• Anonym (Mamma)

Dotter vägrar vara med pappa

Vi har en dotter på 22 månader som hela tiden varit ganska så mammig. När hon var mindre så skrek hon alltid när hon behövde vara hos sin pappa o blev lugn när hon kom till mig. Till saken hör att han aldrig heller riktigt försökt att bygga en så bra relation som han kan med henne. 

jag har varit hemma med henne heltid i 1,5 år, därefter började jag jobba deltid o mormor hade henne. med moster o mormor kan jag lämna henne utan problem alls. när mormor är här väljer hon mormor framför mig om hon tex inte har. Slagit sig o är jätte ledsen. Hon vill leka med mormor, mormor ska bära o ska jag iväg så bryr hon sig inte alls, hon hör knappt jag säger hejdå. Med moster är det nästan lika dant. så med mormor har hon skapat en otroligt bra relation genom att hon haft henne 2 dagar i veckan samt träffat mycket innan o detta är för att min sambo inte velat vara hemma med henne o jag behövde börja jobba lite o då fick det lösas med mormor.

.  men som det är ju då, är jag inte hemma funkar pappa bra, han kan lägga o leka. Men är jag hemma får pappa inte göra något alls. Han får inte bära, inte ta på kläder, städar jag står hon på andra våningen o kollar på mig o skriker. jag Försöker inkludera henne o så mycket som det går, tvättar jag får hon vara med o hänga den, lagar jag mat får hon hjälpa till men det funkar ju inte med allt o det är inte hållbart heller. Han får absolut inte lägga henne om hon vet jag är hemma o vaknar hon o han går in skriker hon tills jag kommer. Men som sagt, han anstränger sig inte alls o jag har verkligen försökt! tex genom att jag försöker smyga iväg så hon tror jag gått o hab kan lägga o det funkar jätte bra, men sen är det bekvämare att sitta i soffan o kolla tv o han tycker det är smidigare jag lägger? o jag har försökt säga att de ska gå o laga låtsas mat i hennes kök som hon älskar men då sitter han med telefon. Jag tycker det är hans ansvar att skapa en relation med henne med? sen när hon då vägrar vara hos honom kan han bli sur o säga att det är jag som manipulerat henne?. O emot mig o mormor kan jag trotsa en hel del , men emot honom gör hon det inte alls. Så han skryter nästan om det medans jag anser att jag trotsar emot de man känner sig tryggast med?

någon som vart med om liknande situation? Vad gör jag? just nu är jag där att jag orkar inte tjata mer utan accepterad deras relation o jag ser till att stöda o grejer när mormor passar henne vilket också känns konstigt men vad ska man göras men som det är ju då, är jag inte hemma funkar pappa bra, han kan lägga o leka. Men är jag hemma får pappa inte göra något alls. Han får inte bära, inte ta på kläder, städar jag står hon på andra våningen o kollar på mig o skriker. jag Försöker inkludera henne o så mycket som det går, tvättar jag får hon vara med o hänga den, lagar jag mat får hon hjälpa till men det funkar ju inte med allt o det är inte hållbart heller. Han får absolut inte lägga henne om hon vet jag är hemma o vaknar hon o han går in skriker hon tills jag kommer. Men som sagt, han anstränger sig inte alls o jag har verkligen försökt! tex genom att jag försöker smyga iväg så hon tror jag gått o hab kan lägga o det funkar jätte bra, men sen är det bekvämare att sitta i soffan o kolla tv o han tycker det är smidigare jag lägger? o jag har försökt säga att de ska gå o laga låtsas mat i hennes kök som hon älskar men då sitter han med telefon. Jag tycker det är hans ansvar att skapa en relation med henne med? sen när hon då vägrar vara hos honom kan han bli sur o säga att det är jag som manipulerat henne?. O emot mig o mormor kan jag trotsa en hel del , men emot honom gör hon det inte alls. Så han skryter nästan om det medans jag anser att jag trotsar emot de man känner sig tryggast med?
    någon som vart med om liknande situation? Vad gör jag? just nu är jag där att jag orkar inte tjata mer utan accepterad deras relation o jag ser till att stöda o grejer när mormor passar henne vilket också känns konstigt men vad ska man göras
  • Svar på tråden Dotter vägrar vara med pappa
  • Anonym

Låt din dotter få börja förskolan.
    Du behöver avlastning.

• Anonym (Mamma)
    Anonym skrev 2025-03-01 21:58:44 följande:

Låt din dotter få börja förskolan.
    Du behöver avlastning.

Hon ska börja nu i vår. Men jag lämnar ju inte dit för att få avlastning för att göra saker hemma. Jag älskar o vara med min dotter, så där kommer hon vara när jag jobbar. Men kommer ha henne hemma så mycket det går. Avlastning får jag med hjälp av mormor just nu?
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2025-03-01 21:59:02 följande:

Tåget har gått - varför var bara du hemma med henne i hela 1,5 år?

För han ville inte vara hemma. Därför anser jag att jag inte ska behöva anstränga mig för deras relation. Att bygga en bra relation med sitt barn krävs ansträngning, bara för man är försäljer får man inte det automatiskt?. T.ex. moster har vid flera gånger erbjudit sig att lägga för hon vill prova o älskar det för hon vill kunna ha henne sovandes hos sig. Men han anstränger ju sig inte över huvud taget. Han skulle t.ex. kunna gå ut o trädgården så jag fick städa i fred, eller gå på öppna förskolan men inget sådant 
  • Anonym (Sofia)

Oj vad svårt. Förstår både pappan och dig men tror bra om ni kan försöka tänka att barnet är en egen individ, lägg ingen skuld på varandra för barnets mammighet för ni är säkert lika bra föräldrar båda två. Kan ni inte bara acceptera barnet och låta dottern vara med dig när hon vill det? Det är nog bara en fas som går över med tiden.

Jag har gått hemma heltid med mina barn, äldsta nu 5 år. Så tror inte det påverkar så mycket vem som varit hemma med barnet. Här blir de överlyckliga när pappa kommer hem, otroligt pappiga och han får inte vara ifred alls Skrattande sitter han i soffan sitter alla 3 barn på honom och varit så sen kanske de var 1,5 år. Alla barn är så olika, även syskon Skrattande 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-03-01 22:16:37 följande:

Oj vad svårt. Förstår både pappan och dig men tror bra om ni kan försöka tänka att barnet är en egen individ, lägg ingen skuld på varandra för barnets mammighet för ni är säkert lika bra föräldrar båda två. Kan ni inte bara acceptera barnet och låta dottern vara med dig när hon vill det? Det är nog bara en fas som går över med tiden.

Jag har gått hemma heltid med mina barn, äldsta nu 5 år. Så tror inte det påverkar så mycket vem som varit hemma med barnet. Här blir de överlyckliga när pappa kommer hem, otroligt pappiga och han får inte vara ifred alls Skrattande sitter han i soffan sitter alla 3 barn på honom och varit så sen kanske de var 1,5 år. Alla barn är så olika, även syskon Skrattande 

Jo jag försöker göra det men tror inte direkt det är en fas då det varit så hela tiden samt att det funkar så bra med andra. Jag försöker verkligen vara min dotter till Lags o låta henne vara med mig. men det är även jag som gör alls hushålls sysslor vilket gör att jag får va uppe hela nätterna för att saker ska bli gjorda. hade det vart en fas så hade man står ut kanske, men en fas är det knappast. Jag troe mer min sambo måste anstränga sig rejält för annars kommer det vara för sent för att de ska skapa en bra relation framöver?..
  • Anonym (M)

Jag tror inte heller att det spelar så stor roll att du varit hemma med henne heltid länge och att pappan inte varit föräldraledig, hos oss har jag varit den som plockat ut överlägset mest föräldradagar och varit föräldraledig mest. Däremot har ju min man byggt en nära och fin relation med barnen ändå, skött det mesta när han inte jobbat, jag har åkt iväg och lämnat dom ensamma osv. 

Du kanske ska åka iväg korta stunder, träna, träffa vänner eller nåt och då får dottern vara hemma med pappa, då kommer dom måsta bygga sin relation. Han borde kanske också själv åka iväg med dottern och göra roliga saker, hälsa på vänner eller familj, vad som helst Bara åka iväg dom två och umgås. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2025-03-01 22:23:20 följande:

Jag tror inte heller att det spelar så stor roll att du varit hemma med henne heltid länge och att pappan inte varit föräldraledig, hos oss har jag varit den som plockat ut överlägset mest föräldradagar och varit föräldraledig mest. Däremot har ju min man byggt en nära och fin relation med barnen ändå, skött det mesta när han inte jobbat, jag har åkt iväg och lämnat dom ensamma osv. 

Du kanske ska åka iväg korta stunder, träna, träffa vänner eller nåt och då får dottern vara hemma med pappa, då kommer dom måsta bygga sin relation. Han borde kanske också själv åka iväg med dottern och göra roliga saker, hälsa på vänner eller familj, vad som helst Bara åka iväg dom två och umgås. 

Jag åker iväg o tränar o det funkar som sagt bra. Då kan han lägga henne mm. Det är bara problem när jag är hemma. Dock så har jag försökt smyga iväg o tagit upp flertalet gånger att han kanske ska försöka börja lägga mer, för några månader sedan la han varje natt o det funkade toppen, men det vill han inte för hon vill ju inte säger han? så jag orkar inte hålla på o tjata när han inte vill.. jag har också föreslagit att de ska åka iväg o hitta på saker men det vill han inte heller
  • Anonym (H)

En sån där mansbebis som bara vill vara lekfarbror. 

• Bits1975

Det blir nog bättre med tiden. Min äldsta dotter var oerhört mammig som liten, men ju äldre hon blev desto närmare kom hon sin pappa. Men varför kan du inte städa utan att någon passar henne? Jag har aldrig behövt min mammas hjälp för att städa hemma när barnen var små. 

• Anonym (Mamma)
    Bits1975 skrev 2025-03-02 19:50:38 följande:

Det blir nog bättre med tiden. Min äldsta dotter var oerhört mammig som liten, men ju äldre hon blev desto närmare kom hon sin pappa. Men varför kan du inte städa utan att någon passar henne? Jag har aldrig behövt min mammas hjälp för att städa hemma när barnen var små. 

Min dotter skulle aldrig leka själv. Inte mer än någon minut? hon springer efter mig hela tiden. lekte fina vart själva eller va gjorde de?
  • Bits1975
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-04 22:27:00 följande:
    Min dotter skulle aldrig leka själv. Inte mer än någon minut? hon springer efter mig hela tiden. lekte fina vart själva eller va gjorde de?
    Ja de lekte själva, de har varit vana vid att se mig städa, äldsta tjejen hade en egen liten skurhink med mopp och en leksaksdammsugare när hon var 1-2 år. Yngsta tjejen drog jag med mig i babysittern mellan rummen när hon var bebis. En dag städade jag toaletterna, nästa dag dammtorkade jag bord och möbler, nästa dag dammsög och moppade jag golven, på så sätt tog det mindre tid och jag behövde aldrig städa så länge.

Jag brukade också ge dem en fuktig dammtrasa så att de kunde "hjälpa" mig. 

Om hon springer efter dig, är det för att hon vill att du ska bära henne då?
  • Anonym (Y)

Ärligt talat, är det så konstigt att er dotter föredrar dig? Jag tycker inte det. Det är ju du som lägger ner tiden på henne. 

Mina föräldrar var likadana, mamma tog hand om mig och syskonen. Pappa jobbade och vabbade aldrig osv..som vuxen har jag en nära relation med min mamma, men ytlig med min pappa. Tycker inte att det är särskilt konstigt alls. 

• Anonym (Y)

Kan också tillägga att om mina föräldrar inte hade bott ihop, hade jag troligen hälsat på min pappa max ett par gånger per år. Medan jag och mamma hörs dagligen. 

Svar på tråden Dotter vägrar vara med pappa