste och väl investerade pengar.
    Sök på privatundervisning föt vattenrädda.

Tack, ska kolla upp! Så illa är det inte här längre, hen har inga problem med att vara i vattnet i sig, det är när de pushar på det blir problem.
  • Anonym (K)
    Anonym (Vic) skrev 2025-03-01 10:23:38 följande:
    Med tanke på hur du skyller på allt och alla, kan jag nog ana. Simskolans pedagoger är fel, skolan är fel, andra föräldern gör fel, du kan inte göra något och det finns inga vänner som kan hjälpa till. Den enda som du inte skyllt på är dig själv. 
    Har inte skyllt på någon alls, bara förklarat situationen. Du kan lägga ner dina spydigheter, du vet absolut ingenting.
  • Anonym (Molly)

Kanske det är så att ni behöver annat stöd också, tex KBT?

Både min pappa och farfar var med om en olycka när min pappa var liten vilket gjorde dem båda så pass rädda att de aldrig mer ville simma, min pappa tappade helt förmågan.

Hade dem fått hjälp med den psykiska delen kanske de hade vågat sig ut på djupt vatten igen.

Så kanske ni helt enkelt ska börja vid den enden.
    Jag hade också en morfar som inte kunde simma och jag lärde honom när jag var ca 11 år, han lärde sig simma under mitt sommarlov! 

Han hade inget trauma i bagaget så kanske därför som han lärde sig så fort.

• Spucks

Jag rekommenderar också privatlärare. Gör klart redan från början att du letar efter en lärare som vet hur man hantera rädsla och som är beredd att gå fram långsamt, i barnets takt.

• Anonym (Dyrt)

att det är dyrt med simlektioner är nog bara att hacka i sig tyvärr. De allra flesta föräldrar betalar väl för simskola, och på många orter är det rätt dyrt. Jag tror inte att barn normalt sett får simlektioner via skolan så att de lär sig simma? Här kollar de endast av simkunnigheten vissa årskurser och hänvisar annars till simskola/lovsimskola för de lite äldre barnen som ännu inte lärt sig, men det kan knappast vara tillräckligt mycket för att lära sig simma ordentligt. 

• Anonym (K)
    Anonym (Dyrt) skrev 2025-03-01 14:12:16 följande:

att det är dyrt med simlektioner är nog bara att hacka i sig tyvärr. De allra flesta föräldrar betalar väl för simskola, och på många orter är det rätt dyrt. Jag tror inte att barn normalt sett får simlektioner via skolan så att de lär sig simma? Här kollar de endast av simkunnigheten vissa årskurser och hänvisar annars till simskola/lovsimskola för de lite äldre barnen som ännu inte lärt sig, men det kan knappast vara tillräckligt mycket för att lära sig simma ordentligt. 

Hen har redan provat vanlig simskola, utan det är just privat som lät väldigt dyrt.
    Här får de simskola varje vecka i högstadiet om de inte kan simma.
  • Anonym (Dyrt)

Okej, här är nog de flesta simskolor privata (storstad). Kanske drygt 2000:- för tio gånger eller så. 

Jag vet inte hur de gör här faktiskt när det gäller högstadiet  eftersom det är krav på simkunnighet för betyg i 6:an. Det låter ju rimligt att de får undervisning på något sätt då. Här säger skolan ifrån om de inte kan simma 200 m i början av trean och de föräldrar jag vet som det gällt har då satt sina barn i simskola (ej via skolan). Hoppas att ni hittar en bra lösning för er!

Anonym (K) skrev 2025-03-01 14:22:05 följande:
    Hen har redan provat vanlig simskola, utan det är just privat som lät väldigt dyrt.
    Här får de simskola varje vecka i högstadiet om de inte kan simma.
  • Spucks
    Anonym (Dyrt) skrev 2025-03-01 14:31:22 följande:

Okej, här är nog de flesta simskolor privata (storstad). Kanske drygt 2000:- för tio gånger eller så. 

Det handlar om privatlektioner, inte privata simskolor!
  • Anonym (M)

Bor du i närheten av Göteborg kan jag tipsa om en toppenbra lärare för rädda barn.

Svar på tråden Tonåring som inte kan simma