• Anonym (Tio)

Mer pengar = bjuda vännerna mer?

Om någon i kompisgänget har det bättre ställt än övriga. Bör den bjuda eller betala för mer när ni är på resturang, drinkrunda på nattklubb eller tex om ni åker på en weekend tillsammans ? Eller kan det till och med uppfattas fel om den gör det ? 

• Svar på tråden Mer pengar = bjuda vännerna mer?
  • Anonym (Molly)

Nej, det tycker jag väl inte. Om inte personen väljer var de ska gå, kompisarna inte har råd, och personen insisterar och lovar att bjuda tex. 

• MsM84

Man kan aldrig förvänta sig att någon står för mer än någon annan, men om den är generös och väljer att bjuda tycker jag det är helt ok!

• Anonym (Signe)

Det ska ju inte tas för givet att den som har mer pengar automatiskt ska bjuda den som har mindre, men jag har bjudit ibland när jag har känt till den ekonomiska situationen och vise versa har jag blivit bjuden trots att jag har haft det bättre ställt. Ett givande och tagande men inte någon millimeter rättvisa.
    Sedan när man vet någons ekonomiska situation så hittar man också en medelväg vad nöjet ska få kosta så fler har möjlighet att delta.
    Jag har tex lite bättre ställt än en nära vän och bjuder rätt ofta när vi träffas för något. Hen å andra sidan hjälper mig ofantligt ofta med diverse saker som har med tekniska saker att göra vilket jag värdesätter otroligt mycket! 

Att ge och ta kan se väldigt olika ut. 

• Anonym (Eli)

Man ska aldrig ta någon annans pengar för givet. Jag har själv brutit med "vänner" som ansåg att det var min skyldighet att låna ut en massa pengar, köpa dyra presenter och bjuda dem på saker bara för att jag hade en bättre inkomst än vad de hade.

När jag pluggade bjöd alltid min dåvarande pojkvän (numera man) eftersom han jobbade, visserligen inget höginkomstyrke, men han vägrade splitta nota eller låta mig betala om vi skulle på bio t ex. Han ville att jag skulle kunna ha kul utan att behöva leva fattigt. Och det var hans val och jag är tacksam för det. Nu när jag har en egen inkomst kan jag bjuda honom istället.

• Anonym (Tio)
    Anonym (Eli) skrev 2025-03-02 20:38:44 följande:

Man ska aldrig ta någon annans pengar för givet. Jag har själv brutit med "vänner" som ansåg att det var min skyldighet att låna ut en massa pengar, köpa dyra presenter och bjuda dem på saker bara för att jag hade en bättre inkomst än vad de hade.

När jag pluggade bjöd alltid min dåvarande pojkvän (numera man) eftersom han jobbade, visserligen inget höginkomstyrke, men han vägrade splitta nota eller låta mig betala om vi skulle på bio t ex. Han ville att jag skulle kunna ha kul utan att behöva leva fattigt. Och det var hans val och jag är tacksam för det. Nu när jag har en egen inkomst kan jag bjuda honom istället.

Precis, när man är ett etablerat par känns det ganska givet. Tänkte om vissa resonerade så om nära vänner också.. 
  • Anonym (Money money)

Håller med, att bjuda ska vara ett frivilligt val. Sedan bör man anpassa stället man går till eller evenemanget/resan efter allas plånböcker. Ingen ska behöva gå på lyxkrog för att träffa vänner när de har det skralt med pengar.

• Anonym (Eli)
    Anonym (Tio) skrev 2025-03-02 20:44:22 följande:
    Precis, när man är ett etablerat par känns det ganska givet. Tänkte om vissa resonerade så om nära vänner också.. 
    Jodå, vänner har jag haft som resonerat likadant. Men dem umgås jag inte längre med.
Svar på tråden Mer pengar = bjuda vännerna mer?